רדו לי מהגב – הקריקטורה השבועית של עידית מתוך עיתון "אלעַרַבּ" לונדון

רדו לי מהגב – הקריקטורה השבועית של עידית מתוך עיתון "אלעַרַבּ" العرب, לונדון:

עיראק נכנסה לשנת 2020 כשהיא חוזרת כמה עשורים אחורה. לפני כארבעים שנה, ב-1979 צבאו המוני איראנים על שגרירות ארה"ב בטהראן.
הם השתלטו עליה ולקחו את אנשי הסגל הדיפלומטי כבני ערובה. הייתה זאת הפגנת כוח של השלטון החדש של האייתולות כנגד ארה"ב, נציגת המערב המושחת.
השבוע צרו אנשי מיליציות איראניות על השגרירות האמריקאית בבגדד והעלו אותה באש.
ממש דז'ה וו – Déjà-vu.
קצת רקע "על קצה המזלג": ארה"ב הפציצה השבוע מחסני נשק ומפקדות של גדודי חיזבאללה בעיראק. בתגובה לכך שיסתה איראן את המיליציות השיעיות שלה בשגרירות האמריקאית בבגדד. עיראק השסועה הפכה לשדה קרב בין איראן וגרורותיה לבין ארה"ב.
העיתונאי מחמד א-נובאני, המקורב לחיזבאללה, מאשים את ארה"ב בנעשה בעיראק: 

*- היא לא נמצאת שם רק למטרות סיוע במלחמה בטרור של דאעש. היא שואפת לכבוש את עיראק.
*- ארה"ב הקימה עשרות בסיסים צבאיים ומשתמשת בהם לריגול בעיראק ובמדינות השכנות ולהתקפות על סוריה.
*- ארה"ב, לטענתו, פועלת בשיטת "הפרד ומשול". היא רוצה לנתק את הקשר בין איראן לעיראק. כל זאת במטרה להשתלט על הנפט ועל המשאבים של עיראק. אך, ההפצצה הנמהרת והטיפשית של ארה"ב בעיראק תעלה לה ביוקר. המפגינים העיראקיים, שעד עכשיו העלו באש את הדגלים של איראן, החלו לשרוף סוף סוף את דגלי ארה"ב.
*- "נפל להם האסימון". העם העיראקי התחיל להבין שהנוכחות של האמריקאים בעיראק פוגעת בו, והוא ידרוש את סילוקם מאדמתו.
*- הרי האמריקאים פוחדים מעימות ישיר עם מדינות חזקות כמו איראן. הם חזקים רק על חלשים.
העיתונאי חותם את מאמרו בשאלה- האם גם ארה"ב חלשה יותר מקורי עכביש?

ומה בקריקטורה?


הכותרת: עיראק היא זירת מאבק על ההשפעה בין וושינגטון וטהראן – العراق ساحة صراع على النفوذ بين واشنطن وطهران – אלעִרַאק סַאחַת צִרַאע עַלַא א-נֻפוּד' בַּיְן וַאשִנְטֻן וטַהְרַאן –
האזרח העיראקי שפוף ומדמם.
הגב שלו מהווה זירת אגרוף בין שני יריבים.
מצד ימין נראה מתאגרף רזה ומזוקן.
הוא לובש גופיה צהובה (כצבע הדגל של חיזבאללה) ומייצג את המיליציות האיראניות – الميليشيات الإيرانية – אלמִילִישְיַאת אלאִירַאנִיַה.
שימו לב לצבע של הכפפות שלו…איזה דגל זה מזכיר לכם?
משמאל עומד מתאגרף חסון ובעל שרירים.
הוא לובש גופייה בצבעי הדגל האמריקאי ומייצג את ארה"ב, המעצמה החזקה.
והכפפות שלו – האם הן בצבע של דגל ישראל?
הגוף של כל אחד מהמתאגרפים מורכב מסכין משוננת.
הסכינים ננעצות עמוק בגב של העיראקי הנאנק מכאבים.
הקריקטוריסט הסורי-כורדי, יאסר אחמד, כואב את כאבם של העיראקים.
ארצם נהפכת לשדה קרב בין ארה"ב למיליציות השיעיות הנתמכות על ידי איראן. היא נהרסת לנגד עיניהם.
האם, לדעתכם צפוי עימות ישיר בין ארה"ב לאיראן?

שאלות ואתגרים:
1.איזה סרט עוסק בהשתלטות האיראנית על שגרירות ארה"ב בטהראן?
2. מי אמר על ישראל שהיא חלשה יותר מקורי עכביש? ומתי?
3. על מה "נקמו" האמריקאים בבנות בריתה של איראן?

תשובות מעודכנות-

1. ב 26 במאי 2000, יום אחרי נסיגת צה"ל מלבנון נערכו חגיגות ניצחון בבינת ג'ביל. חסן נסראללה נשא אז נאום שכינויו: נאום "קורי העכביש". הוא טען שיש לישראל אמנם נשק גרעיני ויש לה כוח אווירי חזק מאד, אבל ,האמת היא שהיא חלשה יותר מקורי עכביש. קורים שאותם אפשר לקרוע בהינף יד. לדידו, ישראל היא מעצמה צבאית חזקה, אבל החברה הישראלית היא חברת שפע מפונקת ודשנה. אין לה כוח למלחמות. אזרחי ישראל רגישים לאבדן חיי אדם, ולכן אינם מוכנים להילחם ולהקריב את חייהם עבור המדינה. לכן, למרות הצבא החזק של ישראל, אפשר לנצח אותה בקלות כפי שאפשר להיפטר בקלות מקורי עכביש.

2. הסרט ארגו Argo- סרט מתח אמריקאי מ 2012. מתאר את ההתרחשויות באיראן בנובמבר 1979.
הסרט מבוסס בצורה חופשית על סיפורו של סוכן הCIA אשר הוביל את הצלתם של שישה דיפלומטים אמריקאים מטהראן, בזמן משבר בני הערובה באיראן ב-1979. ובקיצור, ב-4 בנובמבר, 1979, כשהמהפכה האסלאמית באיראן מגיעה לשיאה, פורצים חמושים לשגרירות ארה"ב בטהרן ולוקחים 52 אמריקאים כבני ערובה. בעיצומו של הבלגן, ששה אמריקאים מצליחים לחמוק ומוצאים מקלט בביתו של השגריר הקנדי. האמריקאים יודעים שזה חוף מבטחים זמני בלבד. הם יימצאו על ידי ההמונים הזועמים או כוחות הביטחון האיראנים ואז הם עלולים למצוא את עצמם נרצחים בלינץ'… איזה פחד…
ולכל הידענים, אתם צודקים!!! היה פעם גם סרט בשם : הבריחה מאיראן- התרמית הקנדית " (Escape from Iran: The Canadian Caper) אבל נראה לי שהתכוונתי בכל זאת לסרט "ארגו". (תודה לויקיפדיה)

3. הנקמה האמריקאית באה בעקבות סדרת אירועים והתנגשויות בין תומכי איראן לאמריקאים. האירועים הבולטים בהם היו אלה:
ב 19 במאי שיגרו אנשי המיליציות האיראניות טיל ממזרח בגדד לעבר "האזור הירוק", המרכז הדיפלומטי, שבו נמצאת שגרירות ארה"ב. השגרירות לא נפגעה אך המסר נקלט היטב.
לפני מספר ימים נהרג אזרח אמריקאי ונפצעו כמה חיילים במתקפת רקטות על בסיס צבאי אמריקאי ליד העיר כרכוכ كركوك בצפון עיראק. ההערכה היא שמיליציות פרו איראניות שיגרו עשרות טילים לעבר הבסיס.
כנראה שלאמריקאים נמאס להבליג, הם תקפו חמישה בסיסים של מיליציית "אלחשד א-שעבי" (כוחות הגיוס הכללי) שנתמכים על ידי איראן. איראן לטענת ארה"ב גם אחראית על הפגיעה במתקני הנפט הסעודיים ארמקו במתקפת רחפנים לפני כמה חודשים.

כתיבת תגובה