השבוע שבין ה-24.1.20 ל- 30.1.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- עסקת המאה שהוצגה ע"י נשיא ארה"ב מעוררת גל מחאה, וקריאה למאבק בלתי מתפשר, כמו גם לאחדות פנים – פלסטינית. בפועל, רוב הרחוב הפלסטיני שומר על אדישות ומסרב להתרגש מ"זעקות השבר", למרות הפרות סדר מקומיות.

*- החמא"ס ממשיכה לעודד את שיגור בלוני הנפץ לעבר ישראל תוך הקפדה ש"לא לקרוע את החבל". ישראל מגיבה בהפצצת מבנים ריקים והקלות נוספות כולל היתר להכנסת בטון וצמיגים לרצועה.

*- אנשי החמא"ס יוזמים הגעה המונית לתפילות השחר במערת המכפלה והר הבית ובכך מתגברים על המגבלות שמציבה הרש"פ לפעילות עממית מטעמם באיו"ש. ברקע מפר ראש הרשות האסלאמית העליונה בפומבי את צו ההרחקה הישראלי, על הגעתו לתפילה בהר הבית.

*- פעילות מחאה נגד חברת החשמל של דרום הגדה, על רקע ריבוי הפסקות החשמל בגזרה. ברקע רצח מתועד במצלמות האבטחה של תושב חברון שמעורר מחאה ציבורית.

ובהרחבה:

אין כמעט ספק שהשבוע האחרון יחשב כשבוע היסטורי בתולדות הסכסוך הישראלי – פלסטיני לאחר מסיבת העיתונאים המשותפת של נשיא ארה"ב טראמפ וראש הממשלה נתניהו בה הוכרז על עיקרי מה שנקרא "עסקת המאה", תכנית שלום אמריקנית חדשה שמקוריותה בכך שהיא מבהירה שלא ניתן עוד לחזור לרעיונות של "מדינה פלסטינית בגבולות 67, ומכירה בזכותה של ישראל להחיל ריבונות בשטחי ההתיישבות".

האם יש סיכוי של פרומיל האחוז שהפלסטינים יקבלו את התכנית? כנראה שלא, ועדיין מדובר במהלך בסדר גודל של החלטת החלוקה של האו"מ משנת 1947. גם אז הוצע לישראל להקים מדינה על חלק קטן ממדינת ישראל. ישראל הסכימה, הערבים סירבו ונשארו בלא כלום. גם הפעם, ישראל מסכימה וביכולתה להחיל ריבונות,
הפלסטינים ידחו את התכנית וגם אם יפגינו וישתוללו עדיין יישארו בלי כלום, וכמו שאמר אבא אבן ז"ל: "לא יחמיצו הזדמנות להחמיץ הזדמנות".

ואכן הפלסטינים מאותתים על כוונה ברורה להתנגד לתכנית, ומיד עם פרסומה פרצו הפגנות מחאה בהן הוצתה תמונת הנשיא האמריקאי. ברחבי איו"ש נמכרים גלילי נייר טואלט עם תמונת הנשיא טראמפ (יוזמה מסחרית של איש עסקים שמנצל את האירוע לעשיית הון). הפגנות התקיימו גם בעזה, כולל מצעד צבאי של אנשי החמא"ס, וכן הוכרז על שביתה כללית ברצועה, והשבתה חלקית של בתי הספר באיו"ש.

יו"ר הרש"פ אבו מאזן כינס דיון חירום בלשכתו עם נציגי החמא"ס והגא"פ,שוחח בטלפון עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס וסיכם על שיגור משלחת מטעמו לרצועה לתיאום עמדות. אבו מאזן הסכים גם להגיע לעזה למפגש עם הניה, אלא שזה עדיין שוהה בקטר והמצרים מונעים את חזרתו. במקביל קרא מחמד
דחלאן, איש האופוזיציה הפנימית בפת"ח לאבו מאזן לשתף עמו פעולה בהתנגדות,ולהכריז מידית על יהודה ושומרון כ"מדינה תחת כיבוש" שיש לה סמכות להילחם בכובשיה.

ואם בדחלאן עסקינן: מפלגת "אלנהדה" האסלאמית מפרסמת טענות על מעורבות דחלאן בחתירה נגד הדמוקרטיה בתוניס, בדומה לטענות שהשמיע נגדו המשטר התורכי, וזאת על רקע המעורבות התורכית הגוברת בענייני צפון אפריקה ובמיוחד בלוב.

ואחרי כל זה נציין שהרחוב הן ברצועה והן באיו"ש לא מתרגש במיוחד ממה שקורא. ההפגנות אינן ספונטניות וכך גם המחאה, לכולם ברור ששום דבר לא ישתנה בעקבות הכרזת טראמפ, לכל היותר תגדל במעט הבניה בהתיישבות היהודית והדבר יעודד לא רק את הכלכלה הישראלית, אלא גם את הכלכלה הפלסטינית.

הנה תמונות מהפגנת המחאה בראמאללה נגד תכנית טראמפ שפרצה רגעים לאחר ההכרזה על התכנית:

הפלסטינים מראים התלהבות מעסקת המאה. שמח

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שלישי, 28 בינואר 2020

ובחזרה לרצועה: החמא"ס ממשיכה לעודד את שיגור בלוני הנפץ לעבר ישראל תוך הקפדה ש"לא לקרוע את החבל". היעד הוא חזרה למתווה ההרגעה וקבלת הקלות נוספות דבר שישראל העניקה השבוע, בדמות הקלות בהכנסת בטון, 6,000 צמיגים,כמה מאות מכוניות חדשות גם כן נכנסו השבוע לרצועה, וגם גז לבישול. ישראל
הגיבה על ירי רקטות מצומצם מהרצועה בהפצצה נוספת של מתקני חמא"ס ריקים,שכרגיל לא הרשימה איש ונועדה בעיקר להרגיע את הביקורת מבית.

הנה תמונות:

בתוך כך, חולק השבוע פעם נוספת המענק הקטרי בן מאה הדולר ל- 75 אלף משפחות עזתיות. כמו כן הוכנסה כמות קטנה של גז מצרי לרצועה, אך כפי שניתן לראות מצוקת הגז ברצועה עדיין נמשכת.

ובאיו"ש בלטו בסוף השבוע שעבר ביקוריהם של יורש העצר הבריטי הנסיך צ'ארלס ונשיא רוסיה פוטין, שניהם התקבלו ע"י אבו מאזן בבית לחם. בלט סרטון של פוטין המתכופף ומרים מהרצפה את כובע המצחייה של איש משמר הכבוד, מחווה שהתקבלה בהערכה רבה והעניקה לפוטין נקודות זכות רבות בדעת הקהל.

ועוד באיו"ש אנשי החמא"ס קראו ביום שישי האחרון לתושבי איו"ש להגיע לתפילות שחר המוניות בעיקר במערת המכפלה והר הבית. זאת, בהמשך לקריאה להגעה המונית לתפילות השחר ברצועה המתקיימת מזה זמן. בכך מצאו אנשי חמא"ס דרך פשוטה לעקוף את המגבלות של מנגנוני הרש"פ על פעילות עממית מטעמם באזור.

ובחזרה להר הבית. השיח' עכרמה צברי, ראש הרשות האסלאמית העליונה הפר בגלוי את צו ההרחקה שקיבל ואסר על הגעתו להר הבית למשך שבוע. שלטונות ישראל הגיבו "בתקיפות רבה" ומסרו לשיח' עוד צו הרחקה. הנה תמונות מהסיור של השיח' בהר:

ועוד בהר הבית. במקום נערכה השבוע הלווית ענק לילד קיס אבו רמילה שטבע בבור מים בשכונת בית חנינא. טרם מציאת גופתו נפוצו שמועות לפיהן הוא נחטף ונרצח בידי יהודים בדומה ליל מחמד אבו ח'דיר בזמנו. לאחר גילוי הגופה עלו בעיקר טענות על הזנחת התשתיות בשכונות הערביות במזרח ירושלים.

הנה תמונות מההלוויה:

ולנושאי פנים באזור חברון מתנהלת פעילות מחאה נגד חברת החשמל של דרום הגדה, על רקע ריבוי הפסקות החשמל בגזרה, וגם על רקע מורת הרוח של הרשויות המקומיות מכך שההכנסות מגביית החשמל מועברות לגוף חיצוני ולא אליהן. בין היתר התקיימו הפגנות בנושא בעיירות בית אומר ודורא, שם פועל מאהל מחאה נגד החברה מזה קרוב לשלושה שבועות.

הנה תמונות:

ועוד בגזרה – תושב חברון נורה למוות בתוך חנות במרכז העיר. האירוע תועד במצלמת האבטחה ועורר סערה. קבוצה של חמושים מבני משפחתו הגיעו לאזור ופתחו בירי מחאה באוויר.

הנה תמונות:

إطلاق نار في الخليل على خلفية مقتل المواطن نائل عويوي ظهر اليوم

إطلاق نار في الخليل على خلفية مقتل المواطن نائل عويوي ظهر اليوم

פורסם על ידי ‏Radio Bethlehem 2000 راديو بيت لحم‏ ב- יום שלישי, 28 בינואר 2020

עד כאן להשבוע: שבת שלום

 

כתיבת תגובה