השגריר פורד קורא להקמת אזור בטוח בצפון סוריה בחסות טורקית

שגריר ארה"ב לשעבר בסוריה רוברט פורד נחשב כיום לבר סמכא בגדול ביותר בממשל האמריקאי לענייני סוריה ודבריו נשמעים היטב בכל ארצות תבל ואצל כל הגורמים שעניינם סוריה . 

לכן כשהוא מפרסם מאמר מפורט על פתרון בעיה בסוריה שווה להקשיב לכל מילה שלו.

המגזין "פוריין אפיירס" פרסם מאמר שכתב השגריר האמריקני לשעבר בסוריה, רוברט פורד, בו דרשה וושינגטון לפעול להגנה על הסורים הבורחים מגיהינום הקרבות בעיר אידליב, ע"י הקמת מעבר בטוח שהוא הפיתרון לעצור את המשבר ההומניטרי שם.

השגריר האמריקני מתחיל את מאמרו באומרו: "במעוז האחרון של האופוזיציה הסורית התגשמו הפחדים הקשים ביותר של מיליונים, ובעזרת תקיפות אוויריות רוסיות עזות, כוחות הממשל הסורי, במהלך החודשיים האחרונים, השתלטו על שליש ממחוז אידליב, שהוביל לעקירתם של יותר מ- 900,000 תושבים במחוז בו גרים  כ- 3.5 מיליון איש , ודחפו אותם לעבר הגבול עם טורקיה, בעוד למעלה מ- 800 אלף איש חיים בתנאים קשים ומחנות פליטים.

פורד סבור כי "גל הבריחה האחרון הוא הגדול ביותר שהתרחש מאז תחילת מלחמת האזרחים הסורית לפני תשע שנים. ארגוני הסיוע כבר לא מסוגלים להתמודד עם המשבר ההומניטרי, בעוד האזור סובל ממחסור בתרופות ואוכל. אוהלים ובתי ציבור הסמוכים לגבול טורקיה עמוסים עקורים ו- 170 אלף אישנאלצים להתגורר בבתים לא גמורים, ויש מי שישן בצד הדרך והשדות בתנאי מזג אוויר בהם הטמפרטורות צונחות מתחת לאפס, מה שהביא למותם של תינוקות וילדים קטנים. "

הכותב אומר: "ברור מה יקרה לגלים האנושיים האלה של אזרחים אם צבא המשטר הסורי ישתלט על אזור זה. חלק גדול מהם ייהרגו או ייכלאו. אמנסטי אינטרנשיונל (Human Rights Watch) והנציבות האירופית חקרו את פשעי משטר בשאר אל-אסד שבוצעו נגד אזרחים סורים ואף נגד עובדי סיוע, וכאשר כוחות אסד יגיעו לגבול טורקיה, יוחלט על גורלם של הפליטים הללו שברחו לגבול טורקיה, אלא אם תורכיה תפתח את דלתם ותכניסם לשטחה.

Image result for turkey vs syria

פורד ממשיך, "טורקיה מתמודדת עם משבר פנימי בגלל נוכחותם של 3.6 מיליון סורים. אזל לה סבלנות. מכיוון שהיא לא יכולה עוד לקלוט  פליטים חדשים במחנות שהקימה, לכן היא פרסה את כוחותיה באידליב, בתקווה להרתיע את המשטר ולעצור את התקדמותו." הכותב מציין כי "נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן התחייב לדחוף את הכוחות הסורים למקום בו הם היו לפני תחילת המשבר הנוכחי, אך מטוסים רוסים שולטים במרחב האווירי הסורי במערב המדינה, ובמקביל אנקרה לא רוצה לייצר עימות עם מוסקבה באידליב.

כלי טיס רוסים וכוחות סורים תקפו ישירות  עמדות טורקיות, והרגו 13 חיילים טורקים. טורקיה שלחה תגבורות צבאיות, אך כוחות טורקיים פעלו במידה מסוימת של איפוק יחסי מה שאיפשר לכוחות הסורים להתקדם , אבל אז כוחות טורקיים נכנסו למצור. "

פורד מציין כי "בשאר אל-אסד התחייב ב -17 בפברואר להחזיר את כל שטח אידליב. כוחותיו יתקדמו, ייפסקו ואז יתקדמו, בהתאם לנסיבות, ובהיעדר התנגדות, שאיפשרה להם לשלוט על אזורים חדשים, ואם טורקיה לא תוכל לעצור את התקדמות כוחות אסד, היא תמצא את עצמה באופן בלתי נמנע, עם האופציה לפתוח את גבולותיה לפליטים סורים, ומכיוון שהיא לא יכולה לקלוט מספרים חדשים מהם, תאפשר לרבים מהם להמשיך במסעם לעבר אירופה, והגל החדש יהיה גדול יותר מזה שהיה עד באירופה בשנת 2015, שפירקה את המדיניות האירופית והובילה להגברת התמיכה בקבוצות הימין בקבוצות הימין מספר מדינות ביבשת."

Image result for turkey vs syria

השגריר מציין את האופציה הטובה ביותר, ואומר כי "הנוכחות הצבאית הטורקית עשויה לתת הזדמנות זמנית לנוח לעיר אידליב, אך יש להכין תכנית חלופית . האופציה היחידה שמונעת התערבות צבאית של אמריקה היא הקמת אזור בטוח שיוקם בצד הסורי של הגבול הטורקי, ויהיה מוגן על ידי הצבא ומערכות הטילים וההגנה הטורקיות הפרוסותת בצד הטורקי של הגבול, ואם חיל האוויר הסורי יפעל נגד האזור הבטוח, מערכות ההגנה הטורקיות ייכנסו לפעולה, באופן שימנע מהטייסים הסורים לטוס קרוב לאזור הבטוח, והטייסים הסורים יפסיקו לטוס באזורים שבהם הם משמשים.

הקבוצות הנאמנות לטורקיה המצויידים בטילי קרקע-אוויר יוודאו שלא יהיו טיסות באזור, והארטילריה הטורקית תגיב להתקדמות הכוחות הסורים לעבר האזור הבטוח,שיהיה בשטח של עשרה מיילים עליהם יכול הצבא הטורקי לשלוט.

פורד קובע כי "האזור הבטוח אינו רעיון חדש. הוא הוצע מספר פעמים וממשל ברק אובמה ששירתתי בו דחה אותו. הבעיה הגדולה ביותר היא הגנה על אזור הבטוח עצמו, והכוחות הסורים ינסו לבחון את יכולת ההגנה של האזור הבטוח, מה שיוביל לתגובת הצבא הטורקי, ואם המטוס הרוסי שליווה את הצבא הסורי יפגע בכוחות הטורקיים, נאט"ו צריך להפעיל את סעיף 5 למגילת נאט"ו ולהגן על הכוחות הטורקיים המוצבים בשטחה. הכותב קובע כי "התחייבות זו הייתה קיימת מאז שהצטרפה טורקיה לברית לפני 68 שנים, אך הצטרפותה תעמוד במבחן הגדול ביותר כעת, במיוחד מאז שחיל האוויר הרוסי וחיל האוויר הסורי בטיסותיהם בקרבת הגבול הטורקי.

פורד מציין כי "לטורקיה יש מבקרים רבים בוושינגטון ובבירות נאט"ו בנושא רכישת אנקרה של מערכת הטילים הרוסית S-400 ובגלל הפרותיה בתחום זכויות האדם ועוינותה לכורדים הסורים." הכותב הוסיף כי "אידיליב הוא לא המקום המתאים להתחשבן עם טורקיה, והאסון ההומניטרי שעלול לקרות , וגל הפליטים הגדול שעלול לערער את יציבות אירופה, נאט"ו צריכה לעמוד עם הכוחות הטורקיים שיגנו על האזור הבטוח."

פורד אומר כי "כדי לצמצם את אפשרויות העימות בין נאט"ו לרוסיה, המסר של נאט"ו ווושינגטון צריך להיות ברור: על מדינות נאט"ו להכיר בכך שהאזור הבטוח הוא חלק מסוריה, שתוחזר לשליטת הממשלה אם יושג פיתרון מדיני, ומדינות  נאט"ו יתמכו  בתהליך המדיני בפיקוח האו"ם.

במקביל, על ממשלת סוריה להפסיק את המדיניות המדכאת המחייבת מיליונים לעזוב למדינות שכנות.       הכותב מגלה כי "בנוסף להגנה על האזור הבטוח, על טורקיה ,בשיתוף עם מדינות נאט"ו ,לבחון את אלה המבקשים הגנה ולהפריד את הג'יהאדיסטים מהם ולגרש אותם.

Image result for turkey vs syria

 

ארצות הברית ומדינות נאט"ו לא רוצות להגן על אזור בטוח שנשלט על ידי קבוצת טרור, ומועצת הביטחון תעביר החלטה שתכשיר את האזור הבטוח ותשלח פקחים בינלאומיים וכוחות משטרה להגנתם, וההחלטה תאפשר לעובדי הסעד ההומניטרי להגיע לאזור. "

פורד מאשר כי "החלטת מועצת הביטחון זקוקה לאישור רוסי. מוסקבה לא תתמוך בהחלטה ללא תמריצים. מדינות המערב חייבות לתת וויתורים, כמו הסרת כמה סנקציות שהוטלו על ממשלת סוריה, ובמיוחד אלה הקשורות לייצוא הנפט הסורי. אם המשטר הסורי ורוסיה מפרות את האזור הבטוח, יש להטיל עליהן שוב סנקציות.

פורד מסכם את מאמרו באומרו, "האזור הבטוח נותר פיתרון זמני שלא יעצור את התקדמות הכוחות הסורים תחת מטריית חיל האוויר הרוסי. ניצחון צבאי סורי-רוסי אינו רחוק משם, אך פירושו שטף של גלי פליטים חדשים לאירופה, ואמריקה חייבת לעבוד ישירות ולתקשר עם רוסיה על צורת האזור הבטוח."

"יש לגייס מדינות אחרות של נאט"ו לתמיכה בתכניות הטורקיות בארגון משימות סיוע הומניטריות, שיתמכו באזור הבטוח, GUS KPBH  שהאופנסיבה הבאה של המשטר הסורי ,תתחיל ….. אז אין זמן לבזבז. "

Image result for robert ford ambassador syria

 

כתיבת תגובה