לוח שנה עם תמונות בכירי גרמניה הנאצית נמכר בצ'כיה

תלונה הוגשה היום לרשויות אכיפת החוק בצ'כיה נגד בית הוצאה לאור אחרי שהתגלה כי הוא מציע למכירה לוח שנה עם תמונותיהם של בכירי גרמניה הנאצית, ובהם אדולף היטלר, יוזף גבלס ואדולף אייכמן.

בית ההוצאה לאור Naše Vojsko (הצבא שלנו), שמתמחה בנושאים צבאיים והיסטוריים ואשר היה שייך למשרד ההגנה עד 1996 לפני שעבר לבעלות פרטית, מציג באתר שלו את "אישי הרייך השלישי", לוח חודשי לשנת 2021 שמוצע תמורת 499 קרונות צ'כיות.

העיתונאי מיכאל קלימה, שעומד בראש הקרן להנחלת השואה בצ'כיה, הגיש היום תלונה למשטרה ולתביעה הציבורית נגד בית ההוצאה לאור על הפרת סעיפים 403 ו-404 לחוק הפלילי שאוסרים על קידום תנועה שפועלת לדיכוי זכויות אדם וחירויות ומקדמת טינה גזעית, אתנית, לאומית, דתית או מעמדית או טינה נגד קבוצת אנשים אחרת והבעת ביטויי סימפטיה כלפי תנועה כזו. "זה בלתי נסבל שאפילו 75 שנה אחרי תבוסת הנאציזם, נציגי הנאציזם עדיין זוכים לקידום פומבי במדינה שלנו", אמר קלימה.

שגריר ישראל בפראג, דניאל מירון, צייץ הערב: "אני נדהם ונגעל שלוח שנה כזה, עם צילומים של פושעי מלחמה נאציים, נמכר". "אי אפשר לסבול פריטים שמאדירים את הפושעים האיומים ביותר בהיסטוריה האנושית", מסר שגריר גרמניה בצ'כיה, כריסטוף איסרנג. "אני לא יכול להבין שמישהו מכין, מוכר או קונה זבל כזה. אני שמח שהתעורר דיון בצ'כיה שסבלה רבות מהנאצים אם לסבול את זה עוד".

בית ההוצאה לאור כבר היה תחת חקירה בשנים האחרונות בשל מכירות של פריטים עם דמויות נאציות, כולל חולצות וספלים עם תמונתו של היטלר, אולם התיק נסגר אחרי שנקבע שמדובר רק במכירות לצורך רווח כלכלי ולא לעידוד הרעיונות הנאציים. אמריך דרטינה, שעומד בראש ההוצאה, הגן על המכירות וטען כי "לכל דמות יש משמעות בהיסטוריה. אנחנו לא רוצים להיות כמו בימי הסוציאליזם. אני חושב שכיום בדמוקרטיה אנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים".

תמונה

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה