פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בעיצומו- ישראל עוקבת מקרוב

ישראל עוקבת אחר חיזבאללה, ונראה כי הארגון הלבנוני ממשיך בעבודתו בפרויקט טילי הדיוק . פיתוח טילי דיוק יסייעו לאיראן לתקוף יעדים ותשתיות ספציפיות בתוך ישראל היה תמיד בראש סדר העדיפויות העיקרי של חיזבאללה מזה כמה שנים, ונראה שהם לא האטו את קצב עבודתם בגלל המגיפה או המשבר הכלכלי של הארגון. למעשה, חיזבאללה הוכיח שהוא מעדיף לבזבז את משאביו על טילים מדויקים אלה ולא על רווחתו של האזרח השיעי שבחר בו. יחד עם זאת, פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בעדיפות העיקרית ויעד עליון של צבא ישראל .לא משנה כמה חיזבאללה ינסה להסיח את דעת הקהל בלבנון, עבור ישראל זה קו אדום.

חיזבאללה נחוש בדעתו להמשיך בפרויקט דיוק הטילים ואינו יכול להפסיק מלפתח את טילי הדיוק מכיוון שאיראן דורשת זאת ואוסרת עליו להפסיק ,אף על פי שהם (חיזבאללה ) לא מעוניינים להסתכן במלחמה עם ישראל, הם מודעים לכך שהם ככל הנראה יפסידו בעימות צבאי ישיר מול ישראל הנחושה יותר מתמיד לבלום את הפרויקט.

אמנם לחיזבאללה חסר הכסף והמשאבים למימון מלחמה חדשה עם ישראל, שנראית נחושה יותר מתמיד לפגוע בחיזבאללה במהלך סבב העימות הבא. אולם חיזבאללה איבד גם רבים ממפקדיו הבכירים בסוריה. לאחר שאיבד את מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראנים -קאסם סולימאני ,האחראי עליו  בפני פטרוניו האיראנים, כשנהרג גם בינואר, ייקח שנים להחזיר את מנהיגותו למנגנוני הצבא. מבחינה צבאית גם חיזבאללה אינו מוכן. אך באופן פרדוקסלי חיזבאללה מודאג בעיקר לא מהעימות אלא מהשיקום שלאחר המלחמה. עם הממשלה הלבנונית הפרו-חיזבאללה הנוכחית, והמלחמות הרבות המתמשכות באזור, לא סביר מאוד שהקהילה הבינלאומית – בעיקר מדינות המפרץ שסייעו בשחזור לבנון לאחר מלחמת יולי 2006 – תסייע לשקם את לבנון הפעם.

תוך כדי הליכת חיזבאללה על חבל דק מאוד , חיזבאללה ממשיך בכוחותיו האחרונים להעביר מסרים לישראל, מבלי להתגרות בהם יותר מידיי ומבלי לאפשר למסרים הללו להתפתח לסכסוך צבאי אלים. יחד עם זאת, ניתן לצפות לטעויות, אם חיזבאללה יטעה וישראל תירה את הכדור הראשון, זה לא בהכרח אומר שישראל מעוניינת במלחמה כוללת . למעשה הבאת פרויקט טיליי הדיוק של איראן לאדמת לבנון חיזבאללה בעצם הוא זה שהחל את המלחמה ולא ישראל.

הערת המומחה הצבאי של האתר נציב.נט : הבעיה העיקרית בשיקום לבנון והארגון הוא לא המפרציות שלא יתנו דולר אלא האיראנים עצמם שהשקיעו מיליארדים אחרי המלחמה ולא יוכלו לעשות זאת שוב. זה חוזר לבסיס התמיכה של החיזבאללה בעדה השיעית. כשבעל וילה בדרום לבנון נדרש להקצות חדר לטיל או עליית גג למוצב תצפית הוא ידע שאם יהיו נזקים מתקיפה של צהל הוא יקבל פיצוי מלא פלוס שדרוג. הפעם זה לא יקרה והחיזבאללה עצמו מודע לזה ולכן יחשוב מאה פעם לפני המלחמה האחרונה שלו.

פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בהובלת איראן נחשף

קרדיט : מכון וושינגטון . תרגם מאיר בר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה