נחשפה רצפה עתיקה שנבנתה בימי אדריאנוס, זה שדיכא את מרד בר כוכבא .

פיצוץ בצינור ביוב שפער בולען בכיכר מול הפנתאון ברומא חשף מחדש את הרצפה העתיקה שנבנתה בימיו של הקיסר אדריאנוס, השליט הרומי שדיכא את מרד בר כוכבא במאה השנייה לספירה.

הרצפה העתיקה הורכבה משבעה לוחות של סלע טרוורטין, כל אחד מהם בגודל של 80 על 90 ס"מ ובעובי של 30 ס"מ, והיא נמצאת שני מטרים וחצי מתחת לרצפה הנוכחית. היא התגלתה לראשונה במהלך חפירות להכנסת כבלי חשמל מתחת לכיכר במהלך שנות התשעים, אולם היא כוסתה מחדש אחרי שהארכיאולוגים חקרו אותה.

לפני ימים אחדים, התרחש פיצוץ של צינור ביוב שחשף מחדש את הרצפה העתיקה ואפשר לחוקרים לבחון את מצבה, ואף סיפק לעוברי האורח הצצה לעבר הרחוק של "העיר הנצחית" שמתחילה לצאת מתוך ההסגר. עם זאת, בעוד ימים ספורים, אחרי שיתוקן צינור הביוב, תכוסה שוב הרצפה העתיקה ותוסתר מעיני הציבור.

"הלוחות של הרצפה העתיקה נראו ללא פגע, מוגנים תחת שכבה של חומר פוצולני איכותי", אמרה דניאלה פורו, האחראית על תחום הארכיאולוגיה ברומא מטעם המשרד למורשת תרבותית. "זו הוכחה חד משמעית לחשיבות של הגנה ארכיאולוגית, במיוחד בעיר כמו רומא".

הפנתאון, אחד האתרים המוכרים ביותר של רומא, נבנה על ידי איש הצבא והמדינאי מרקוס ויפסניוס אגריפה בשנים 27 עד 25 לפני הספירה, אולם הוא נפגע בשריפה שפקדה את העיר בשנת 80 לספירה. הקיסר אדריאנוס בנה את הפנתאון מחדש בשנות העשרים של המאה השנייה, בעוד שהכיכר הוגבהה והוצבו אבני הטרוורטין. בימי הביניים כוסתה הכיכר והרצפה לא התגלתה עד לפני כעשרים שנה.

קרדיט : ערוץ מבט עולמי

כתיבת תגובה