תפקידו של קאסם סולימאני במלחמה בסוריה

תוצאת תמונה עבור ‪sulimani quds‬‏

מפקד כוח קודס של איראן, קאסם סולימאני, היה אחד הדמויות הצבאיות הידועות ביותר במלחמה של סוריה. עם זאת, לעיתים קרובות לא מבינים את תפקידו בסכסוך.

הדבר ניכר לאחר מותו של סולימאני ביום שישי, 3 בינואר, כאשר סוכנויות הידיעות ומומחים לאיראן לכאורה תיארו את הגנרל המנוח כ"גאון" של פעולות הממשלה הסורית במהלך המלחמה.

'תנועה במרחב'

אין ספק כי סולימאני מילא תפקיד מרכזי במלחמה בסוריה, זאת בשל הפעולות של ממשלת סוריה שהסתמכו על לוחמים מפלגים צבאיים מוסלמיים שיעים שונים כמו "ליווה פאטמיון", "קטאיב חיזבאללה", "קטאיב אל-אימאם עלי" ו"חיזבאללה" בלבנון וסוריה.

סולימאני היה מגייס לעתים קרובות את הפלגים השיעים הללו לפני תקיפות (למשל כמו: חלב, דרעא, מזרח חומס) ומאוחר יותר חזר לבקר בשדה הקרב לפני שנעלם שוב בין סוריה לעיראק.

כאשר סולימאני הופיע למשחקי הקרב האלה, הוא נחשב למנהיג התקיפות הבאות, למרות שלא תמיד כך היה המקרה.

למעשה, לדברי קצין צבא סורי-ערבי ששירת לאורך הגבול בין סוריה ללבנון בין השנים 2015-2011, סולימאני מעולם לא נראה בשום מקום באזור, אך לפי הערכות הוא שיחק תפקיד בגזרת קוסייר/תל-קאלה (Tal Kalakh) – מאוחר יותר נאמרו דברים דומים כאשר הוא הופיע בדרום חלב (בסוף 2015) ובצפון דרעא (2014), שני מבצעים שהיו בהם נוכחות גדולה של כוחות צבאיים, המשתייכים לאסלאם השיעי.

סולמאני היה ללא ספק אהוב בקרב רבים מאנשי הכוחות החמושים הללו, וזו הסיבה שרבים מהלוחמים הפיצו בנמרצות את התמונות של מפקד כוח קודס לפני המבצעים – הערצה זו הוכיחה את עצמה כחשובה מאוד, בכל מה שקשור באיחוד הפלגים השונים תחת פיקוד אחד.

למעשה עם סולימאני יועצי הצבא האיראניים בסוריה יכלו להשתמש באיחוד הפלגים הללו כדי לממש את יעדיהם הצבאיים.

'תפיסות מוטעות'

מפקד כוח קודס נחשב לעתים קרובות לאיש שעומד מאחורי הפעולות הצבאיות בחלב ובמזרח אלע'וטה.

עם זאת, זה לא היה נכון לחלוטין. לדוגמא, במבצע חלב, בשנת 2016, הצבא הסורי , שהתרכז בחלקה המזרחי של העיר, לא הובל על ידי סולימאני, קל וחומר שלא על ידי הצבא האיראני.

למרות שגורמים מחיזבאללה ופלגים עיראקיים מילאו תפקיד במתקפה על מזרח חלב, הם לא היו הכוחות הראשוניים.

היחידות המרכזיות שלחמו במזרח חלב היו: "אגף כוחות המשימה המיוחדים-25", הידוע בעיקר בשמו לשעבר "כוחות טייגר" או "אל-נימר" (היחידה הפסיקה פעילותה), המשמר הרפובליקני (עיראק), כמה גדודים של הצבא הסורי, כוחות הביטחון הלאומי וחיזבאללה הסורי – הכוחות הסוריים האלה קיבלו הוראות מהמפקדים שלהם, שהיו בחמ"ל עם הצבא הרוסי.

העובדה היא שכאשר הצבא הסורי השתתף בתקיפה כלשהי לאחר חודש ספטמבר 2015, היא תוכננה ותואמה עם כוחות הצבא הרוסים.

תמונה קשורה

'שדה הקרב'

לאחר מכן היה ניתן היה לראות את הצלחתו של סולימאני באיחוד הכוחות וארגונם בסוריה למטרת פעולות לחימה בשטח, שהשיגו תוצאות מעורבות.

בעוד כוחות חיזבאללה מאל-קוסייר הצליחו בתקיפות קלמון, נראה היה כי סולימאני לא סומך אך ורק על חיזבאללה מלבנון.

הפעם הראשונה בה החטיבה האפגנית,"ליווה פאטמיון", הובילה פעילות בסוריה, התרחשה במחוז דרעא.

לפני פתיחת המתקפה נראה קאסם סולימאני בתמונה עם הכוחות בצפון דרעא – הם פתחו בתקיפה זמן קצר לאחר שהוא הופיע.

עם זאת, המתקפה בשנת 2014 בצפון דרעא לא זכתה להצלחה והיא הסתיימה בתוצאות מעורבות ונפגעים רבים.

בנוסף לכך, סולימאני באותה תקופה מפעיל גם את חיזבאללה במערב דמשק, שם הצליח הארגון הלבנוני לצור על זבדאני, עמק אסטרטגי המוקף הרים בדרום-מערב סוריה, בסמוך לגבול עם לבנון.

המבצע של חיזבאללה בזבדאני התמודד יותר מאוחר עם מתחים בין-לאומיים, שכן הועברה ביקורת על חיזבאללה ודיויזיית השריון הרביעית של הצבא הסורי, בגין המצור שהם הטילו על זבדאני ומדאיה – עיירה הררית במערב סוריה, כ-40 ק"מ מצפון מערב לדמשק, סמוך לגבול עם לבנון.

בהמשך הסכימו ממשלות איראן וטורקיה להפסקת אש באזור זה – יחד עם העיירות השיעיות בעיקר קפרייה (Kafraya) ואל-פועה (Al-Fou’aa) – במחוז אידליב.

בשנים הבאות (2017-2015) התמקדו סולימאני והצבא האיראני בעיירות השיעיות שהיו תחת מצור, אל-זהראה ונובל (Nubl) – בצפון חלב,שגם הם התמקדו בקפרייה ואל-פועה – אידליב.

מתקפת צפון חלב עלתה בהתחלה בהצלחה, זאת כאשר יחידות צבא סוריה והכוחות של הפלגים השיעיים התקדמו במהירות צפונה, לבירת המחוז, על מנת להסיר את המצור שנמשך שלוש שנים על אל-זהראה ועל נובל – במקרה נדיר זה, המפקדות הצבאיות הרוסיות והמפקדות האיראניות פעלו יחד לתכנון המבצע.

בעקבות ההצלחה בצפון חלב הפנה סולימאני את תשומת ליבו לקפרייה ואל-פועה, שהיו תחת מתקפה של כוחות כמו: "ג'ונד אל אקצה" (לא קיימת עוד), "ג'בהת פתח א-שאם" (כיום תחריר אל-שאם), והצבא הסורי החופשי (FSA).

למרות ההצלחה בצפון למתקפה בדרום חלב היו תוצאות מעורבות – הפלגים השיעיים הצליחו לתפוס קצת שטח ממזרח לכביש חלב-אידליב.

עם זאת, היעדרו של חיל האוויר הרוסי יתברר כגורם מרכזי כאשר כוחות "ג'בהת פתח אל-שאם" פתחו במתקפת נגד רחבת היקף להחזרת עיר המפתח טל אל-עיס (Tal Al-‘Eis).

לאחר הפסקת המתקפה בדרום חלב, היועצים האיראניים בסוריה הפנו את מאמציהם לסייע באבטחת גבול עיראק.

היועצים האיראניים והרוסים בסוריה ישתפו פעולה שוב יחד במהלך המערכה במזרח סוריה (2018-2016), כאשר הצבא הסורי יתקדם בדרך מתַּדְמוֹר לעיר אלאבוכמאל, הסמוכה לגבול עם עיראק.

במהלך תקופה זו, הכוחות האיראניים בסוריה יתחילו להעביר את בסיסיהם לשדה התעופה הצבאי T-4 מערבית לתַּדְמוֹר ובסופו של דבר לאלאבו כמאל.

'השנים האחרונות'

במהלך השנים האחרונות של מלחמת סוריה נראה סולימאני מעט מאוד, שכן מרבית הכוחות של הפלגים השיעיים העבירו את פעולותיהם לגבול עיראק, והצבא הסורי והצבא הרוסי התרכזו באידליב, בדרעא ובדמשק.

למרות היעדר פעולות שטח, כוחות הצבא האיראנים והמיליציות של בני הברית שלהם ימצאו עצמם תחת תקיפות חודשיות של צה"ל, שהמשיכו להכות אותם עד להוצאתו להורג של סולימאני בתחילת החודש.

סולימני ומחליפו

תוצאת תמונה עבור ‪sulimani quds‬‏

 

כתיבת תגובה