"ארמקו" מאבדת רווחיה ברקע מחירי נפט נמוכים ונגיף הקורונה

ענקית הנפט הסעודית, ארמקו, מאבדת את מרבית הרווחים שהצליחה להשיג מאז שהחלה להיסחר בבורסת הכספים בסעודיה בחודש דצמבר בהנפקה בולטת, ברקע מחירי הנפט נהופלים והדאגה הגוברת להשפעות נגיף הקורונה המתעורר.

הביקוש לאנרגיה ירד בסין מכיוון שהרשויות מנעו ממיליוני אנשים לעזוב את בתיהם כדי למנוע את התפשטות המגיפה ועקב ההשלכות הרבות על הכלכלה העולמית התלויה בכלכלתה של המדינה האסייתית הענקית.

Image result for oil prices corona

כלכלות המפרץ

הירידה, שקיצצה את חוזי הנפט העיקריים בשיעור של עד 20 אחוזים מאז תחילת התפרצות הנגיף, מאיימת לערער את כלכלות המפרץ שכבר נאבקות להתמודד עם ירידת מחירים ובביקוש נמוך לייצוא אנרגיה.

אחד מהנפגעים הגדולים ביותר היא כיום חברת ארמקו הסעודית, החברה הגדולה בעולם, שנרשמה בבורסה הסעודית,  ב -11 בדצמבר בהנפקה ציבורית .

החברה גייסה 25.6 מיליארד דולר לאחר שמכרה 1.5 אחוז ממניותיה, כששליש מהמניות נמכרו לחמישה מיליון אזרחים סעודים והובטח להם תמריצים של 10 אחוזים אם לא ימכרו את מניותיהם במשך שישה חודשים.

שווי ההנפקה הציבורית הועלה ל-29.4 מיליארד דולר בתחילת ינואר, אז מכרה החברה כ -450 מיליון מניות נוספות למשקיעים.

לאחר מספר ימי סחר, מחיר המניה עלה כמעט ב -19 אחוזים, מה שהעלה את הערכת השווי של החברה ליותר מטריליון דולר, מחיר אליו שאף יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, כאשר הציג את הרעיון של הנפקה לפני ארבע שנים.

עם זאת, במהלך השבועות האחרונים, מחיר המניה היה עד לירידות הדרגתיות אך מתמשכות, כאשר הוא התקרב למחיר ההנפקה של 32 ריאל (8.50 $) למניה.

ביום ראשון נסגר מחיר המניה על 32,80 ריאל, שזה המחיר הנמוך ביותר מאז רישומה בבורסה, שהביא לירידת שווי החברה ל -1.75 טריליון דולר.

Image result for oil prices corona

מבחן אפריל

סוכנות הדירוג Standard & Poor's אמרה אתמול (שני) כי נגיף הקורונה עשוי להוריד עוד יותר את מחירי הנפט, במיוחד אם המחלה שהרגה יותר מאלפיים בני אדם תמשיך להתפשט.

הסוכנות מסרה עוד  כי "עבור (מדינות המפרץ) זה עשוי להוביל לירידה במחירי הנפט, לירידה בצמיחה הכלכלית ולירידה במחירי הנדל"ן, כמו גם לשינוי בהוצאות הממשלה".

סין היא היבואנית הגדולה ביותר של הנפט הסעודי.

מחיר המניה של ארמקו נפל כ -13.4 אחוזים מאז שהגיע לשיא של 38 ריאל ב -16 בדצמבר, והוא איבד כשבעה אחוזים מתחילת השנה, בעיקר לאחר התפרצות נגיף הקורונה.

מוחמד זידאן, מומחה השוק בחברת Think Market בדובאי, אמר כי "חלק מהירידה הראשונית הגיע לאחר שהמחיר עלה לרמות שהפכו את המניה לבלתי מושכת למשקיעים ואחרי שסוחרים מכרו כדי לממש במהירות את רווחיהם.

החברה תעמוד למבחן גדול בתחילת אפריל, כאשר בעלי המניות הסעודים יוכלו למכור את מניותיהם לאחר שגבו את התמריצים שהובטחו להם בגובה של 10 אחוזים.

ארמקו הבטיחה לבעלי המניות כי היא תחלק רווחים של לפחות 75 מיליארד דולר מדי שנה עד 2024 כדרך למשוך משקיעים.

אך הירידה במחיר המניה מגיעה כאשר החברה מתכוננת להודיע ​​על רווחי שנת 2019 ב -16 במרץ.

בשנת 2018 השיגה חברת הענק רווח נקי של 111 מיליארד דולר, מה שהפך אותה לחברה הרווחית ביותר בעולם.

אף על פי כן, הרווח של תשעה חודשים לשנת 2019 ירד ב -17.9 אחוזים, בעיקר בגלל מחירי הנפט הנמוכים.

أسهم أرامكو تنخفض بسبب تفشي فيروس كورونا وانخفاض النفط

כתיבת תגובה