השבוע שבין ה-31.1.20 ל- 6.2.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עקרי הסקירה-

*- הכרזת נשיא ארה"ב על "עסקת המאה" ותוכנה ממשיכה לעורר הדים ותגובות זעם בשטח, ומעלה את מפלס האלימות, גם אם לא במימדים חריגים. התבטאויות הזעם והמחאה מתנהלות במקביל להמשך התיאום הביטחוני, לאחר ביטול הגעת משלחת של הרש"פ לרצועת עזה לתיאום מול החמא"ס.

*- החמא"ס ממשיכה לעודד שיגור בלוני נפץ, וטפטוף של ירי רקטות ולא מתרשמת מצעדי התגובה הישראליים שכוללים בעיקר הפצצת מבנים ריקים, במקביל להמשך הקלות במעברים.

*- הסלמה במלחמה הכלכלית בין ישראל לרש"פ. כאשר ישראל מונעת יצוא חקלאי משטחי הרש"פ בתגובה לאיסור על יבוא עגלים מישראל, והרש"פ מגיבה באיסור על יבוא מוצרי מזון ומשקאות מישראל.

*- צעירים בעיירה עבסאן הגדולה ברצועה התפרעו במחאה על כוונה להפוך את בית החולים הצבאי בעיירה למרכז הסגר לנפגעי מחלת הקורונה, במידה ויתגלו כאלה.
*- אנשי החמא"ס שודדים את מחסני חברת התקשורת הפלסטינית פאלט"ל ברצועת עזה.

ובהרחבה:

הכרזת נשיא ארה"ב על עסקת המאה" ותוכנה ממשיכה לעורר הדים ותגובות זעם בשטח. הפגנות, פעולות מחאה והפרות סדר נרשמו כמעט בכל אזור ובכל יום הן באיו"ש והן ברצועת עזה. אמנם, לא מגובה במחאה המונית וספונטנית, החורגת ממה שכבר ראינו לא אחת בעבר, אבל בהחלט מדובר במחאה חריגה בהשוואה להיקף הפרות הסדר והאלימות לפני ההכרזה, ובמסגרת זו גם נהרג משליך בקת"ב בחברון. הרוג נוסף נרשם בג'נין במהלך חילופי אש בין כוחות צה"ל שאבטחו הריסת בית מחבל לחוליית חמושים פלסטינים.
בנוסף בוצע פיגוע דריסה נגד קבוצת חיילים שחזרה מהשבעה בכותל המערבי. הרכב הדורס נמלט לאזור בית לחם ונמצא נטוש.

ברש"פ לא מהססים להבהיר שמדובר במהלך שבגינו הם מוכנים לשבור את הכלים,ויו"ר הרש"פ ואנשיו שברו את כל כללי הדיפלומטיה והתבטאו במילים קשות ביותר כלפי הממשל האמריקאי, העומד בראשו וגם בני משפחתו, ובראשם החתן היהודי ג'ארד קושנר, נחשב ל"מוח שמאחורי התכנית", אותו כינה אבו מאזן:"תוכי".

המאבק הפלסטיני לא נעצר בהתבטאויות נזעמות והפרות סדר, וכלל בעיקר פעילות דיפלומטית אינטנסיבית, שנחלה לא מעט הישגים, ובראשם התנגדות פומבית ליוזמה מצד מועצת הליגה הערבית כמו גם של שר החוץ של האיחוד האירופי הידוע בעמדותיו האנטי ישראליות. לכך גם נוספה הודעה של נציבות האיחוד האירופי ודנמרק על הקצאת 6 מליון יורו לפרויקטים פלסטיניים בשטחי C.

הרש"פ גם הצליחה לשמור על שידור "חזית פנימית אחידה" נגד התכנית, כששום קול משמעותי לא נשמע בציבוריות הפלסטינית בקריאה "לבחון" את ההצעה האמריקאית.

הנה דוגמה לזמר חתונות שמשמיע שיר מחאה נגד התכנית, תוך שהוא מכנה את הנשיא טראמפ: "בן כלב":

ا

الشاعر اكرم البورينيالفن الثوري

פורסם על ידי ‏نابلس الحدث‏ ב- יום שני, 3 בפברואר 2020

למרות המחאה החד משמעית, נזהר אבו מאזן יו"ר הרש"פ שלא לחצות את ה"קו האדום" של מתן "אור ירוק" לביצוע פיגועים ופעילות טרור. הוא מכריז על הפסקת ה"תיאום הבטחוני", אבל בפועל מקפיד לשמר אותו. הוא הכריז על שיגור משלחת לפגישות בעזה, אבל בפועל עצר את הגעתה. ניכר שאבו מאזן מבין שיש לו בהחלט מה להפסיד מעבר לכך, שאבו מאזן הוא אחד המנהיגים היותר פחדנים ב"יקום". בעבר הוא הקפיד לבקש ליווי לכל נסיעה מראמאללה לרצועת עזה, או ליריחו, לבל ייתקל בסיור צבאי, וזה עוד טרם מינויו ליו"ר הרש"פ. כדי להבהיר ולחדד עוד יותר את עמדתו, קיים אבו מאזן ביקור במפקדת המודכ"ל בראשותו של מאג'ד פרג', מי שמוביל את התיאום הבטחוני מול השב"כ הישראלי וה- CIA האמריקאי, גם כדי להדוף את הביקורת על פרג' בשל דבקותו בהמשך התיאום הביטחוני.

על רקע זה יצא גם תופיק טיראוי, מפקד המודכ"ל בעבר, ומי ששיגר חוליית חיסול לרעייתו של פרג' להגנה על המשך התיאום הביטחוני, כשאמר, שהתיאום הביטחוני מתבצע מתוך שמירה על אינטרסים פלסטיניים.

יצויין שלמרות הדברים החמים ממשיכים אנשי המנגנונים באיו"ש לעצור פעילי חמא"ס, ועל רקע זה מתפרסם גילוי דעת של "הכותלה" האסלאמית באוניברסיטת "אלנג'אח" בשכם המוחה על גל מעצרים שנערך לאחרונה בקרב פעילי ה"כותלה".

וברצועת עזה נמשך שיגור בלוני הנפץ, כמו גם טפטוף ירי הרקטות לעבר ישובי עוטף עזה, כשהשיא בתקרית בה נפצעו אם ובתה התינוקת משדרות במהלך ריצה למרחב המוגן. צה"ל ממשיך בתגובות "עייפות" של הפצצת מתחמים ריקים מאדם,בעיקר למטרת הרגעת הרוחות בישראל, וסנקציות סמליות כמו צמצום מרחב הדייג
ל-10 מייל ימי.

הנה תמונות מפגיעת חיל האויר הישראלי במטרות בח"אן יונס:

בחמא"ס נזהרים עדיין שלא "לקרוע את החבל", אבל לא מהססים למתוח אותו עד הקצה, כשהם מאשרים לא רק שיגור מאסיבי של בלוני נפץ, אלא גם ירי רקטות מצומצם מדי יום או יומיים. במקביל הם מפגינים את מוכנותם לעימות מלא באמצעות מפגנים צבאיים וירי רקטות לעבר הים.

יצויין, כי הכנסת כמויות של גז בישול ממצרים וישראל לרצועה, לא הניבו את חידוש הרגיעה באיזור, וגם לא פניה מצרית בדבר רצון לחדש את ההידברות עם חמא"ס.

ברקע לדברים, דווח השבוע על מות פעיל חמא"ס ברצועה במהלך קריסת מנהרה על ראשו. הרוג נוסף ברצועה היה בנו של פעיל חמא"ס בשכונת שיח' רדואן בעיר עזה, שבביתו התרחש פיצוץ עז כתוצאה מתאונת עבודה.

המתיחות בין הרש"פ לישראל התחדדה לא רק על רקע "עסקת המאה", אלא גם, על רקע כלכלי. לאחר שהרש"פ הפרה את ההתחייבות לבטל את האיסור על יבוא עגלים מישראל, הורה שר הביטחון הישראלי על הגבלת יבוא תוצרת חקלאית משטחי הרש"פ לישראל. ברש"פ מגיבים באיסור על יבוא מוצרי מזון, משקאות ותוצרת חקלאית מישראל, תוך שהם מציינים שישראל מייצאת לשטחי הרש"פ בסכומים גבוהים בהרבה
מהסכומים שהיא מייבאת ממנה.

ובמישור הכלכלי, יצויין, כי לאחר שהרש"פ שילמה השבוע משכורות לעובדיה,כולל העובדים מרצועת עזה, התבשרו העובדים העזתיים שלקחו הלוואות מהבנקים,כי עליהם להגיע לבנקים לקביעת "פריסת תשלומים" מעודכנת, שאם לא כן הבנק יעקל את כל שכרם. הכרזה זו עוררה זעם רב, ואחד העובדים המתוסכלים אף הצית
עצמו בפתח סניף הבנק.

בתחומי הפנים, שבה ועולה סוגיית בטחון הפנים. ברצועת עזה, התפרעו מאות צעירים מהעיירה עבסאן הגדולה נגד היוזמה להקים בשטח בית החולים הצבאי בעבסאן הגדולה, מתחם לבידוד חולי מחלת ה"קורונה", במידה וכאלה יתגלו באזור. המתפרעים לא היססו להשליך אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות השיטור של חמא"ס.

לצד זאת דווח, כי מחסן חברת פאלט"ל בעזה נפרץ ע"י רעולי פנים חמושים ונלקחו ממנו מוצרים בשווי 15 מליון שקל. על פי הדיווחים מדובר בפעולה של אנשי החמא"ס עצמם, שמבקשים להשתמש בו לצרכים צבאיים. חברת פאלט"ל שפירסמה את דבר הפריצה, הכריזה גם שהדבר יפגע ביכולתה להעניק שירות לאוכלוסיה ברצועה ועובדי החברה יצאו להפגין מול המשרדים. בתגובה, הודיעו אנשי החמא"ס, כי אנשיהם הצליחו לאתר חלק ניכר מהרכוש הגנוב, אך כמובן, לא את הגנבים עצמם. יצויין, כי ברחוב הפלסטיני קיבלו באהדה רבה את הפריצה הזו,בנימוק שמדובר בגניבה של חלק קטן ממה שהחברה הזו גוזלת מהאוכלוסיה הפלסטינית.

הנה סרטון המתעד את מחאת עובדי פאלט"ל ברצועה:

ברקע, הזהירה משטרת החמא"ס את התושבים ברצועה נוכח מספר תקריות של ירי בשמחות תוך איום להעניש את מי שייתפס.

ובאיו"ש: סערו הרוחות על רקע תקרית בה ביימו אב ממחנה הפליטים עקבת ג'בר,וחתנו תושב מחנה הפליטים ג'לזון את חטיפת הבן. עד כה לא התבררה הסיבה האמתית למעשה. לפי גרסה אחת מדובר בסכסוך עם האם בת לשבט הכעאבנה הבדואי,ולפי גרסה אחרת היה זה ניסיון להפיק רווח כלכלי בעקבות ההזדהות הציבורית
עם החטוף, שנמצא כעבור 3 ימים בראמאללה.

בד בבד, דווח על תקרית בה שני צעירים נכנסו לבית חולים בשכם והתיזו גז פלפל על פרצופי השוהים במקום, טרם שיצאו ללא פגע. השניים צולמו ע"י מצלמות האבטחה, מה שהביא ללכידתם ביום שלאחר התקרית.

לצד זאת, נמצאה גופת צעיר תלויה בתוך חממה בכפר דיר אבו דעיף שממזרח לג'נין. גופה נוספת של צעיר תלוי נמצאה בתוך חנות בעיירה אלעיזריה שבגזרת עוטף ירושלים.

בתחום התשתיות: תצויינה עבודות לשיפוץ ציר 60 הישן בתחומי אלבירה, אחד מצירי התנועה המרכזיים בעיר ובאיו"ש בכלל בידי הרש"פ.

כן יצויין, איתור מערת קבורה מהתקופה הרומית בלב הכפר קפין שבגזרת טול כרם, במהלך עבודות בניה במקום.

עד כאן להשבוע: שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה