המועד האחרון האמריקני. האם עיראק מוכנה להפסיק לייבא חשמל וגז מאיראן?

לאחר פטורים הולכים ונשנים שניתנו לעיראק לייבוא גז וחשמל ,לחברות החשמל שלה, מאיראן, האם האמריקאים יבטלו את הפטור?

תקופת הפטור האמריקאית לייבוא עיראקי של גז וחשמל מאיראן מסתיימת בעוד מספר ימים – כך אמר שר החשמל העיראקי, והוסיף כי ארצו תצטרך בין שלוש לארבע שנים, כדי להפסיק לייבא אנרגיה משכנתה.

בהצהרה שנתן שר החשמל העיראקי לחברות לדירוג אשראי אמריקאיות הוא טוען כי ייקח שלוש עד ארבע שנים עד שעיראק תגיע לכושר ייצור שיאפשר לה להפסיק להסתמך על הגז האיראני.

הוא הסביר כי "שלוש עד ארבע השנים הללו, חייבות להיות עם לוח זמנים ללא הפרעה ועם ממשלה שיש לה סמכויות, ושליטה מלאה ללא כל התערבות מצד גורמים פוליטיים חיצוניים ופנימיים ובסביבה של השקעות בהשתתפות חברות רב לאומיות."

ארצות הברית העניקה שוב ושוב פטורים לבגדד להמשיך ולייבא גז וחשמל מאיראן למרות הסנקציות שלה על טהראן. הפטור האחרון היה מוגבל לתקופה של 30 יום.

הצפי היה כי עיראק תשקיע 10 מיליארד דולר, בפרויקטים של נפט וגז, על מנת לסיים את תלותה באיראן בתוך ארבע שנים. עם זאת, לא הושגה שום התקדמות בפרויקטים אלה, כמובן בגלל בעיות מבית ומחוץ.

בתוך כך, נתונים סטטיסטיים רשמיים של איראן, מראים דווקא עלייה משמעותית ביצוא החשמל והגז במדינה, ואילו פקידים עיראקיים הצהירו הצהרות סותרות, ביחס לייבוא אנרגיה מהמדינה השכנה.

כך למשל, דובר משרד החשמל העירקי, אחמד אל-עבאדי, הודיע ב -20 באפריל, שעיראק צמצמה את יבוא החשמל והגז,מאיראן בכ -75 אחוז, לאחר שהתקרבה להיות עצמאית בייצור האנרגיה שלה.

עיראק תמיד הייתה לקוחה של יותר מ- 80 אחוז מייצוא החשמל של איראן. מנתוני משרד האנרגיה האיראני עולה, כי יצוא החשמל במדינה גדל ביותר מ- 28 אחוזים בשנת 2019, ליותר מ-8 טרה-ואט שעה. עם זאת, מומחים מטילים ספק תמיד בסטטיסטיקה הרשמית של איראן, שאינם תואמים מקרוב נתונים בינלאומיים.

נתונים סטטיסטיים של חברת הגז  הלאומית האיראנית, מראים גם כי יצוא הגז במדינה גדל ב -26%, בשנה הקלנדרית האיראנית האחרונה (21 במרץ, 2019 עד 20 במרץ 2020) והגיע ל -17.5 מיליארד קוב.

עירק וטורקיה הם הלקוחות היחידים של הגז האיראני, ומאחר והנתונים הטורקיים אינם מצביעים על עלייה בייבוא הגז מאיראן, יש לקשור את הצמיחה לייצוא רב יותר רק לעיראק.

זה בא כאשר גם טהראן וגם בגדד אישרו, כי ייצוא הגז האיראני לעיראק ירד שבע פעמים בחורף שעבר, והגיע לכשלושה עד ארבעה מיליון קוב ליום.

בעונה החמה של השנה שעברה, לא היו עדויות לעלייה ביצוא הגז של איראן לעיראק, ולא ברור כיצד יצוא הגז האיראני צמח בכ -26 אחוזים.

לאיראן יש חוזה יצוא יומי של 50 מיליון קוב (יותר מ 18 מיליארד קוב בשנה) עם עיראק, אך רק כמחצית מהגז הזה מועבר לצריכה בתחנות כוח.

השר העיראקי אמר, כי ארצו "יכולה לייבא עד 1,200 מגה וואט חשמל בשנה, עם גידול של כ -1.2 מיליארד רגל מעוקב ליום, במהלך השיא בשימוש בחודשי הקיץ החמים, שבהם הטמפרטורות בדרום עיראק עולות ל -50 מעלות צלזיוס." .

אל-חטיב הוסיף כי "אספקת החשמל הוערכה ב -19 ג'יגה וואט בשנת 2019, וצפויה להגיע ל -20 ג'יגה וואט בשנת 2020, בעוד שביקוש השיא לאנרגיה עומד על כ -25 ג'יגה ואט."

الكهرباء نستورد يوميا 28 مليون قدم من الغاز الايراني - الراصد العراقي

כדי לספק חשמל נוסף, עיראק מייבאת ישירות מאיראן את החשמל והגז, בו היא משתמשת בתחנות הכוח אבל היא עדיין מתמודדת עם מחסור בעונות החמות.

על פי נתוני הבנק העולמי, היעדר ציוד לאיסוף הגז בשדות הנפט העיראקיים, מביא לשרפה ולבזבוז של 18 מיליארד מ"ק גז המעורב בנפט מדי שנה אותן היא מפנה בעזרת חברות מערביות.

שר הנפט העיראקי, אל-גדאבן, הודיע לאחרונה, כי נחתמו בשנה שעברה שני חוזים לאיסוף 21 מיליון מטר מעוקב ליום משדות הנפט חלפייה וארטווי.

אל-גדבן אמר כי עיראק, באמצעות פרויקטים אחרים, תוסיף 28 מיליון קוב ליום (10 מיליארד קוב בשנה) לייצור הגז שלה, מבלי לחשוף את תאריך שאותם פרויקטים יתחילו לעבוד בפועל.

מוקדם יותר ,בשנת 2018, עיראק הבטיחה גם פרויקטים דומים,שנמצאים בתהליך פיתוח, יסיימו את תלותה בגז האיראני. עם זאת, אף אחד מהפרויקטים שהובטחו לא עשה התקדמות רבה עד כה.

נראה כי הפרויקטים של המדינה נעצרו עקב ירידת מחירי הנפט בעולם, וזה הפעיל לחץ קשה על התקציב השנתי של בגדד בחודשים האחרונים.

על פי הערכות קרן המטבע הבינלאומית, ממשלת עיראק צריכה לייצב את מחירי הנפט סביב -60 דולר לחבית כדי להימנע מגירעון בתקציב, בעוד שמחירי הנפט מסוג "ברנט" כיום אינם עולים על כ -20 דולר.

הציפיות של קרן המטבע הבינלאומית מראות כי ממשלת עיראק תסבול מגירעון תקציבי של 23.3 אחוזים, או 40 מיליארד דולר, מהתמ"ג שלה בשנת 2020.

במילים אחרות איראן שודדת את האוצר העיראקי לאור יום ולא תאפשר אף פעם לפרוייקטים של אספקת חשמל וגז לעיראק להסתיים לעולם אלא אם כן האמריקאים יחתכו באיבחת חרב אחת את הקשר הגורדי שהאיראני קשרו סביב צווארה של עיראק . 

האמריקאים יודעים זאת וכנראה עד כה טרם מצאו את הדרך להפסיק את אספקת החשמל האיראני לעיראק.

yönetim – الصفحة 408 – وكالة انباء عراقيون

 

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה