מי היה קאסם סולימאני, המתנקש מטהראן, שחוסל על ידי אמריקה?

בשנים האחרונות נהיה סולימאני ל"חוד החנית של איראן ", זרועו נמתחה לכמה חזיתות, במטרה לפעול להעצמת השפעת טהרן, בכמה מדינות, בהן עירק, סוריה, תימן ולבנון.

על פי העיתון "וושינגטון פוסט" , שמו של סולימני נודע בגלל קרבתו לחוגי מיליציות הטרור במספר מדינות בעולם.

בשנת 1979 הצטרף הגנרל סולימאני, אז צעיר ממשפחה ענייה בדרום מזרח איראן, למשמרות המהפכה, לפני שנלחם במלחמת איראן-עירק בשנות השמונים, ובשנת 1998,החל להתפרסם כשמונה למפקד צבא אלקודס הכוונה(לצבא העתיד לכבוש את ירושלים)

תפקידיו של סולימאני לא היו מוגבלים לחזיתות וקרבות בלבד, אלא שימש גם בתפקידים פוליטיים אחרים שהוטלו עליו, כמו ריסוק הפגנות שפרצו באיראן ולאחרונה גם בעיראק, וגם ביצוע חיסולים נגד מתנגדי איראן בחו"ל ,מה שנקרא ידו בכל ויד כל בו.

קאסם סולימאני, נחשב לרבים כמנהיג הצבא האיראני הבולט ביותר של המנהיג העליון עלי חמינאי, והוא אחד משלושה עשר הגנרלים הבכירים בממסד הצבאי של איראן, הדרגה הצבאית הגבוהה ביותר בצבא איראן.

קאסם סולימאני הוא בעל יתרון נוסף, בשל פיקוד על כוחות צבא משלו, הידועים בשם "כוח קודס" שמקבל רק את הוראותיו מחמינאי באופן אישי. וכשמדובר בתקציב "לכוח אלקודס", קאסם סולימאני מקבל את מה שנקרא כמו "צ'ק פתוח" לתקצוב צבאו.

על פי דבריו של נשיא איראן לשעבר מוחמד ח'אתמי, קאסם סולימאני מנהל משרד מיוחד במקביל למשרד החוץ, בו ממונים שליחים מיוחדים לרפובליקה האסלאמית בעיראק, סוריה, לבנון, ירדן, תימן ואפגניסטן.

עד לא מזמן תיאר קאסם סולימאני את ההשקעות בפרויקט לבניית האימפריה האיראנית הפרטית כהצלחה.

איתואללה עלי יונוס, תיאר את העניין היום כך, בזכות הגנרל סולימאני, הייתה לנו שליטה בלעדית על ארבע בירות ערביות: ביירות, דמשק, בגדאד וצנעא."

קאסם סולימאני שלט במספר מיליציות שיעיות עיראקיות, שהבולטות בהן היו "אסיב אחל אל-חאק", "ההתגייסות העממית" ו- "חטיבת בדר".

"וושינגטון פוסט " אומר כי סולימאני היה אחראי ל"פעולות הסמויות של איראן בחו"ל", מה שגרם לו ליהנות מהשפעה דיפלומטית יותר מאשר שר החוץ ג'וואד זריף.

"השפעתו של סולימאני במזרח התיכון מאוד ברורה, והשאיפות שלו היו גדולות, מכיוון שהוא פנה גם למדינות באסיה ובאמריקה הלטינית."

בעקבות ההתנקשות, הצהיר הפנטגון כי סולימאני פיתח באופן פעיל ועקבי, תכניות לתקיפת דיפלומטים אמריקאים בעיראק ובכל האזור.

בהצהרה של "הפנטגון" עולה כי סולימאני וחברי כוח אל-קודס "היו אחראיים להרג של מאות אנשי כוחות אמריקאים וכוחות קואליציוניים", והסביר כי "אותן מיליציות איראניות פתחו בתקיפות, על בסיסים קואליציוניים בעיראק במהלך החודשים האחרונים."

עוד אמר "הפנטגון" כי "סולימאני נתן אור ירוק, לירי טילים לשטח הירוק שתומכי מיליציית אלחשד אלשעבי ביצעו בשגרירות האמריקאית בבגדד."

אנליסטים טוענים, כי המשטר האיראני לא "ימצא תחליף" לסולימאני, שהיה "אישיות ייחודית", על פי תיאורם.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה