כישלון ממשל טראמפ במזה"ת: החלשת האוטונומיות הכורדיות בעיראק ובסוריה

מדווחים כי הושג כנראה רוב בפרלמנט העיראקי שיתמוך בהחלטה להוציא את ארה"ב מעיראק. אם העיראקים אכן יחליטו להוציא את צבא ארה"ב משטחם זה ידגיש באור חזק את שני הכישלונות הגדולים של טראמפ באזור – החלשת האוטונומיות הכורדיות בעיראק ובסוריה.

לפני שנתיים וחצי טראמפ לא מנע משלטון כורדיסטאן העיראקית לערוך משאל עם (לפי כמה דיווחים ממשל טראמפ אף עודד את הכורדים לנסות להיפרד מעיראק). לאחר משאל העם האמריקאים צודדו בבגדד שיצאה למסע כיבושים בו גזלה שטחים נרחבים מכורדיסטאן העירקית – כולל העיר כירכוכ ושדות הנפט שבאזור. האמריקאים עמדו מהצד וראו איך האוטונומיה הכורדית מאבדת את כוחה וחוזרת להיות ממשל בובות חלש הנשמע לבגדד. האמריקאים הפסידו בת ברית אוטונומית.

לפני כשלושה חודשים החליט טראמפ על הוצאת הכוחות האמריקניים מגבול סוריה – טורקיה ובכך אפשרו לטורקים לפלוש לאוטונומיה הכורדית בסוריה. צעד נוסף שהחליש את בת הברית הנאמנה של האמריקאים בסוריה.

כעת קיימת הסכנה שהעיראקים יוציאו את ארה"ב משטחם, וזאת לצד המשבר הגדול בין טורקיה לארה"ב – והדיווחים על היערכות אמריקאית להוציא את מעט חייליה שנותרו בטורקיה (יחד עם 500 ראשי הנפץ הגרעיניים שתקועים שם עוד מימי המלחמה הקרה).

הערת מחבר: אובמה וטראמפ שרצו להיזכר כמי שהוציאו את ארה"ב מהבוץ המזרח-תיכוני, יזכרו אולי כמי שהחלישו את אחיזת ארה"ב ופגעו באינטרסים שלה ובסופו של דבר הובילו רק להגברת הנוכחות.

תמונה קשורה

קרדיט:אוריאל לוי (דבר) וסתיו מיטב, חברי תנועת דרור ישראל ומפעילי ערוץ הטלגרם רוג'בה

 

כתיבת תגובה