כלכלת מצרים דוהרת לקראת משבר כלכלי קשה ואי יכולת עמידה בהתחייבויות

המכה הכלכלית שניחתה על מדינות העולם ,עם התפרצות נגיף הקורונה והתפשטותו המהירה על פני כדור הארץ, היא עצומה ולמעשה לא ניתנת כרגע לכימות היות ומדובר רק בתחילת גרימת הנזק שללא ספק ילך ויגדל עם חלוף הזמן.

כל מדינה לנפשה.

כל מדינה מוציאה לפועל תכנית כלכלית מיטבית,בעיניה לפחות, שיאפשר לשוק הפנימי שלה להתמודד עם השבתת העבודה הנרחבת ואובדן משרות בקנה מידה עצום.

יש מדינות שעוד לפני פרוץ המגפה היו במצב רע ווירוס הקורונה רק העמיק את המשבר הכלכלי בה.

עד לאחרונה התגאה נשיא מצרים , מעל כל מדיה בינלאומית כי כלכלת ארצו משתפרת במהירות , מוציאה לפועל פרוייקטים כלכליים עצומים , מה שמאפשר,לפחות לדעת קברניטי מצרים, גם לעשות מסע רכש צבאי בעלות של מאות מיליארדי דולרים.

הבורסה המצרית אף שגשגה, אפילו באופן יחסי לעולם , והיא היתה בין המובילות בעולם במתן תשואה יוצא מהכלל למשקיעים מכל העולם שנהרו אליה . כך לפחות היה נדמה.

אלא שלא הכל וורוד בממלכת הפרעונים.

מי שנוסע במנהרה המצרית החשוכה ומסתכל קדימה, אמנם רואה אור בקציה, אך זה הולך ומתברר כאורות הקטר השועט במהירות האימה מנגד.

נראה כי כלכלת מצרים נמצאת לפני משבר כלכלי קשה והיא הולכת לבקש דחיית תשלומי חובותיה עד הודעה חדשה.

Egypt's economy rollercoaster ride not yet over, underlying ...

נודע כי משקיעים זרים כבר משכו כ- 15 מיליארד דולר משוק איגרות החוב הממשלתיות במצרים (כ -50% מנפחו), מה שמפעיל לחץ כלכלי עצום על ממשלתו של א- סיסי, שיש לה יתרות מטבע חוץ של 40 מיליארד דולר בלבד, ממנו היא חייבת לשלם  השנה כ -7 מיליארד דולר מסך הלוואות החוץ שלה.

ראוי לציין כי ההלוואות החיצוניות של מצרים מסתכמות ב 109- מיליארד דולר, וכן יש לה חוב פנימי של כ- 270 מיליארד דולר , אשר נלקחו ברובם על ידי משטר א-סיסי ודרכן השקיע בבניית הכלכלה ובניית מפעלים וחברות המזוהות עם צבא מצרים.

עם התפשטות מגיפת הקורונה ומחסור בדולרים, ייתכן שהמשק המצרי לא יוכל בכלל לשלם את ההלוואות המגיעות לפירעון, וההשלכה המיידית של הירידה ברזרבות מטבע החוץ שלה יהיה פיחות מהיר בלירה מצרית עם כל ההשלכות בחזית הפנים מצרית שרוב תושביה מתקיימים מפחות מ-2 דולר ליום.

2 מקורות ההכנסה העיקריים של מצרים הן שדות הנפט והגז האדירים ותעלה סואץ , ודווקא כעת, שניהם סובלים מירידת חריפה בהכנסות מה שגורם לקושי המצרי לממן את כלכלתה.

ההערכה כי הנשיא א-סיסי ינסה כעת לבקש עיכוב או דחייה בהחזר ההלוואות, אך האם הנושים, ובמיוחד מדינות המפרץ, אשר בתורם סובלים מההשפעות של קורונה, יסכימו ?

האם כל עסקאות הרכש של מערכות נשק מתקדמות עבור צבא מצרים ייעצרו כי מדינות כמו רוסיה,צרפת או איטליה יחששו לכספן דווקא בזמן שהם עצמן נמצאות במשבר כלכלי חריף ביותר בעקבות מגפת הקורונה המכה בהן בכל פה ?

ימים יגידו! והם יהיו בקרוב מאוד!!

Egypt's economy has significantly improved since 2013 (REPORT ...

 

כתיבת תגובה