איך טראמפ השתמש במכונת פקס שוויצרית מוצפנת כדי לנטרל המשבר עם איראן

יומיים לאחר חיסולו ב-4 בינואר של המנהיג הצבאי הבכיר של איראן, קאסם סולימאני, ואף למרות כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, צייץ ואיים בזעם על איראן כי הוא יפגע ב-52 יעדים כולל אתרי תרבות איראניים כתגמול אפשרי אם ארצות הברית תספוג אבדות בעקבות צפי ל"תגובת נקמה" איראנית, הנשיא טראמפ למעשה היה עסוק בסתר בערוץ אחורי מוצפן כדי לעצור את העולם מלנוע לעבר המלחמה.

כפי שעולה מדיווח של "וול סטריט ג'ורנל", שעות ספורות לאחר התקיפה האמריקאית שחיסלה את קאסם סולימאני, ממשל טראמפ שלח הודעה דחופה לאיראן דרך ערוץ אחורי לאמור: ​​"אל תסלימו".

הודעת הפקס המוצפנת נשלחה דרך שגרירות שוויץ באיראן, אחד האמצעים הבודדים לתקשורת ישירה וסודית בין שני הצדדים, כך אמרו גורמים אמריקאים ל'וול סטריט ג'ורנל".

תוצאת תמונה עבור ‪swiss fax‬‏

למעשה בזמן שמנהיגים בכירים בארצות הברית ואיראן עוררו את הרגש הפטריוטי והלהט הלאומני שלהם, תוך שהם כלפי חוץ מעצימים את רטוריקת התגברות ההסלמה, הבית הלבן ומנהיגי איראן החליפו ביניהם בסתר מסרים, שאותם גורמים רשמיים בשתי המדינות תיארו כ"מדודים" בהרבה לעומת הרטוריקה הלוהטת, אשר מתגלה בפומבי על ידי ביטויים של הפוליטיקאים ואנשי הצבא בשני הצדדים.

זה הצליח: שבוע לאחר מכן, ואחרי תקיפת הטילים האיראנית, שככל הנראה הייתה תיאטרלית מאוד, על שני בסיסים צבאיים בעיראק בו נמצאו כוחות אמריקאים, תקיפה שבכוונה לא הובילה לנפגעים, ארצות הברית ואיראן נסוגו לאחור ולא הידרדרו למלחמה (לבינתיים).

"אנחנו לא מתקשרים עם האיראנים כל כך הרבה, אבל כשאנחנו עושים זאת, השוויצרים ממלאים תפקיד קריטי על מנת להעביר מסרים ולהימנע מחישוב שגוי", כך אמר בכיר אמריקאי.

בעוד שגריר איראן באו"ם סירב להגיב על חילופי המסרים בין הצדדים, הוא אמר: "אנו מעריכים את כל המאמצים שהם [השווצרים] עושים כדי לספק ערוץ יעיל להחלפת מסרים במידת הצורך".

גורם איראני אחר אמר כי הערוץ האחורי סיפק גשר מבורך, כאשר כל האחרים נשרפו – "במדבר, אפילו טיפת מים היא חשובה".

בדיעבד, זו לא צריכה להיות הפתעה כי השוויצרים, שנחשבים ניטרליים, הם תמיד יהיו אופציה לפנייה אחרונה כדי למנוע מלחמה אפשרית.

כפי שעולה מהדיווח של "וול סטריט ג'ורנל", לשגרירות שוויץ יש מקום של כבוד באיראן עוד מתקופת השאה, תפקידה של שוויץ כמתווכת דיפלומטית נמשך ארבעה עשורים סוערים ושבע נשיאויות – החל מהמשבר של בני הערובה תחת ג'ימי קרטר ועד להסכם הגרעין, שנחתם בשנת 2015.

תוצאת תמונה עבור ‪swiss us iran‬‏

'השתלשלות המסרים בהסלמה האחרונה'

על פי הדיווח, הפקס האמריקאי הראשון נשלח מיד לאחר שארצות הברית אישרה את מותו של סולימאני, כך אמרו גורמים בארצות הברית.

הפקס שנשלח מהבית הלבן הגיעה למכשיר פקס מוצפן מיוחד, שנמצא בחדר אטום של השגרירות השוויצרית – השיטה הסודית הזו נמשכת מאז המהפכה האסלאמית בשנת 1979, זאת כדי שהבית הלבן יחליף הודעות עם ההנהגה הבכירה של איראן, במיוחד כששתי המדינות מנהלות עמדות מנוגדות.

ציוד התקשורת פועל על רשת ממשלתית שוויצרית מאובטחת.

בשעת בוקר מוקדמת ביום שישי, שעות ספורות לאחר חיסולו של סולימאני, העביר שגריר שוויץ באיראן, מרקוס לייטנר, את המסר האמריקאי לשר החוץ האיראני, ג'וואד זריף.

כצפוי, זריף הגיב לבקשה האמריקאית בכעס, על פי הדיווח זריף אמר כי "[מזכיר המדינה האמריקאי מייק] פומפאו הוא בריון, ארה"ב היא הסיבה לכל הבעיות".

גם אם ארצות הברית אולי הגורם לכל הבעיות, יש לה את עוצמת הנשק, ולכן למרות הרטוריקה המלחמתית, איראן ידעה היטב שהיא לא יכולה לקוות להימלט בצורה מנקמה כואבת בלי לסכן כמעט את הכל – זו הסיבה שאיראן מיהרה לנצל את הגישור.

השגריר השוויצרי, שמבקר בקביעות בארצות הברית לישיבות בדלתיים סגורות עם פנטגון, מחלקת המדינה ואנשי מודיעין, המשתדלים להיעזר בידע שלו על הפוליטיקה של איראן – בילה את הימים הבאים לאחר חיסולו של סולימאני בהעברת מסרים בין הצדדים הלוך ושוב, זאת כאשר תפקידו הדיפלומטי הוא להעניק חוט מקשר, שנועד לתת לכל צד לדבר בגילוי לב.

זמן קצר לאחר שטראמפ צייץ ב-4 בינואר כי ארצות הברית בחרה 52 יעדים איראניים לתקיפה, זריף החל להגיב באיומים מלחמתיים משלו.

עם זאת, במקביל לרטוריקה המסלימה של שני הצדדים, שר החוץ האיראני קרא לשגריר שוויץ כדי להעביר דרכו הודעה לארצות הברית, הודעה זאת הייתה מאופקת יותר, רוח המסרים לאחר מכן מצידם של שני הצדדים קידמו מניעת חישובים שגויים, אמרו גורמים רשמים.

"כשהמתחים עם איראן היו גדולים, השוויצרים מילאו תפקיד יעיל ואמין ששני הצדדים העריכו", כך אמר בכיר בממשל טראמפ".

המערכת שלהם [השווצרים] היא כמו אור שלא כבה לעולם", זאת בניגוד לטוויטר, הרי הוא מהווה אמצעי להפצת זעם מזויף ושקרי לצריכה המונית, שכל מטרתו הוא להסיח את הדעת ממה שקורה באמת מאחורי הקלעים.

תוצאת תמונה עבור ‪swiss us iran‬‏

 

כתיבת תגובה