וירוס הקורונה באיראן: חשש מאסון רבתי בעיר משהד, השנייה בגודלה במדינה

העיר השנייה בגודלה באיראן ויעד עלייה לרגל, משהד, ניצבת בפני האיום של הפיכתה למוקד חם של הוירוס חדש (COVID-19) אם לא ייושמו אמצעים מידיים כולל כנסתה תחת מצור, כך הזהירו אתמול(שבת) גורמים מקומיים. המצב נראה קריטי דיו בכדי לכפות על הממסד הדתי והפוליטי האולטרא-שמרני של העיר להתכונן ולהשבית את מקדש העיר למשך שלושה ימים.

ביום שבת הרימו כמה פקידים ובהם מושל מחוז ח'וראסאן רזאבי, אשר משהד היא בירתו, יו"ר מועצת העיר משהד, כמו גם כמה קבוצות אזרחים וגופי סטודנטים ,קול זעקה וקראו לשלטונות להכניס את העיר להסגר מלא.

מוחסן-רזאבי, ראש העיר הרפורמיסטי של משהד, שמאז ימיה הראשונים של ההתפרצות דגל בקיום סגר מלא על העיר ואף כתב על כך  בדף האינסטגרם שלו ביום שישי ,בדיוק מתאושש מההדבקות בעצמו.

Image result for mashhad

ביום שבת אמר מושל משהד כי ההחלטה להכניס את העיר למצור על שלושת מיליון תושביה, צריכה להתקבל על ידי כוח המשימה  הלאומי לטיפול בקורונה. כוח המשימה עצמו סבל מחוסר מנהיגות ונטול סמכות נדרשת.

ההחלטות שקיבל כוח המשימה עד כה נראו כאילו נפסלו על ידי מרכזי כוח אחרים, כולל הממסד הדתי ומשמרות המהפכה, אולם ביום שישי מינה חמינאי את רמטכ"ל הכוחות המזוינים, האלוף מוחמד בקרי, לנהל את מצב בעקבות התפרצות וירוס הקורנה.

הסכמתם של אנשי הדת ללא פחות מסגירת המקדש למשך שלושה ימים עשויה להיות קשורה לכך שהרמטכ"ל שמונה ע"י  חמינאי ממונה כעת במקום רוחאני וממשלתו בטיפול במגפה.

מאז הימים הראשונים מאוד של המגיפה במדינה, אנשי הדת האולטרה-שמרניים של משד התנגדו מאוד לביטול אירועים דתיים כולל תפילות יום שישי. איתאללה אחמד עלמולולהודה, האימאם בתפילת יום שישי של העיר ,שהיא גם בעלת מקדש אימאם רזא, ונציג חמינאי בפרובינציה אמרו כי צו 28 של הממשלה מ-28 לפברואר הקורא לבטל את התפילות בערים הגדולות לא היה "מוצדק" מכיוון שקיום התפילות הן "ציווי האל". כעת  אפילו הוא הסכים לקיים טקסים דתיים "וירטואליים".

 

כתיבת תגובה