מבזקי חדשות ליום 9.1.2020 . מתעדכן

*- נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, האשים למעשה את קודמו ביום רביעי במימון הטילים שפגעו בבסיסים צבאיים אמריקאים אמש (ג'), אך מומחים צבאיים ודיפלומטיים אמרו ל-TPM כי הטענה של טראמפ "מגוחכת".

*-  טראמפ: היום אני הולך לבקש מברית נאט"ו להיות מעורבת הרבה יותר במזרח התיכון.

כאשר אמר טראמפ את המילים הללו הוא ככל הנראה התכוון שהוא יכול לענות על הדרישה לצאת מהמזרח התיכון, אך הוא מבקש מברית נאט"ו, שאותה הוא דואג לאחרונה לערער, למלא את מקומה של ארצות הברית במזרח התיכון.

*- שני תלמידים סינים שלמדו בבית ספר בארצות הברית הופיעו ביום שני בבית המשפט הפדרלי לאחר שנעצרו בסוף השבוע בגין צילום לא חוקי של אזורים בבסיס חיל אוויר הקשור לחיל הים במערב פלורידה.

*- לראשונה מזה למעלה מעשור ישראל מתירה ייצוא של מוצרים המיוצרים בעזה, לשווקים במפרץ, באירופה ובישראל דרך המעבר המסחרי כרם שלום.

*- משרד החוץ של טורקיה גינה היום (ד') את ישראל על החלטתה לבנות בתים בשטחים הפלסטינים "הכבושים", כך דווח באנאדולו.

בהצהרה של משרד החוץ נמסר כי "אישור ישראל להקמת כמעט 2,000 בתים חדשים בהתנחלויות לא חוקיות בשטחים הפלסטינים הכבושים הוא הדוגמה האחרונה לגישה הלא חוקית והפזיזה של ישראל".

"ישראל, שהפכה להרגל את ההתעלמות מרגישות הקהילה הבינלאומית בנושא פלסטין, ממשיכה לגזול את זכויות העם הפלסטיני במנהג בלתי לגיטימי", כך נכתב בהצהרה של משרד החוץ הטורקי.

*- טורקיה ורוסיה דחקו היום (ד') בצדדים הלוחמים בלוב להכריז על הפסקת אש ב-12 בינואר, זאת כאשר כוחותיו של ח'ליפה הפטר ממשיכים לתקוף את הבירה כדי לתפוס את השלטון.

טורקיה מגבה את ממשלת הסכמה הלאומית (FNAZ) של פייז אל-סראג', וטוענת כי היא תשלח כוחות כנדרש, בעוד רוסיה שלחה כוחות לגבות את כוחותיו של ח'ליפה הפטר.

*- גורמי ביטחון בארצות הברית עדכנו היום את הקונגרס כי נראה כי הסכסוך נגד איראן הולך ונחלש.

*-  דבריו של הנשיא טראמפ ביום רביעי הציעו כי הוא פתוח להתגברות המתיחות עם איראן, תוך שמירת המשטר מלפתח נשק גרעיני – טראמפ מחזיק ענף ארוך של עץ זית בידיו.

*- משרד החוץ הרוסי פרסם ביום רביעי הצהרה בה הוא מזהיר מפני מעשים אלימים ופרובוקטיביים בוונצואלה, שמטרתם לעודד עימות וליצור אווירה של כאוס.

*- דונלד טראמפ קרא לבריטניה לנטוש את הסכם הגרעין באיראן בנאום שנשא היום.

נשיא ארצות הברית ביקש מבריטניה יחד עם גרמניה, צרפת, סין ורוסיה לנטוז את הסכם הגרעין, שעליו חתם קודמו – אובמה.

חמש המדינות נותרו נאמנות להסכם למרות נסיגתה של ארצות הברית – אך לאחר שאיראן אמרה כי היא לא תעמוד עוד בתנאי ההסכם, נראה כי טראמפ מנסה לקפוץ על ההזדמנות לערער את הסכם הגרעין עם איראן לחלוטין.

הגיע הזמן שבריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה וסין יכירו במציאות הזו. "עליהם להתנתק עכשיו משרידי עסקת איראן – JCPOA – ועלינו כולנו לעבוד יחד למען הסכם עם איראן שהופך את העולם למקום בטוח יותר ושלו יותר", אמר טראמפ.

*- טורקיה ורוסיה חנכו היום (ד') באיסטנבול את צינור הגז, "טורקסטרים", ופתחו מסלול חדש של גז רוסי לטורקיה ומשם בסופו של דבר לאירופה.

נשיא רוסיה, ולדמיר פוטין אמר כי הפרוייקט חשוב לא רק לשתי המדינות, אלא גם יסייע בהגברת הביטחון האנרגטי של אירופה.

*- יושב ראש הפרלמנט של לבנון, נביה ברי, אמר כי הפשע של ארצות הברית בהתנקשות במפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, הוא חוצה קווים אדומים.

"ההתנקשות במפקד כוח קודס, סגן אלוף קאסם סולימאני," חצתה את כל הקווים האדומים "והיוותה" הסלמה מסוכנת "שתשנה את תכונות הסכסוך האזורי ששלט עד כה באזורנו", כך ציטטה אותו באומרו התקשורת הלבנונית.

*- התקשורת הממלכתית בצפון קוריאה גינתה היום את ארצות הברית בגין מתקפת המל"ט שהרגה את המפקד האיראני קאסם סולימאני, וכינתה את האירוע "הפרה של הריבונות העיראקית".

*- ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן, הנחה את שר החוץ, שאה מחמוד קורשי, לבקר באיראן, ארצות הברית וסעודיה כדי להשקיט את המתחים באזור.

חאן צייץ ביום רביעי: "ביקשתי ,משר החוץ קורשי לבקר באיראן, סעודיה וארצות הברית בכדי להיפגש עם שרי החוץ ומזכיר המדינה.

בנוסף לכך, חאן אמר כי הוא הנחה גם את רמטכ"ל צבא פקיסטן, קאמר ג'אבה באג'ווה, לפנות למנהיגים צבאיים רלוונטיים כדי להעביר מסר ברור: פקיסטן מוכנה למלא את תפקידה למען השלום, אך היא לעולם לא תוכל להיות חלק ממלחמה כלשהי.

*- אם מדינות אירופה המעורבות בתכנית הפעולה המשותפת המשותפת (JCPOA) ימלאו את ההתחייבויות שלהן, איראן תמשיך ליישם את הסכם הגרעין ללא ארצות הברית, כך אמר דובר ממשלת איראן, עלי ראביי, במסיבת העיתונאים באיראן.

הוא הוסיף כי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (IAEA) תמשיך לעקוב אחר הפעילות הגרעינית של איראן.

"לאיראן אין פרשיות סודיות בתחום זה, איראן תעשיר אורניום ותשתמש בצנטריפוגות ככל שהיא רוצה", אמר דובר ממשלת איראן.

קרדיט:אברהם תמקר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה