קונספירציות קורונה במרחב הסייבר – דעת מומחה

מספר חודשים עברו מפריצת מגפת הקורונה (COVID-19).

בשלב זה, רוב הקוראים וודאי נתקלו בשמועה כזאת או אחרת לגבי מקור המגפה. על פי הערכות, המגיפה פרצה בנובמבר 2019 והחלה להתפשט בקצב מסחרר, בעיקר בעזרת הגלובליזציה. כעת, רוב מדינות העולם מתמודדות עם משבר הקורונה.

פרט למגפה עצמה, אשר גובה מחיר נפשי כבד וחיי אדם רבים, ישנו עוד טרנד מטריד- תיאוריות הקונספירציה.

אלו מתפשטות גם הן בקצב מסחרר, ואף מהיר יותר מהמגפה עצמה. תיאוריות חסרות בסיס מופצות בעיקר במרחב הקיברנטי – ברשתות חברתיות, ערוצי יוטיוב, באתרי אינטרנט וכמו תמיד, ברשת האפלה.

ישנם אלו אשר מאשימים את האמריקאים בהפצת המגפה וטוענים שזהו נשק ביולוגי אשר הודלף במכוון בעת התחרות הבין-צבאית שנערכה בסין בסוף 2019. ישנם אלו אשר מאשימים את בריטניה וארצות הברית גם יחד בהפצת נשק ביולוגי. חלק מהתאוריות מנסות לקשור את רשת ה-5G החדישה, כמובן ללא שום ביסוס ממשי.

Coronavirus: Fake news is spreading fast - BBC News

כמו כן, כמו במקרי מגפה קודמים, החל מזמנים עברו ועד לזמנים מודרניים יותר, ישנם אלו אשר מאשימים את היהודים. בחודש מרץ האשימו אנשי ממשל ואקדמאים איראניים וטורקים את יהדות העולם וישראל בהפצת הווירוס כדי לפגוע במזרח התיכון ובאסלאם.
תאוריות קונספירציה היו מאז ומעולם והופצו על-ידי מתנגדי משטר, אויבי מדינות ואנשים פרנואידים שהתקשו להסביר לעצמם ולאחרים את המתחולל בעולם, בעיקר בעתות משבר.

מגפת הקורונה ותאוריות הקונספירציה אודותיה כיום מסוכנות יותר. ראשית, מעצמות בין לאומיות כגון סין, רוסיה וארצות הברית מתחרות על הנרטיב – על האשמה.

Is Corona Fake? or a Conspiracy? - Mufti Menk - YouTube

 

המגפה פרצה בסין ובדצמבר 2019 בכירי ממשל אף הודו בנושא. יחד עם זאת, כאשר הסינים הבינו שניתן להפנות את האצבע המאשימה לגורם אחר – עשו זאת. במהרה האשימו את ארצות הברית בסנקציות וחרם על סין, במלחמת סחר ואף בכך שצבא ארצות הברית הדליף נשק ביולוגי בסין. גם רוסיה הצטרפה למרוץ התעמולה והאשימה את המערב גם כן, בעיקר בניסיון לזרוע פחד וכאוס באירופה ובפרט באירופה המזרחית, מדינות אשר בעבר היו שייכות לברית המועצות. זאת, במטרה להרחיק את מדינות מזרח אירופה מהמערב ולקרבן לרוסיה.

בלית ברירה, כאשר זו מותקפת, ארצות הברית פתחה גם היא במבצע תעמולה קיברנטי כדי להדוף את תאוריות הקונספירציה מסין, רוסיה, איראן, טורקיה ומדינות אחרות.
כיום, תאוריות הקונספירציה מסוכנות אף יותר מאשר בעבר מפני שקשה מאד לעקוב אחריהן ולמנוע אותן באמצעות רגולציה ברשת. מבחינת משפט בינלאומי, אין זה ׳לא חוקי׳ להפיץ תעמולה ברשת וכך מדינות רבות כמו רוסיה וסין נלחמות בעצמה הקשה ובסנקציות של המערב עם תעמולה ברשת. שנית, המרחב הקיברנטי הכפיל פי כמה וכמה את תפוצת התאוריות וכך ישנה סכנה שתאוריות הקונספירציה יגיעו ליותר מידי אנשים אשר בסופו של דבר ימרדו בשלטון החוק במדינות שלהם, בעיקר במדינות הדמוקרטיות.

הדבר המסוכן באמת הוא שאלו אשר מאימים שזוהי מגפת שווא יפרו צווי בידוד והגבלות אחרות ובכך יסכנו את הקהילה והמדינה שלהם ויפיצו את המחלה.

The Corona Crisis: The Rothschilds? Bill Gates? The Search For A ...

קרדיט: ד״ר לב טופור –  עמית מחקר בכיר במרכז לחקר סייבר,משפט ומדיניות באוניברסיטת חיפה

כתיבת תגובה