מערך עמדות איראניות השולטות על הפעילות מול גבול הגולן. תצ"אות ומפות

סוכנות הידיעות הסורית "נבא" הכינה סקירה מפורטת ומקיפה על מערך העמדות האיראניות ואלו השייכות לחיזבאללה שהוקמו מול דרום הגולן ונמצאות בקשר שוטף עם דיוויזיה 9 (שריון) הסורית הממוקמת באזור העיירה צנאמין בצפון מחוז דרעא.

על פי המידע שנאסף על ידי הסוכנות, המיליציות של איראן והחיזבאללה השתלטו על מבני  הדיוויזיה התשיעית הפרוסים לאורך הכביש הבינלאומי "דמשק – עמאן", מרכזי פיקוד והדרכה, וניהול משימות  קבוצות קרב והסיור, והקשר עם אנשי הצבא המגיע מאיראן ולבנון.
על פי המידע האחרון והעדכני שהגיע מקצין סורי בכיר במערך השדה באזור ,שערק לאחרונה ובקש לא להזדהות עדיין , כמה מהמערכים הצבאיים הנמצאים כרגע בשליטת איראן והחיזבאללה נמצאים בסמוך לאתרים הנחשבים חשובים בעיני השיעים,העלאווים והדרוזים.

מערך העמדות הצבאיות:

תל אלפרפארה: נמצא צפונית לעיירה ג'באב הנמצאת בצפון מחוז דרעא ,קילומטר אחד צפונית לאוטוסטרדה דמשק-עמאן , ושהיתה שייכת לדיויזיה 9 . בתל יש קבוצת מבנים צבאיים , מחסני נשק ותחמושת. התל נמצא בסמוך לגדוד הרדאר ופוג' ארטילריה 89 וגדוד תחזוקה טכנית  השייכת לחטיבה 79 הגנה אווירית.

בתל אלפרפרה, המכונה גם "תל המפקד", יש ביצורים צבאיים שהמיליציות האיראניות חיזקו ועיבו לפני כשנה וחצי, תקופה בה רוסיה התחייבה בפני ישראל להרחיק את המיליציות האיראניות מדרום סוריה, אך האיראנים והחיזבאללה התמקמו מחדש בכמה עמדות, כולל בתל אלפארפרה.

בתוך התל נמצאים קצינים איראניים המפקחים על קבוצות לחימה של החיזבאללה הפועלים בגדרות של דרעא וקוניטרה, והם משמשים במערכות קשר אלחוטי משלהם, ויש גם שלושה מתרגמים "ערבים-פרסיים" של המיליציות האיראניות.

באתר נמצא רוב הזמן, אלוף משנה "עבדאללה אל-זיר" מהעיר חומס, אל"מ "ניזאר אל-פנדי" ורס"ן "ראבי אל-אקרה" מחלב, וביקורו של מפקד דיוויזיה 9 הסורית באתר נעשה לעתים מזומנות.

איתור העמדה בתל אלפרפארה בשיטת גאולוקיישן :

 

תל אלמקדאד : נמצא מערבית לעיירה מחג'ה – محجّة, מצפון לדרעא, ושוכן על הכביש המקשר בין מחג'ה לכפר אל-פקיע – الفقيع , שם נמצאת קבוצה קטנה של אנשי מיליציה של חיזבאללה, ומשימותיה מתבצעות באזור קונייטרה ומערב  מחוז דרעא,מול גבול הגולן הישראלי, והם קשורים ישירות לכוח הצבאי שנמצא בתל אל-פרפרה, שנמצא בערך 20 ק"מ משם.

תל אלצע'יר (התל הקטן) : נמצא דרומית לעיירה מחג'ה, כשני ק"מ מערבית לכביש הבינלאומי "דמשק – עמאן", סמוך לכביש המחבר בין מחגג'ה לכפר שקרא – شقرا, שם יש לכוח חיזבאללה לבנוני ציוד מיוחד למישמות מודיעין ותצפית.

לפני כחודש, היה בתל אלצריר  פגישה בין מפקדים בחיזבאללה הלבנוני לבין אנשי צבא מאיראן, ללא נוכחותו של אף קצין סורי.

בתל אל-צריר יש גם גדוד ההגנה אווירית (שברשותה טילי ) קרקע-אוויר שפותחו בעבר על ידי מומחים צפון קוריאנים, ותלי אלצריר ואלמקדאד, בנוסף לתל קסווה, מזרחית לעיירה מחג'ה, נחשבים מרכזי שליטה חשובים עבור המיליציות האיראניות והחיזבאללה, ולעיתים משמשים כמקום מפלט זמני עבור כוחות איראניים המאיישים אתרי פיקוד ראשיים ויש אצלם חשש שיופצצו ע"י ישראל כפי שהיא עושה לאחרונה.

כמו כן הקימו המיליציות האיראניות מרכזי אימון סודיים ליד הכפרים כרים הצפוני – كريم الشمالي ושעארה – شعارة  ואלשראא'ע – الشرائع הפרוסים  מזרחית לאוטוסטרדה והרחוקים מתל אלפארפרה כ-6 ק"מ . מחנות אימונים אלו מיועדים ללוחמים זרים שאיראן שלחה לסוריה על מנת להילחם , ובמיוחד לוחמים שהגיעו מאפגניסטן.

כמו כן הקימו המיליציות האיראניות מתקן אימונים חדש הנמצא בסמוך לחטיבה 34 באזור מישורי הלג'ה,דרומית מזרחית לעיירה אלמסמיה.

כמו כן פרוסים באזור  מספר אתרים צבאיים שהמיליציות של איראן וחיזבאללה השתלטו עליהם  כמו תלי  אל-פקיע – الفقيع  , ג'ראבה – غرابة  וד'ביאן – ذبيان באזור הצפוני של מחוז דרעא.

תל אלפקיע:

האתרים הקדושים  "המיוחדים" המוקפים בעמדות איראן והחיזבאללה:

בן הלוויה חודייפה בן אל-ימן- الصحابي حذيفة بن اليمان : הקבר הקדוש שלו ממוקם בראש גבעה סמוך לעיירה עלאקין – عالقين, צפונית לדרעא, כ -11 קילומטרים מתל אלפרפרה.

הקבר הקדוש צמוד לשתי העיירות עלאקין וביר אלסביל – بير السبيل, המאוכלסות על ידי משפחות בדואיות והעלאוויות, ויש להן מיליציות ,הנאמנות לצבא הסורי , הפועלות באזור.

הנביא יהושע בן נון – النبي يوشع بن نون: הוא ממוקם בגבעה מצפון לעיירה ג'אבב, כ -2 ק"מ צפונית לעמדת תל אל-פרפרה, והיא נקודה צבאית שהוקמה לפני כחמש שנים.

בן לוויה אל-מקדאד בן אל-אסוד- الصحابي المقداد بن الأسود: הקבר הקדוש שלו ממוקם בתל אל-מקדאד, הממוקם מערבית לעיירה מחג'ה, מצפון לדרעא. הגבעה נחשבת לאחד האתרים הצבאיים של צבא סוריה אך נמצאים בה אנשי החיזבאללה.

רוסיה התחייבה בהסכם עם ישראל וגם עם ירדן להרחיק את המיליציות האיראניות מגבולותיהן במרחק של לא פחות ממאה ק"מ, מה שאפשר לה, יחד עם המיליציות של אסד, להשתלט על דרום סוריה לאחר שסיעות האופוזיציה הסכימו לחתום איתם על הסכם סולחה.

אך למרות ההתחייבות הרוסית, המיליציות האיראניות נפרסו מחדש בדראעה וקוניטרה והגדילו את גיוס לוחמים מבני המקום למיליציות שלהם והם בנו מרכזי אימונים ובסיסי טילים בפיקוחם של קציני צבא  איראניים ולבנונים.

המיליציות של אסד, בגיבוי רוסיה, השתלטו על מחוזות דרעא וקוניטרה באוגוסט 2018, לאחר קרבות ומשא ומתן שנמשך כמעט חודש, ובמהלכו חתמו רוב סיעות האופוזיציה על הסכם סולחה, וחלק מהן יצאו הסכימו להגר לצפון סוריה.

מצגת פריסת מחנות אירנים וחיזבאללה  מול דרום רמת הגולן : 

 

כתיבת תגובה