בין משבר קורונה למשבר הגרעיני – איראן במרדף אחר השלמת תכניתה הגרעינית

דרך כור המים הכבדים באראק איראן מנסה לעקוף מגבלות בינלאומיות, ולפתח את תכנית הגרעין שלה.
כשמדובר באיראן, הפתגם הידוע אומר "מנהגים ישנים לא מתים בקלות" חל,מעל כל ספק,  על האיראנים.

למרות התגובה הכושלת של טהרן לטפל בהתפשטות נגיף הקורונה החדש על אדמתה, מנהיגיה משקיעים משאבים יקרי ערך כדי לחזק את תכנית הגרעין שלהם, תוך הפרה בוטה של הסכם הגרעין של איראן, עם מדינות אירופה משנת 2015 ושארצות הברית נסוגה ממנה בשנת 2018.

בין ההפרות שקיבלו תשומת לב רבה ניתן למנות את הכמות ההולכת וגדלה של אורניום מועשר באחוז נמוך של איראן , וחומר בקיע, שאם יועשר לרמות גבוהות יותר, ניתן להשתמש בו לייצור נשק גרעיני. אולם ניסיונות בלתי חוקיים אחרים לרכוש סחורות הקשורות לגרעין מחו"ל לא נושאות פרי .

ההפרות הגלויות והמפורסמות ביותר , באסטרטגיית ההסלמה ההדרגתית, שאומצו במאי 2019, בדיוק שנה לאחר שוושינגטון נסוגה מההסכם, בניסיון לגייס את הקלות הסנקציות, הן מאמציה של איראן להשיג חומרים הקשורים לתכנית הגרעין, למרות המגבלות שבמסגרת הסכם הגרעין, מה שמחזיר אותה למצב שהיה בשנת 2016, באותה השנה שבה נכנסה עסקת הגרעין לתוקף.

זה מצביע על כך שאיראן משקיעה יותר בחיפוש אחר קידום רכישות לפיתוח הגרעין שלה, ולא מדיניות מילוי התחייבויות בינלאומיות.

הניסיון האחרון לרכש כזה נעשה בבלקאן. באמצע חודש מרץ, אתר "מבט לבלקן" –  "بلقان إنسايت" היה הראשון שחשף כי פקידי שגרירות איראן בסרייבו, כולל סגן שגריר לענייני המגזר הכלכלי, פגשו נציגים של חברה בוסנית כדי לדון ברצונה של טהרן להשיג חומרים לשימוש גרעיני ישיר ומבוקר.

נציגי החברה כמו גם גורמים רשמיים בבוסניה אומרים כי הרכישה לא הושלמה. גורם אחד הרחיק לכת ואמר שמכירה כזו הייתה חושפת את בוסניה לסנקציות של ארה"ב.

עם זאת, האתר הוסיף כי החומרים שהאיראנים ניסו להשיג היו  אמורים להיות מועברים דרך טורקיה ופקיסטן.

איראן רגילה לפעול באמצעות נהלים סודיים, מתווכים וחברות מזויפות, שעבדו באזורים שאינם כפופים במידה רבה לסמכות המרכזית של המדינות, כדי להסתיר את כוונותיה האמתיות, היות שהישות האיראנית נתונה לסנקציות, בין אם סנקציות שהוטלו על ידי האו"ם, האיחוד האירופי או ארה"ב.

יתרה מזאת, השימוש בחברות פיקטיביות ובשיטות משלוח מזויפות הוא נוהג שהיה מקובל על איראן עוד בתקופה שקדמה להסכם הגרעין.

במקרה של עסקת הבלקן ורבים אחרים, החשאיות  נועדה גם להגן על היצואנים.

באשר לחומר שגורמים איראנים חיפשו לקנות בבוסניה, זה נקרא אבקת "תחמוצת אלומיניום" וניתן להשתמש בה במספר מגזרים וכן ביישומים גרעיניים מרובים.

ללא קשר למטרתה של איראן לאבקת "תחמוצת אלומיניום", החומר נתון לבקרה בינלאומית קפדנית.

עסקת הגרעין שנחתמה, והחלטת מועצת הביטחון שלה – 2231, אוסרת על איראן לרכוש מוצרים הקשורים לאנרגיה גרעינית כמו תחמוצת אלומיניום מבלי לקבל רישיון קודם.

עסקת הגרעין קובעת מגבלות על תכנית הגרעין של איראן תמורת הקלה הדרגתית של הסנקציות שהוטלו עליה,אבל לאחר הנסיגה החד צדדית של וושינגטון לפני כמעט שנתיים, החלו מדינות אחרות המעורבות בעסקת הגרעין, קרי סין, בריטניה, רוסיה, צרפת וגרמניה, להיפגש עם טהראן כדי לנסות ולהציל את העסקה.

جانب من مفاعل أراك للماء الثقيل. وتحاول إيران الالتفاف على القيود الدولية ومواصلة تطوير برنامجها النووي

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה