השבוע שבין ה-20.3.20 ל- 26.3.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- הרוגה ראשונה מנגיף הקורונה באיו"ש, חולה שלא הייתה מוכרת כלל, מה שמצביע על אי הרלבנטיות של נתוני החולים בקורונה שמפרסמת הרש"פ. נראה, כי חלק ניכר מההדבקה מקורו בפועלים מישראל, והרש"פ לא באמת מצליחה לבלום את התפשטות הנגיף, בניגוד לחמא"ס ברצועה, שהסגר המלא סביב האזור מקל עליה לשלוט במצב.

*- מוטרדים מההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה. אנשי החמא"ס איימו בחידוש האלימות וזכו להבטחה מידית להמשך הסיוע הקטרי.

*- ועדת חקירה שהקימה החמא"ס לחקר שרפת הענק בנוציראת ממליצה להעמיד לדין את אחד מהרוגי השרפה. עוד דרך להשתקת ביקורת על בכירי החמא"ס.

*- מחבל מהכפר נעלין נורה למוות לאחר שהשליך אבנים לעבר רכבים ישראליים.

ובהרחבה:

גם השבוע כמעט כל ההתפתחויות בשטחי הרש"פ קשורות לנגיף הקורונה, כשגם הרש"פ הצטרפה השבוע למעגל המדינות בהן נפטרו תושבים כתוצאה מהנגיף ומדובר באישה בשנות השישים לחייה, שלא הייתה מטופלת עד ליום פטירתה, ולאחר מכן הסתבר שגם בנה נגוע במחלה. להערכת הרש"פ הנ"ל נחשפה לפועלים שעבדו בשטח ישראל.

הנה תמונות מהכפר בית לקיא שממערב לראמאללה, שם מנסה העירייה המקומית למנוע כניסת פועלים החוזרים מהעבודה בישראל:

האירוע הזה מלמד, שלנתונים שמפרסמת הרש"פ על 64 נגועים בקורונה בלבד, אין שום קשר למציאות. לאוכלוסיה הפלסטינית אין כמעט דרך להיבדק גם כשמופיעים תסמיני מחלה, ורבים אינם מודעים כלל לכך ששיעול וחום עשויים להצביע על קורונה ולא רק על הצטננות.

הרש"פ מכריזה על עוצר וסגר ואיסור על תפילה במסגדים, אבל בפועל התנועה בשווקים כמעט מלאה, וגם לא מעט אירועים המוניים נערכים באין מפריע כמו קבלת פנים של מאות לאסיר משוחרר מג'נין. בל נשכח שעד לאחרונה כמעט כל הפועלים בישראל המשיכו לעבוד כבשגרה, ונחשפו להדבקה. רק ביומיים האחרונים החלה הרש"פ להגביל את חזרת הפועלים מישראל ולדרוש מהם להימצא בבידוד אך בהיעדר אמצעי אכיפה של ממש ברור שבקרוב מאוד נגלה תהליך הידבקות המוני גם באיו"ש.

הנה דוגמא של השוק בשכם:

לעזתים לעומת זאת יש יותר מזל, שכן העובדה שמדובר במתחם סגור, הנתון לשליטה כמעט מוחלטת מביאה לכך שהנדבקים היחידים ברצועה הנם שני פעילי זרם "אלתבליע' ואלדעוה", שחזרו מפקיסטן, ושבעה אנשי משטרת החמא"ס שאבטחו את מתקן הבידוד בו שהו ברפיח. לטענת אנשי החמא"ס הם הצליחו כנראה לבודד את כל מי שבא עימם במגע, ובכללם הממונה על בטחון הפנים באסם אבו נעים שנכנס לבידוד בביתו, אך ברחוב העזתי לא מעטים המפקפקים בטענות אלה. אע"פ כן, ברחוב העזתי יש סימני שאננות, ותנועה ערה למדי בשווקים ובחנויות.

לעומת זאת, בתי הספר והמסגדים נסגרו, ונאסר על קיום חתונות ואירועים המוניים אחרים. בנוסף, משלימים אנשי החמא"ס במהירות שיא הקמת שני מתקני בידוד ברפיח ובעיר עזה, בנוסף למלון קומודור בעזה שהוסב למתקן בידוד.

הנה תמונות מהרצועה:

ואחרי כל אלה מוטרדים ברש"פ ממצב האסירים וקוראים בהתמדה לשחרורם, כשגם האסירים מכריזים על צעדי מחאה כולל החזרת ארוחות ונעילת אגפים. לצד זאת פנה אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס למלך סעודיה בקריאה לשחרר את עצירי החמא"ס בממלכה שהועמדו לאחרונה לדין בגין מעורבותם בגיוס כספים לארגוני הטרור, בנימוק של סכנה לחייהם בשל הקורונה.

ומנגד, הורה יו"ר הרש"פ אבו מאזן לשחרר כל אסיר שריצה למעלה ממחצית תקופת מאסרו פרט לאסירים חמורים.

ואחרי כל אלה מתחילה להתבהר בעיית ההשלכות הכלכליות של המשבר, כאשר רבבות פועלים אינם עובדים, מה שמשפיע כמובן גם על השווקים. מגבלות התנועה משפיעים גם כן על המצב, וזאת כשאנו חודש לפני תחילת הרמדאן, זמן השיא של הפעילות המסחרית. על רקע המצב הושעה המסחר בבורסה הפלסטינית, והרש"פ הודיעה על ביטול המיסוי על 14 מוצרי יסוד.

בחמא"ס גם גילו מוטרדות מההשלכות הכלכליות של המשבר ואיימו לחדש את האלימות, עד שקיבלו התחייבות מצד אמיר קטר, להזרים לרצועה סך 150 מליון דולר לחצי שנה כסיוע ל התמודדות עם נגיף הקורונה. קרן השפע הקטרית מאפשרת לחמא"ס להפגין נדיבות ואסמאעיל הניה הכריז בתורו על תרומה של חצי מליון דולר לפליטים במחנות בלבנון.

מנגד, מודיעה אונר"א, כי נוכח מגיפת הקורונה היא משעה חלוקת מצרכי מזון לפליטים הנזקקים, וסוגרת גם את מרפאות השיניים, בנוסף לבתי הספר שנסגרו כבר לפני כשבועיים. בכך, מנצלת אונר"א את המצב כדי לקצץ בהוצאות.

ולסוגיות נוספות בקצרה: ועדת חקירה שהקימה החמא"ס, המליצה על צעדים מנהליים נגד ראש עיריית נוציראת והעמדה לדין כביכול של חלק מהאחראים לאסון שרפת הענק במחנה, שרובם כבר אינם בין החיים, דוגמת בעל המאפיה שבה החל פיצוץ הענק שגרם לשריפה. דוגמה לדרך בה החמא"ס מנטרלת את הביקורת על מחדלי אנשיה. השבוע נפטרו עוד שניים מפצועי השריפה, ובכך, עלה מספר הנספים ל- 22.

ועוד ברצועה, פעיל ג"האד אסלאמי בעיירה בית להייה הרג את אמו בפליטת כדור כששיחק בנשקו.

ובאיו"ש דווח על הרוג עם סימני חנק בכפר אום אלתות שבגזרת ג'נין. כנראה שמדובר ברצח על רקע פלילי. כן דווח על קרב כנופיות שכלל ירי בנשק חי
בשכונת כפר עקב, שכונה שרשמית מהווה חלק מירושלים, אך מצויה מחוץ לגדר הביטחונית ולכן מהווה מוקד של אנרכיה כמעט מוחלטת.

ולמרות העיסוק בקורונה לפלסטינים עדיין יש כוח ליידויי אבנים ופעילות טרור. השבוע נהרג מיידה אבנים מהכפר נעלין סמוך למודיעין עילית לאחר
שניסה להשליך אבנים לעבר רכבים ישראלים באופן מסכן חיים.

עד כאן להשבוע: שבת שלום בברכת ויסר מעלינו את הנגף הזה.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה