המחיר הכלכלי חובק עולם של ווירוס הקורונה

חברות אמריקאיות ובינלאומיות מתריעות על ההשפעות הכלכליות הסבירות של התפרצות מתמשכת של נגיף הקורנה בסין, ומזהירות כי הזרמת סחורות ואנשים אל ומהכלכלה השנייה בגודלה בעולם תהיה בעלת השפעה מוחשית על זמינות העסקים והמוצרים בכל רחבי העולם.

"אפילו אם הנגיף לא יהפוך למגיפה, לחשוב שהוא לא ישפיע על מה שקורה בעולם זה לא רציונלי", כתב סקוט מינרד, המנכ"ל העולמי של חברת גוגנהיים השקעות, בשבוע שעבר בהערה לעבודת מחקר. "ההשפעה של כל זה על רווחי החברות ותזרים המזומנים החופשי תהיה דרמטית."

העסקים הרגילים טרם חזרו לסין הגדולה מכיוון שקמעונאים שומרים על דלתות סגורות באזורים קשים במיוחד כמו  בעיר ווהאן וסביבתה, משם ,על פי ההערכה ההתפרצות החלה. יותר מ- 75,000 מקרים של נגיף קורונה אושרו ברחבי העולם, כאשר לפחות 2,000 מתים, והמספרים ממשיכים לעלות .

כמה מפעלים, בהם  בבעלות פורד, טויוטה ופולקסווגן, החלו לפתוח את שעריהם מחדש כדי לחדש את הפעילות בימים האחרונים – פתיחה לה ייחלו רשתות האספקה ​​העולמיות התלויות במוצרים סיניים וחלקי החילוף שלהם.

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי , תדרוס אדאנום ג'בריאסוס,אמר  ב -30 בינואר כי התפרצות הווירוס החדשני הפכה למצב חירום לבריאות הציבור בדאגה בינלאומית (PHEIC).

אולם כמעט 4 מתוך 5 חברות אמריקאיות עם פעילות בסין אומרות כי אין להן כרגע מספיק עובדים זמינים לניהול קו ייצור מלא, כך עולה מסקר שפורסם מוקדם יותר השבוע על ידי לשכת המסחר האמריקאית בשנגחאי. כמעט 3 מכל 5 חברות אומרים כי הם מאמינים כי הביקוש למוצריהם יהיה נמוך מהרגיל בחודשים הבאים.

נשיא לשכת המסחר האמריקנית בשנגחאי, אמר בהצהרה בתחילת השבוע  כי "לרוב המפעלים יש מחסור חמור בעובדים, גם אחרי שקבלו אישור לפתוח. "

"זו תהיה השפעה קשה על שרשראות האספקה ​​העולמיות שרק מתחילות לחזור לעבודה", אמר.

אפל התריעה ביום שני בהודעה למשקיעים כי "אנו חווים חזרה איטית מדי לתנאים רגילים מכפי שציפינו", שכן מפעלים סיניים נותרו סגורים מאז חופשת השנה החדשה בהוראות  הממשלה – אחד מכמה צעדים שבייג'ינג אימצה בניסיונה לרסן את התפשטות הנגיף.

"זה הולך להשפיע קשה על רשתות האספקה ​​העולמיות שרק מתחילות להופיע."

apple coronavirus

אפל הגיעה למסקנה כי היא ,ככל הנראה, לא תעמוד בציפיות להכנסות ברבעון הראשון, תוך שהיא מזהירה כי "אספקת האייפון העולמית תוגבל באופן זמני" וכי "כל החנויות שלנו בסין ורבות מחנויות השותפים שלנו נסגרו." סין היא יצואנית ראשית של לא רק מוצרים מיוצרים מוגמרים אלא גם חלקים ורכיבים שרשתות האספקה ​​הבינלאומיות מסתמכות עליהם. מחסור במוצרים, במיוחד למחשבים, סמארטפונים ואלקטרוניקה, היה צפוי באופן נרחב כאשר סין מנסה לרסן את התפשטות הנגיף.

וזה בעל פוטנציאל לפגוע בהשקעות ובמדדי מניות ברחבי העולם כאשר המשקיעים מדווחים על תוצאות הרווחים הרבעוניים – אך להופעת הווירוס יש גם פוטנציאל להגביל את זמינות המוצר בארה"ב, סין ומחוצה לה.

מארק ויטנר, מנכ"ל וכלכלן בכיר ב- Wells Fargo Securities, אמר במהלך אירועי רשת ממוקדים נגד וירוסים בשבוע שעבר, כי "לתעשיות, המחשבים והאלקטרוניקה יש קשרים קרובים ביותר לסין. מחסור באלקטרוניקה הוא ככל הנראה יושפע מזה  שהייצור מושבת לפרק זמן ממושך בעקבות חופשת ראש השנה הירחי שהתארכה."

בנפרד, אנדר ארמור ציין בשבוע שעבר כי הוא מצפה להפסיד מכירות בין 50 מיליון ל -60 מיליון דולר כתוצאה מההתפרצות. באופן דומה, ראלף לורן חזה הפסדים של עד 70 מיליון דולר, ואילו מנהלים מחברות נסיעות ואירוח כמו הילטון, רויאל קריבי קרוז, TripAdvisor ו- Expedia פרסמו הצהרות בימים האחרונים שמנבאים דרגות שונות של האטות עסקיות.

"חברות רבות עשויות להיות במצב טוב יותר לעמוד בכמה שיבושים בשרשרת האספקה ​​לטווח הקצר", אמר ויטנר והצביע על עודפי מלאי שחברות מסוימות בנו בעת  מתיחות הסחר בין ארה"ב וסין בשנה שעברה. "בסופו של יום, חלק קריטי הוא חלק קריטי. אם אתה מושפע רק בקטן, עדיין זה יכול להשפיע משמעותית."

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול הודה בדאגה שההשפעות הכלכליות של נגיף הקורונה, במהלך הופעה בפני הוועדה לשירותים פיננסיים של בית הנבחרים האמריקאי בשבוע שעבר, ואמר למחוקקים כי "סביר להניח שיש השפעות מסוימות על ארצות הברית", אך זה "פשוט מוקדם מדי לומר "איך הם ייראו בסופו של דבר.

ובפרוטוקולים מישיבת ועדת השוק הפתוח הפדרלי בינואר שפורסמה ביום רביעי, תיאר פאוול וחבריו את הנגיף כ"סיכון חדש "ששווה צפייה מקרוב".

אולם אנליסטים ניסו לחזות במדויק עד כמה קשה תיפגע כלכלת ארה"ב מההתפרצות, בין היתר משום שהמצב ממשיך להתפתח, בין השאר מכיוון שלא צפויים להיות מורגשים באופן מיידי ובחלקו מכיוון שאין הרבה אירועים תקדימיים לפנות אליהם.

"זה קשה מאוד. בדרך כלל המספרים מהמגזר הפרטי שראיתי התבססו על מה שהיה נכון עם מגפת ה- SARS. אבל העולם שונה בהרבה ממה שהיה בשנת 2003," אמר נשיא בנק הפדרל ריזרב בקליבלנד, לורטה מסטר בראיון שנערך לאחרונה באתר החדשות של בלומברג, "כי סין היא חלק גדול בהרבה מהכלכלה העולמית ממה שהייתה אז."

Image result for economy virus corona

אכן, התפרצות SARS בשנים 2002 ו -2003 היא קו בסיס איתו עובדים כלכלנים רבים, אך כלכלת סין הייתה גדולה פי 8 בשנת 2018 מאשר בשנת 2003, על פי נתוני הבנק העולמי. אנליסטים מזהירים כי לא ניתן להתעלם ממידת הקשר ההדדי עם שאר העולם.

דו"ח שהוזכר לעתים קרובות ב -2004 שהופץ על ידי האקדמיה הלאומית למדעים מעריך כי התפרצות ה- SARS העמידה את הכלכלה העולמית בסכום של 56 מיליארד דולר. סין והונג קונג היו הנפגעים הקשים ביותר, והשפיעו יותר מ- 1% ויותר מ- 2.6% מהתוצר המקומי הגולמי בהתאמה. כלכלת ארה"ב הושפעה רק 0.07%.

הוירוס כבר עלה על סך כל זיהומי ה- SARS בסין ומייצג איום גדול יותר על רשתות האספקה ​​העולמיות. מנהל המועצה הלאומית לכלכלה לארי קודלו ציין בתחילת החודש כי הוא מצפה כי הופעת מוירוס הקורונה תוריד 0.2 אחוז מהצמיחה הכלכלית בארה"ב ברבעון הראשון.

צוות של חוקרי כלכלה באוקספורד כתבו בעבודת המחקר ביום שישי, והעריכו כי הכלכלה האמריקאית תצמח בקצב של 0.4 אחוז בלבד בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2020, בין השאר כתוצאה מהופעת וירוס הקורונה.

אם תחזית כזו, היא תייצג את הביצועים הרבעוניים הגרועים ביותר במשק כחמש שנים האחרונות.

בן מאי, מנהל מחקרי מקרו כלכלה עולמיים באוקספורד , כתב "במאזן, יש צורך בחודשיים של נתונים תעשייתיים ומסחריים קשים לפני שניתן להסיק מסקנות ברורות בנוגע להשלכות הקשות על הצמיחה העולמית". "בהתחשב בפיגור בפרסום הנתונים, ייתכן שיחלוף חודש מאי לפני שהתמונה בטווח הקרוב תתחיל להתבהר."

במקרה בו התפרצות הנגיף לא תיעצר ותהפוך למגיפה עולמית, אוקספורד צופה כי יותר מטריליון דולר ייגרעו מהצמיחה הכלכלית העולמית בשנת 2020. ארה"ב ואירופה, בתרחיש כזה, "יכנסו למיתון באופן טכני " – אנליסטים צופים.

עם זאת, הם גם מנבאים כי וירוס הקורונה לא יתקדם לתרחיש הגרוע ביותר של אוקספורד  ומדדי המניות בארה"ב הוכחו כעמידים להפליא למרות שחברות ממשיכות להשמיע אזעקות לגבי הרווחיות שלהן לטווח הקרוב ככל שווירוס הקורונוה ממשיך להתפשט.

אך בדבריו  מוקדם יותר השבוע הזהיר אסטרטג גולדמן סאקס, פיטר אופנהיימר, כי המשקיעים עשויים להתעורר ולא ניתן לשלול תיקון שוק בגלל הופעת הווירוס.

"אנו מאמינים שהסיכון הגדול יותר הוא שההשפעה של נגיף הקורונה על הרווחים עשויה להוריד בערך מחירי המניות הנוכחיים, מה שמצביע על כך שהסיכונים לתיקון הם גדולים", כתב השבוע בהערכת מחקר. "אמנם שוק דובים מתמשך לא נראה סביר, אבל תיקון לטווח הקרוב נראה הרבה יותר סביר".

 

כתיבת תגובה