ניצחון משפטי למנהיג השין פיין לשעבר בבית המשפט העליון של בריטניה

ניצחון משפטי לג'רי אדמס, מנהיג השין פיין לשעבר: בית המשפט העליון של בריטניה קבע היום כי החזקתו של אדמס במעצר מנהלי ללא משפט לפני יותר מ-40 שנה, בשיאן של הטראבלס (תקופת האלימות והטרור בצפון אירלנד), הייתה בלתי חוקית בשל טעות טכנית ועל כן ההרשעות שלו על שני ניסיונות בריחה מהכלא אינן תקפות.

אדמס, שמכחיש לאורך השנים שהוא היה חבר במחתרת האירית (IRA) או שהשתייך למועצת המלחמה של ארגון הטרור אלא רק עסק בפעילות בזרוע הפוליטית, נעצר במרץ 1972 במסגרת מעצרים מנהליים נרחבים שביצעו הבריטים נגד חשודים בחברות ב-IRA בניסיון כושל להתמודד עם גל האלימות.

הוא שוחרר כעבור זמן קצר כדי להשתתף בשיחות על הפסקת אש עם הנציגים הבריטים, אולם נעצר שוב ביולי 1973. בדצמבר 1973 וביולי 1974, הוא ניסה להימלט פעמיים מכלא מייז, מתקן המעצר המנהלי המפורסם, ונידון לארבע שנים וחצי. הוא שוחרר בתחילת 1977 והחל את עלייתו לצמרת השין פיין.

אדמס, ששימש נשיא המפלגה עד לפני שנתיים, ערער על הרשעתו בטיעון שהצו ששימש למעצרו המנהלי ב-1973 לא קיבל את אישורו של השר לענייני צפון אירלנד, ווילי וייטלו, ולכן לא היה חוקי. היום קיבל בית המשפט העליון את עתירתו פה אחד וביטל את ההרשעה על ניסיונות הבריחה.

השופט העליון, הלורד בריאן קר, לשעבר נשיא בית המשפט העליון של צפון אירלנד, ציין כי פקודת המעצרים של טרוריסטים קבעה שהשר לענייני צפון אירלנד הוא שצריך לקבוע אם אדם הוא חשוד בפעילות טרור ולכן יש הצדקה למעצר המנהלי שלו. אולם במקרה של אדמס, הצו לא הובא לידיעתו של וייטלו. "הגענו למסקנה שהסמכות להוציא את הצו הייתה צריכה להיות מבוצעת על ידי השר ולכן הוצאת הצו הייתה בלתי תקפה כי הוא לא שקל את זה", אמר הלורד קר. "כתוצאה מכך, מעצרו של אדמס היה בלתי חוקי".

אדמס מיהר לברך על הפסיקה וגינה את מדיניות המעצרים המנהליים באומרו כי היא "עקפה את העקרונות הנורמליים של החוק והתבססה על פיסת חקיקה כופה עמומה וברוטלית". "יש לממשלה הבריטית חובה לזהות ולעדכן עוד עצורים מנהליים שייתכן שגם המעצר שלהם היה בלתי חוקי", אמר.

Gerry Adams says the “IRA were never defeated”

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה