ה-"ניו יורק טיימס": ילדי חשוגי שנרצח בהוראת נסיך סעודיה פוצו בנדיבות

הרצח המזעזע של העיתונאי ג’מאל חשוגי בידי ראשי הממשל של ערב הסעודית זיעזע את העולם המערבי בכלל ואת עולם התקשורת בפרט , כי הוא חש שהמאכלת קרובה יותר מתמיד לאלו שמעצבנים משטרים אפלים .

וכך מתואר בויקיפדיה פרשת הירצחו של העיתונאי הסעודי : 

ג'מאל אחמד ח'אשוקג'י (בערביתجمال خاشقجي13 באוקטובר 1958 – 2 באוקטובר 2018) היה עיתונאי, פרשן פוליטי ודירקטור סעודי, שנעלם ב-2 באוקטובר 2018 לאחר שנכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ונרצח בה. נודע כמבקר חריף של מדיניותו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וכתומך האחים המוסלמים.

Jamal Khashoggi in March 2018 (cropped).jpg

פרשת הרצח

ב-2 באוקטובר 2018 נכנס ח'אשוקג'י לקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבטורקיה על מנת לטפל במסמכי הגירושין שלו כדי להינשא בשנית. ארוסתו חדיג'ה ג'נקיז, שהמתינה לו בחוץ, התלוננה לאחר מספר שעות כי ח'אשוקג'י לא יצא מהקונסוליה.

בתקשורת ברחבי העולם נטען כי כוחות הביטחון הטורקיים הציגו ראיות כי 15 סעודים ובהם מנתח, איש צבא וחמישה אנשי אבטחת אישים של מוחמד בן סלמאן הגיעו לטורקיה ב-2 באוקטובר, עינו את ח'אשוקג'י בקונסוליה, וביתרו את גופתו. שר הפנים של סעודיה הכחיש בתחילה את ההאשמות כלפי ארצו. ב-19 באוקטובר פרסם משרד החוץ הסעודי הצהרה כי ח'אשוקג'י נהרג בקטטה בקונסוליה, וכי המעורבים בדבר ניסו להסתיר זאת.

כמעט שנה לאחר הירצחו, רגעיו האחרונים בקונסוליה פורסמו בעיתון הטורקי "סבאח". על פי דיווחים אלו, ההקלטות שנאספו על ידי סוכנות הביון הטורקית מצביעות על חיסולו של ח'אשוקג'י בידי חוליה שכללה את מאהר אבו זאיד מוטראב וד"ר סלאח מחמוד אל-טובאייקי, שתפקידו היה לבתר את גופת חאשוקג'י לאחר החיסול. ההקלטה חושפת את תיאור רציחתו: ח'אשוקג'י בא לקונסוליה והוא מלווה על ידי אדם המוכר לו לקומה השנייה. בשלב שבו החל לחשוד בדברים שאינם כשורה, אמר: "תשחררו אותי, מה אתם חושבים שאתם עושים?". לאחר שהוא הוכנס לחדר חקירות, מוטראב הודיע לו כי בעקבות הוראת האינטרפול עליהם להחזיר אותו לריאד שבערב הסעודית. ח'אשוקג'י התעקש כי אין נגדו כל תביעה, וציין כי ארוסתו ממתינה לו מחוץ לקונסוליה. אחד מחברי החוליה נשמע כשהוא דורש מח'אשוקג'י לחדול מדיבוריו ולשתוק. ח'אשוקג'י התבקש על ידי מוטראב לכתוב לבנו שלא ידאג אם אינו מצליח ליצור עמו קשר בזמן הסמוך, אולם הוא סירב לבצע זאת. מוטראב לחץ עליו לבצע את שנדרש, בפנייה אליו: "תעזור לנו כדי שנוכל לעזור לך, כי בסוף אנחנו ניקח אותך בחזרה לערב הסעודית, ואם לא תעזור לנו אתה יודע מה יקרה בסוף". בשלב זה ח'אשוקג'י חושד – על סמך מגבות רבות שראה במקום – כי עומדים לסמם אותו, והוא שואל אם אכן קיימת כוונה כזו. אל-טובאייקי עונה לו כי הם עומדים להרדים אותו. לאחר שסומם, מעט לפני שהוא מאבד את הכרתו, נשמע חאשוקג'י קורא בבקשה שלא יסגרו את פיו. לאחר מכן אמר "יש לי אסתמה; אתם תחנקו אותי". על פי החשד, בשלב זה חברי החוליה שמו שקית פלסטיק על ראשו על מנת לחנוק אותו למוות. קולות מאבקו מול מחסליו נשמעים לאחר מכן, כשברקע נשמעים מדי פעם חברי החוליה שואלים למצבו, אם כבר נרדם. טרם נשימתו האחרונה נשמעים קולות מתגברים של מאבק ושל חניקה, עד שהם חדלים לבסוף. ברקע עולים קולות אחרים של כליו של אל-טובאייקי שהחל במלאכת ביתור הגופה. בשעה 13:39, כ-25 דקות לאחר כניסתו לקונסוליה, נשמע מסור הניתוח שפועל במשך כחצי שעה.

בדצמבר 2019 נשפטו חמישה גברים למוות ועוד שלושה לתקופות מאסר ארוכות על רציחתו של ח'אשוקג'י. על פי דובר הממשלה, הרצח הייתה החלטה מקומית וספונטנית של סוכנים בשטח ולא הוראה שהגיע מבית המלוכה. חוקר מטעם האו"ם שחקר את הרצח הגיב לפסק הדין שהוא לעג לרש.

היום מאשר ה"ניו יורק טיימס " את מה שפורסם כי ילדיו של חש'וגי קיבלו את כספי הדם (כופר נפש)  של אביהם, ג'מאל חשוגי, וילה בטיילת של העיר ג'דה  ובנוסף שולם להם סכום של מאה מיליון ריאל סעודי.

הפרסום : 

כתיבת תגובה