השבוע שבין ה-16.4.20 ל- 23.4.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- דאגה גוברת בקרב הפלסטינים נוכח המשבר הכלכלי בצל הקורונה עם תחילת חודש הרמדאן.

*- הרש"פ מבטלת הכנסת כוחות שיטור מטעמה לשכונות הירושלמיות שמעבר לגדר, אך ממשיכה בצעדי מניעת עבודת פועלים בהתיישבות היהודית, רשמית כדי למנוע התפשטות קורונה, אך גם כדי לפגוע בחקלאות באזור.

*- תגובות עוינות בקרב כלל גורמי הכוח לכינון ממשלת האחדות בישראל, במיוחד, נוכח ההסכמה על כינון מהלך הריבונות ביהודה ושומרון.

*- נמשכים המגעים לקידום עסקת חליפין מול החמא"ס.

*- מחבל נהרג לאחר פיגוע דריסה כנגד שוטרי מג"ב באזור מעלה אדומים- אבו דיס.

ובהרחבה:

יהודה, שומרון ועזה עומדים בסימן חודש הרמדאן שיחל מחר, יום שישי- 24 באפריל, עם המשך החשש ממגיפת הקורונה. הן הרש"פ והן החמא"ס מודיעים, כי המסגדים יישארו סגורים ברמדאן, והפעילות בשווקים תוגבל במידה רבה, אך לא תיאסר לחלוטין. ברקע, לא מעט תקריות ועימותים בין פקחי הרש"פ והחמא"ס לבעלי דוכנים המבקשים להתפרנס למרות הקורונה. זאת, לצד נסיונות בריחה של חולי קורונה או חשודים, שנדרשו להסגר הן באיו"ש והן ברצועה, נגדם, ננקטה יד קשה מצד מנגנוני הרש"פ והחמא"ס. כך לדוגמא נידון נמלט מהסגר ברצועה לחצי שנת מאסר ו- 500 דינאר ירדני קנס. בד בבד, נמסר, כי לנוכח המצב לא תתאפשר השנה עליה לרגל למכה, למרות שתקופת החג' אמורה להתחיל רק בעוד כשלושה חודשים.

הנה תמונות משווקי עזה הנערכים לרמדאן:

יצויין, כי כמות הנדבקים החדשים ברצועה וגם באיו"ש הינה מזערית יחסית.
ברצועה מדובר בחוזרים מחו"ל המצויים בהסגר, ובאיו"ש בעיקר במי שבאו במגע עם עובדים בישראל, מה שמחזק את התנגדות הרש"פ לחזרת הפועלים לעבודה בישראל, ויותר מכך בהתיישבות היהודית, על אף הלחץ הכלכלי הכבד. הרש"פ מבטיחה לפועלים פיצוי כספי, אך גם אם אכן תעמוד בהתחייבות מדובר על פחות ממחצית השכר הממוצע ששולם להם, וגם הקריטריונים לקבלת הפיצוי אינם ברורים, ורק חלק קטן מהפועלים כבר קיבל פיצוי של 2000 ₪.

מכל מקום, כדי לשלם פיצויים, הרש"פ זקוקה לקבלת סיוע כספי מהבנקים ומישראל, נוכח הירידה הניכרת בכספי המסים להם היא זכאית מתוקף ההסכמים עם ישראל. ישראל התחייבה להעביר לרש"פ 500 מליון ₪ החודש, ולבחון בחיוב העברת סכום דומה בחודשים הקרובים, על אף שהרש"פ ממשיכה לתמוך במחבלים ובני משפחותיהם, ומונעת עבודת פועלים בהתיישבות, בדגש על עובדי חקלאות
בבקעת הירדן, שם אי הגעתם מסכנת את ענף התמרים המפואר. עם זאת, לאחר שורה של השמצות שהשמיעו בכירים ברש"פ כנגד ישראל, שכביכול מעודדת את הפצת הקורונה בקרב הפלסטינים וכד', הועבר לפלסטינים מסר מאיים, לפיו המשך הסיוע נתון בבחינה מחודשת.

נקודת מתיחות נוספת בין ישראל לרש"פ היתה השבוע בשכונות הירושלמיות שמעבר לגדר: סמיראמיס, כפר עקב ומחנה הפליטים שועפאט, שכונות שהפכו ברבות השנים לno man land . על רקע אי היענות להנחיות מערכות הבריאות והיציאה מהבתים,
הגיעו לאזור שוטרים פלסטיניים אשר בשם הפת"ח כביכול ניסו לאכוף את ההנחיות. מחאה ישראלית רשמית הביאה לעזיבת השוטרים, תוך העברת מסר לתקשורת ולגורמי הקישור, לפיו ישראל מפסידה מהמהלך משום שמדובר באוכלוסיה שלה חופש תנועה בישראל והיא עלולה להעביר את המחלה.

ואחרי כל אלה, נקודת המתיחות העיקרית בין ישראל לפלסטינים, אינה על רקע הקורונה, אלא על רקע ההכרזה על כינון הממשלה החדשה בישראל, וההודעה בדבר סיכום לפיו החל מיולי ניתן יהיה לקדם מהלך של ריבונות ביהודה ושומרון.
יו"ר הרש"פ מיהר להכריז שמהלך כזה יביא אסון על האזור כולו וייתקל בתגובה פלסטינית קשה. בחמא"ס מיהרו להכריז, שהממשלה החדשה, צריכה לאותת לכל תומכי ההידברות והתיאום הביטחוני עם ישראל, שלמהלכים כאלה אין תוחלת.

הנה מקבץ תגובות של דוברי הפלגים ברצועה בגנות הממשלה החדשה בישראל:

בחמא"ס, גם ממשיכים באיומי המלחמה, תוך אזהרה שלחץ כלכלי, או צעדים טיפשיים מצד ישראל יביאו מיידית להתלקחות קשה שתזעזע את "הישות הציונית". במקביל ממשיכה החמא"ס לבצע שיגור רקטות לעבר הים, כדי להפגין את כוחה, וגם משחררת חבל חלקית לשיגור בלוני תבערה ונפץ לעבר ישראל.

מנגד, מציינים הן בחמא"ס והן בישראל, כי נרשמה התקדמות במגעים לעסקת שחרור מחבלים תמורת שבויים וגופות ישראלים מוחזקים בידי החמא"ס ברצועה, על אף שמטבע הדברים המידע בתחום זה עודנו תחת מעטה חשאיות, מה שכן פורסם הוא שבמסגרת המגעים שחררה מצרים 4 רופאים עזתיים אנשי לחמא"ס שהיו עצורים במצרים.

וגם באיו"ש לא שקט, והשבוע נרשם ניסיון פיגוע דריסה של שוטר מג"ב שנפצע באורח קל, והמחבל חוסל במקום בידי עמיתי השוטר. סרטון שפורסם בהמשך מלמד שהמחבל פעל בעקבות סחיטה לה היה נתון.

כן נרשם פיגוע דריסה נוסף של שוטר ליד הישוב עטרת. כאן נמלט הדורס לכפר הסמוך אום צפא. לצד זאת, מאשימים הפלסטינים את ישראל באחריות למותו של אסיר מהכפר עבוד שמצפון לראמאללה, בכלא קציעות. אסיר התמוטט במקלחת,ולטענת הפלסטינים, בשל התארכות זמן הפינוי, הוא מת. הפרות סדר נרשמו השבוע בעוד מספר מוקדים, ובראשם הכפר קדום, שבגזרת קלקיליה, בו נמשכות
הפגנות שבועיות מידי יום שישי בנוכחות פעילי שמאל ישראלים.

שבת שלום , חג עצמאות שמח, ובריאות לכולנו.

 

כתיבת תגובה