כוחות מדיוויזית הסער 25 בדרכם לדרום סוריה. המודיעין בתפארתו

דיווח קצר שהופיע ברשתות החדשות בסוריה מסייעת להפקת מודיעין טקטי ואסטרטגי רב ערך למתעניינים בנעשה בתוך סוריה בכלל ובאזור הגובל עם ישראל בכלל.

הדיווח הקצר מגלה כי כוח מדיויזיה 25 של צבא סוריה נע הלילה מאזור מערת אלנעמן שבצפון המדינה ואמור להתפרס בשטח שבין העיר דרעא לעיירה טפס שבמחוז דרעא הדרומי.

תנועת שיירה צבאית הנעה דרומה  היא רק קצה הקרחון של הנעשה בתוך סוריה , הן מבחינה צבאית והן מבחינה פוליטית.

במה דברים אמורים ? 

בשנת 2018 הצליחו כוחות צבא סוריה בסיוע מיליציות איראניות להשתלט חזרה על כל שטח דרום סוריה , מחוזות דרעא וקונייטרה הגובלים עם ישראל.

עוד לפני האופנסיבה הסורית שהביאה להשתלטות מחדש על השטח הודיעה ישראל לרוסים כי אם ינועו לעברה מיליציות שיעיות איראניות היא תפעל להשמדתן ולא תאפשר להם להתייצב על קו הגבול.

רוסיה, שרצתה בכל מאודה, שהצבא הסורי ישלים את השתלטותו על כל דרום המדינה ויאפשר התחלת מהלך השיקום והחזרת מאות אלפי הפליטים מירדן , הבטיחה לישראל שהיא תפעל בעצמה להרחיק את הכוחות השיעים-איראנים מהגבול למרחק שלא יפחת מ-100 ק"מ מגבול ישראל. ואכן אובחנו תנועות מסויימות מזרחה של הכוחות השיעים שלוו בהצהרות רוסיות שהם מקיימים הבטחות.

Iran Vs Russia Stock Photo, Picture And Royalty Free Image. Image ...

אלא שעד מהרה החלו הכוחות השיעים להסתנן בחזרה מערבה והחלו להיערך לאורך גבול ישראל לקול מאותיה הבלתי נשמעות של ישראל.

הרוסים הודו בחצי פה,ובעיקר בשתיקה, כי אכן הם לא הצליחו לעמוד בהבטחותיהם.

מאז 2018 , המשטר הסורי חתם על הסכמי סולחה עם ארגוני צבא סוריה החופשי שפעלו בדרום המדינה ואיפשר ללוחמים להתגייס לשורותיו. אלא שהמהלך לא הצליח בעיקר בגלל שמשטר אסד החל במסע חיסולים נרחב של כל ראשי מיליציות המורדים לשעבר כי ראה בהם סכנה לעתיד מבחינת " פעם בוגד – תמיד בוגד" .

לאור כישלון הסכמי הסולחה והתפרסות המיליציות השיעיות לאורך גבול ישראל וירדן , החלו גורמים זרים להתערב בנעשה בדרום סוריה והם פועלים מאז להחזיר את ההתנגדות המזויינת לנוכחות צבאית זרה בדרום המדינה.

אירגוני מורדים חדשים , המבוססים על לוחמים מהעבר החלו לפעול נגד הנוכחות הצבאית האיראנית והסורית בכל רחבי האזור וגרמו להם נפגעים רבים ובעיקר ערערו את עצם שליטת משטר אסד בדרום סוריה.

המרד בדרום סוריה הרים את הראש בדרום בצורה כה בוטה עד שלמשטר אסד ולבעלי בריתם האיראנים לא נותר ברירה אלא להתחיל לרכז כוחות צבא גדולים באזור על מנת להפעיל מהלך סריקה נרחב שבמהלכו הם מתכננים להשמיד את כל תאי ההתנגדות שהוקמו.

למטרה זאת גוייסו כוחות מדיויזיות 5- חי"ר ממוכן, 7- חי"ר ממוכן ,9-שריון   ו-15- קומנדו מגייס 1  שגם בימי שגרה פרוסים מדרום לדמשק , ועל פי תורת הלחימה הסורית אמורים ,במקרה של מלחמה עם ישראל , להגן על האגף הדרומי של דמשק.

בהכירם את הרמה הירודה של הדיויזיות המוזכרות לעיל , החליטו האיראנים להביא לדרום סוריה כוחות מדיויזיה 4 של האלוף מאהר אלאסד, אח הנשיא , שפעלה בחאן שייחון מול מחוז אידליב בצפון המדינה, הנחשב גם כבעל בריתם של האיראנים ועושה דברם.

האיראנים גם התעקשו להביא לדרום המדינה את חטיבת הפריצה של הדיויזיה – חטיבה 42 , שמפקדה הוא תת אלוף דאלה אלרית' , הידוע ביכולותיו הצבאיות.

הרוסים הבינו מיד את משמעות הבאת כוחות דיויזיה  4 ,המתבססת כולה על לוחמים שיעים שגוייסו ע"י איראן,שמשמעו איבוד ההשפעה הרוסית על כל דרום סוריה, מה שגרם להם להחליט, שלא משנה מה מצב הלחימה בצפון סוריה, הם יורידו לדרום את התשובה שלהם לחטיבה 42 – והיא דיויזיית הסער 25 בפיקודו של האלוף סוהיל אלחסן , לשעבר מפקד כוח אלנימר שהרוסים רואים בו המפקד הצבאי האיכותי הטוב ביותר בצבא סוריה והוא אף זכה לקבל צל"ש אישי מידיו של רמטכ"ל צבא רוסיה על יכולות צבאיות יוצאות דופן.

ולנו, הקוראים הניזונים מאתרי החדשות באינטרנט לא נותר אלא להמתין ולראות היכן יפעלו כוחות דיויזיה 25 ואיזה גזרות הם יתפסו ? האם הם יכנסו לגזרה מול גבול ישראל וידחקו משם את חטיבות 90 ו-112 הנמצאות תחת פיקוד פרו איראני , ולמעשה בזה יבטיחו את השקט על גבול ישראל כפי שהרוסים הבטיחו ?

גורמים בדרום סוריה ששוחחו איתי אמרו כי על פי הידוע להם הרוסים אילצו את הסורים והאיראנים להפסיק את ההכנות לאופנסיבה הרחבה בדרום שתכננו להוציא לפועל בימים הקרובים , אך ברור לכולם כי האיראנים יעשו עוד פרובוקציות שיגרמו להם להסתערות על כוחות המורדים בגזרה כחלק מתגובה מקומית על ירי אקראי .

דרום סוריה משולה כרגע לחבית אבק שריפה אך ישראל אמורה לשמור על ערנות גבוהה, לא רק בגלל הפעילות האיראנית , אלא בעיקר מהימצאותן של 2 צוותי קרב סורים גדולים, הנחשבים כיום לאיכותיים ביותר , שידוע שהם יגיעו בסופו של יום לגבול ישראל. ולא מן הנמנע שכוח אחד ינסה לסבך את הכוח השני נגד ישראל ע"י יצירת פרובוקציות חשאיות על גדר הגבול.

ישראל צריכה ליישם את מה שהוחלט ,בעקבות מלחמת יום הכיפורים, כי יש להיערך בהתאם מול הכוחות הנמצאים בפועל בשטח הסמוך לגבולותיה ולא מול הערכת כוונות.

ישראל כבר פועלת בתקופה האחרונה נגד הנוכחות האיראנית בדרום סוריה, ואותה תקיפה, שלא קבלה הדים רבים מדיי בתקשורת הסורית, על המפקדה הראשית של  הכוחות האיראנים בדרום סוריה הממוקמת בתוך מתחם מפקדת דיויזיה 5 חי"ר ממוכן בעיירה איזרע , צפונית מזרחית לעיר דרעא , והמשמשת גם את פיקוד החיזבאללה על הפעילות במחוזות סוידאא, דרעא וקונייטרה . למעשה הפגיעה במפקדה הראשית משולה לניסיון למלוק את ראש הנחש כולו. האם התקיפה הישראלית , כך על פי מקורות זרים אכן הצליחה ? ימים יגידו . לא קבלנו מידע נרחב מדיי על מה שקרה כי המפקדה נמצאת באזור מבודד יחסית מעיני האזרחים.

מפת הכוחות בדרום סוריה:

כתיבת תגובה