השבוע שבין ה-14.2.20 ל- 20.2.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- בניגוד להכרזות פומביות, נמשך ירי הרקטות ושיגור בלוני נפץ מהרצועה. במקביל, מתמקדים אנשי החמא"ס בעידוד הפרות סדר באיו"ש, כמו גם הגעה המונית לתפילת השחר במסגדי האזור, בניסיון לבטא התנגדות לעסקת המאה,ולהמשך התיאום הביטחוני וההידברות בין הרש"פ לישראל. ברקע, זעם ציבורי ומחאה על קיום שני מפגשים בין נציגי הרש"פ לפעילי שמאל ישראלים.

*- שגריר קטר צפוי להגיע לעזה בסוף השבוע הקרוב, לקראת סבב נוסף של חלוקת מענקי מאה דולר למשפחות נזקקות, והרש"פ הודיעה על חידוש תשלום קצבאות לכמה אלפי משפחות עזתיות נזקקות, לאחר שבחודש האחרון, נשללה מהן הקצבה. ברקע, מודיעה הרש"פ כי שילמה את כל חובותיה לספקים וקבלנים, נוכח השיפור
במצבה הכלכלי.

*- מצרים בונה גדר בטון ענקית בגבול הדרומי של הרצועה כדי לחסום הסתננות פעילי דאע"ש מהרצועה לסיני. מנגד, מקימים אנשי החמא"ס מתקן בידוד לחוזרים מהמזרח הרחוק במסוף רפיח, במטרה למנוע כניסת נגועים בנגיף הקורונה.

*- הרוג בעימותים בין מנגנוני הרש"פ למתפרעים בקבאטיה לצד קרב יריות בין פלגים בפת"ח במחנה בלאטה שבגזרת שכם לאחר בחירות פנימיות בארגון.

ובהרחבה:

גורמי הטרור ברצועה הודיעו בסוף השבוע שעבר, כי קיבלו הנחיה לעצור את שיגור בלוני הנפץ, אך אנשי החמא"ס הכחישו שהושג הסכם לרגיעה ביטחונית מול ישראל. בפועל נמשך שיגור מצומצם של רקטות לעבר ישובי עוטף עזה, לצד ירי הפגנתי של רקטות לעבר הים בניסיון להפגין מוכנות לעימות. בנוסף, נמשך גם
שיגור בלוני הנפץ, וחוליית ג'האד אסלאמי ניסתה לבצע פיגוע צליפה לעבר כוחות צה"ל בגזרת ח'אן יונס, מה שמעיד כמה הכל באזורנו שברירי. למרות כל אלה, בישראל ממשיכים בניסיון להרגיע, ולאחר עצירה מתודית של חלק מההקלות לרצועה ליומיים, חודשה במלוא המרץ הכנסת סחורות, כולל מלט לאזור, הוגדל מחדש מרחב הדייג, ואושרה יציאת 7000 פועלים במסווה של סוחרים לישראל.

בחמא"ס מאוד מתרשמים מהמחוות, וממשיכים לעודד הפרות סדר ברחבי איו"ש בהצלחה מוגבלת, אחרי שמנגנוני הרש"פ הבהירו שלא יאפשרו הידרדרות האזור להסלמה. בהקשר זה, דווח השבוע על מציאת גופת מחבל שביצע פיגוע ירי לעבר כוחות צה"ל באזור דולב, כשבוע לאחר האירוע ולידו נשקו. למרבה הפלא מדובר
באדם הרחוק מפרופיל המחבל המוכר, שכן האיש הוא בן למעלה מ- 50, אך בל נשכח שבשבוע שעבר בוצע פיגוע נוסף ע"י אדם בן 50 פלוס, תושב חיפה, שביצע פיגוע בהר הבית ונורה למוות גם כן.

ברקע, מתיחות גוברת בין החמא"ס לפת"ח, וחילופי האשמות בשל אי הגעת משלחת הפת"ח לרצועה, לצד ביקורת גוברת של החמא"ס על יו"ר הרש"פ בטענה שמדיניותו נגד עסקת המאה אינה חד משמעית.

בד בבד, החמא"ס וגורמי השמאל ולצידם, לא מעט פעילי פת"ח יוצאים בביקורת קשה על הרש"פ שבניגוד להכרזות פומביות משמרת את התיאום הביטחוני עם ישראל,ואנשיה ממשיכים להיפגש עם נציגיה. בשבוע האחרון התקיימו שני מפגשים פומביים, האחד ביקור משלחת עיתונאים ישראליים בראמאללה, ומפגש בינה לבין
נביל אבו רדינה דובר לשכת היו"ר ואבראהים אלהבאש, יועץ היו"ר לענייני דתות. קודם לכן נערך מפגש של גוף המכונה "פרלמנט השלום" בתל אביב בנוכחות קבוצת בכירים פלסטינים. בעקבות מפגש זה נאלץ חמדאללה חמדאללה, ראש עיריית ענבתא שבגזרת טול כרם להתפטר למרות הטענות שמדובר במפגש שאושר ע"י הנהגת
הרש"פ. המסעדה בראמאללה בה נערך המפגש עם הישראלים הותקפה בבקבוקי תבערה,ואילו מלון "אברסט" בבית ג'אללא הודיע על ביטול מפגש פלסטיני – ישראלי שאמור היה להתקיים בין כתליו.

בד בבד, נמתחה ביקורת כלפי מאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל, שנתפס כמי שמוביל את שימור התיאום הביטחוני, ולגביו נטען שהוא אף מסייע לממשל האמריקאי בקידום "עסקת המאה".

פעילי השמאל הפלסטיני הפגינו נגד כל מפגש עם ישראלים הן באוניברסיטת ביר זית והן במרכז העיר ראמאללה, ותבעו להעניש בחומרה על מי שייפגש עם גורם ישראלי.

הנה תמונות מההפגנה נגד הנורמליזציה שנערכה באוניברסיטת ביר זית:

شاهد ..وقفة في جامعة بيرزيت ضد التطبيع

פורסם על ידי ‏Ramallah News – رام الله الإخباري‏ ב- יום שני, 17 בפברואר 2020

לצד זאת התקיימה הפגנה של "חזב אלתחריר" בראמאללה נגד "עסקת המאה",בהשתתפות אלפים. ברקע לדברים מעודדת החמא"ס את המשך מבצע: "הבוקר הגדול",הקורא להגעה המונית לתפילת השחר, בעיקר במערת המכפלה, ובהר הבית, אך גם ביתר חלקי איו"ש, תוך הצגת הדבר, כביטוי של התנגדות ל"עסקת המאה". בכך,גם מנסה החמא"ס לשבור את האיסור על פעילות פומבית של אנשיה באיו"ש.

ובחזרה לרצועה: שגריר קטר צפי להגיע לעזה בסוף השבוע הקרוב, לקראת סבב נוסף של חלוקת מענקי מאה דולר למשפחות נזקקות ברצועה. ברקע, הוגדלו כמויות הגז לבישול שנכנס לרצועה, וכמעט שאין מגבלות על הכנסת סחורות מהרצועה, למרות האירועים הביטחוניים, למעט עצירה זמנית של יבוא מלט. כמויות הסחורה הנכנסות לרצועה.

במקביל: מצרים מקימה גדר בטון בגובה 6 מטרים לאורך הגבול עם הרצועה במטרה לחסום הסתננות פעילי דאע"ש לסיני, לאחר שורה של פיגועים כואבים בהם היו מעורבים פעילים מהרצועה.

בד בבד, בנו אנשי החמא"ס במסוף רפיח מתקן בידוד, בו אמורים לשהות כל הנוסעים העזתיים השבים מהמזרח הרחוק, ובמיוחד מסין.

הנה תמונות:

ובמישור הכלכלי: הרש"פ הודיעה על חידוש תשלום קצבאות לכמה אלפי משפחות עזתיות נזקקות, לאחר שבחודש האחרון, נשללה מהן הקצבה. עוד נמסר שעניינן ששל אלפי משפחות אחרות מצוי בבחינה. הרש"פ משלמת קצבאות ל- 111 אלף משפחות באיוש ועזה בסכומים של 700- 1800 ₪, אחת לשלושה חודשים. בהקשר זה דווח, כי החמא"ס אישרה לאנשי משרד הרווחה מטעם הרש"פ לחזור לעבודה ברצועה כדי לאמת את נתוני הזכאים לסיוע ולקצבאות.

יצוין, כי הרש"פ מדווחת על שיפור ניכר במצבה הכלכלי, ועל הצלחתה לשלם את כל חובותיה לקבלנים עד ינואר 2020, לאחר תקופה ארוכה של עיכוב בשל משבר אי העברת כספי המסים לרש"פ, לאחר ניכוי חלק מכספי הקצבאות למשפחות המחבלים.

ברקע לדברים מאבקים מקצועיים איגוד הרופאים באיו"ש דורש תוספות שכר ניכרות ומאיים בשיבוש פעילות מערכת הבריאות, כאשר היום – 20 פברואר צפויה השבתת מערכת הבריאות למספר שעות. ראש ממשלת הרש"פ מחמד אשתיה טען, כי הרופאים דורשים תוספות של 200% לשכר ואין סיכוי שהרש"פ תיענה לדרישה זו.

לצד זאת, ועד עובדי אונר"א ברצועה דורש מהארגון לבטל פיטורין של כמה מאות עובדים זמניים, ונתקל בסירוב, כאשר מתיאס שמאלי, מנכ"ל אונר"א ברצועה מזהיר שעד עתה אין לאונר"א כיסוי אפילו לפעילות השוטפת. זאת, למרות שקודם לכן דיווחו אנשי הארגון, כי קיבלו הבטחות לתרומות בהיקף שאף עולה על הצרכים למימון התקציב השוטף.

ועוד במישור הכלכלי: ראיד עטארי, שר החקלאות של הרש"פ טען, כי מתנהלים מגעים בתיווך בינלאומי להפסקת מלחמת הסחר עם ישראל, שראשיתה במניעת יבוא עגלים מישראל, המשכה באיסור ישראלי על יצוא תוצרת חקלאית מאיו"ש, ולבסוף: איסור פלסטיני על יבוא תוצרת חקלאי ומשקאות קלים מישראל. על פי הדיווח,
הרש"פ מצאה עצמה במצוקה בהיעדר מקור חלופי לפירות פרט למשק הישראלי, מה שעורר מחאה חריפה מצד הסוחרים הפלסטינים.

ועוד במאבק הרש"פ נגד ישראל: משרד השלטון המקומי של הרש"פ הודיע, כי החל מחודש מרץ יעניקו אנשיו היתרי בניה גם בשטחי C, בניגוד להסכמים מול הצד הישראלי.

ובמישור הפנימי: עימותים אלימים התפתחו בעיירה קבאטיה שבגזרת ג'נין לאחר שאנשי המנגנונים ביקשו לפזר חגיגה לכבוד אסיר משוחרר בשל ירי באוויר ונתקלו בהתנגדות קשה. 15 פצועים והרוג אחד נרשמו בעימותים, שגררו ביקורת קשה על הרש"פ, כולל מצד אנשי החמא"ס שהלינו על הפגיעה באירוע לכבוד המחבל.
גם חמושים מגדודי אלאקצא של הפת"ח תבעו את התפטרות אכרם רג'וב מושל ג'נין ואיימו לפגוע בו.

הנה תמונות מהעימותים:

شاهد ..مواطنون يهاجمون الاجهزة الامنية ويحطمون محتويات مستشفى جنين الحكومي

شاهد ..مواطنون يهاجمون الاجهزة الامنية ويحطمون محتويات مستشفى جنين الحكومي في اعقاب اصابة عدد من الشبان في بلدة قباطية

פורסם על ידי ‏Ramallah News – رام الله الإخباري‏ ב- יום שלישי, 18 בפברואר 2020

בנוסף, במחנה הפליטים בלאטה שבגזרת שכם התפתח קרב יריות בין פלגים שונים בפת"ח לאחר הליך בחירות פנימיות בשורות הארגון וטענות לזיופים בספירת הקולות.

הנה תמונות:

إطلاق نار كثيف واشتباكات مسلحة في مخيم بلاطة عقب إعلان نتائج انتخابات تنظيمية لحركة فتح.

إطلاق نار كثيف واشتباكات مسلحة في مخيم بلاطة عقب إعلان نتائج انتخابات تنظيمية لحركة فتح.

פורסם על ידי ‏شهاب‏ ב- יום שבת, 15 בפברואר 2020

ובבית לחם, דווח על תקיפת רופא מקומי בסכין ואלות בידי שני רעולי פנים. טרם הוברר הרקע לאירוע.

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה