הקונפליקט עם איראן: תגובת האלוף ידלין לדברי הרמטכ"ל ותגובת מומחה האתר

ראש המכון למחקרי בטחון לאומי האלוף (במיל') עמוס ידלין, התייחס לנאום הרמטכ"ל בעניין האיראני: "אין לנו קבינט עם עצמה להחליט על מתקפה כזו"

עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי בטחון לאומי, התייחס לנאום הרמטכ"ל אביב כוכבי בעניין האיום האיראני, והסביר על האסטרטגיות שניתן לנקוט בהן.

"זו ממש לא חדשה. כבר 3 שנים ישראל תוקפת, עם לקחת אחריות ובלי לקחת אחריות, בסוריה.

וחלק מיעדי התקיפה, אלה כוחות של משמרות המהפכה, של כוח קודס ומיליציות שנתמכות על ידי האיראנים – ולכל תקיפה כזאת יש לה, כמו שדיברנו בעבר, יש 3 סיכונים:

1.זה שייפלו לנו מטוסים,

2.זה שנפגע ברוסים

3.וזה הסיכון הכי גדול, זו הסלמה למלחמה.

עכשיו צריך לשים לב, הרמטכ"ל אמר שיש סכנה להסלמה לעימות מוגבל או יותר מזה, שזה תמיד נכון.

אני חושב שצריך להסתכל על דברי הרמטכ"ל דווקא לא בסוגיה האיראנית אלא בראייה יותר רחבה".

אבל האיראנים לא מתרגשים, הם ממשיכים להזרים כל מיני סוגי נשק מדויק שמאוד מבהיל, ובאיזשהו מקום אתה אומר 'הם לא מפחדים איתנו'.

"אז הנה נגעת באמת בסוגייה שבעיניי הרמטכ"ל לא דיבר עליה והיא, מהי האסטרטגיה שצריכה לאמץ מדינת ישראל, שלצערנו עסוקה במערכת בחירות שלישית ובפריימריז, כאילו אין לנו אויבים, אל מול אותו מאמץ איראני להתבסס בסוריה ולפתח טילים מדויקים.

יש 4 אסטרטגיות: אחת, זה להמשיך באותה המערכה בין המלחמות שהרמטכ"ל דיבר עליו. רק כמו שאתה אומר, המטרה לא מושגת.

האיראנים ממשיכים בהתבססות, אם כי הם הרבה מתחת לגרף שהם תכננו. אופציה אחרת היא להגיד, 'אנחנו אף פעם לא טיפלנו בבניין כוח, יש לנו כוח הרתעה, הם ייבנו את מה שהם רוצים ואנחנו בעת מלחמה נהיה הרבה יותר חזקים מהם כי גם לנו יש מרכיבי כוח'.

אסטרטגיה שלישית היא הגנה, 'בואו נמגן את עצמנו בעוד טילי חץ ועוד טילי כיפת ברזל ועוד טילים כאלה ואחרים כנגד טילים', רק מה הבעיה? זה מאוד מאוד יקר.

והרביעית היא לעשות מהלך של מתקפת מנע משמעותית, נגד כל הפעילות האיראנית והחיזבלאית לפתח מערך של מאות וחס וחלילה אלפי טילים מדויקים".

אתה בעד מתקפת מנע משמעותית נגד אותם טילים מדויקים?

"אם שלושת האפשרויות האחרות אינן נותנות את המענה הביטחוני הנכון למדינת ישראל, אין ברירה, צריך להכניס את הטילים המדויקים לאותה דוקטרינה שנקראת 'דוקטרינת בגין'.

עשינו את זה ב-81, עשינו את זה ב-2007".

כלומר אתה אומר, אם שלושת המרכיבים הראשונים לא עובדים, צריך ללכת למתקפת מנע משמעותית, להשמיד את הטילים המדויקים?

"המב"מ נעשה כולו תחת הנחה שאנחנו לא רוצים להסלים, ופה סכנת ההסלמה היא מאוד גבוהה וצריך להכיר אותה.

זה דיון מאוד רציני שלא לך ולא לי יש את כל הפרמטרים כדי להכניס לתוך המודל.

אני חושב שהמטה הכללי של צה"ל עושה את זה, אבל אין לו קבינט שאפשר להציג לו את הסוגייה ואין פה קבינט עם עצמה פוליטית ומוסרית לקחת את המדינה למהלך כזה שיכול להיגמר במלחמה".

אבל מנקודת ראותך כאיש צבא, כאיש מודיעין, במצב שבו אנחנו נתונים היום, האפשרות למתקפת מנע משמעותית נגד אותם טילים מדויקים, היא בעיניך מהלך שצריך לעשות?

"זה מהלך שצריך לשקול אותו אל מול האלטרנטיבות האחרות ויש סיכוי גבוה שבסוף הדיון, זה יהיה המהלך היחידי שייתן מענה.

אנחנו במכון למחקרי ביטחון לאומי עשינו חלק גדול מהדיון ונציג את ההערכה האסטרטגית שלנו לנשיא המדינה ב-6 בינואר.

תסתכל על מה הצביע הרמטכ"ל, הוא הצביע על העובדה שיש לנו בפעם הראשונה 3 חזיתות – גם לבנון, גם סוריה וגם עזה, הן מאוד נפיצות. הוא הצביע על כך וזה לא חדש שיש 3 מעגלים.

והדבר הכי חשוב, הוא אמר לציבור, 'אם הציפיות שלכם זה לנצח ב-3 שעות או ב-6 ימים בלי אבדות ובלי פגיעה בעורף, תאפסו את הציפיות שלכם', וזה חשוב".

Related image

קרדיט לראיון: אמיתי דואק

 תגובת המומחה הצבאי של האתר:

כשהשורה הראשונה של המאמר היא נטו פוליטית אז אין כל כך מה להתייחס לשאר כי הכל מפוזיציה.       אפשר לפרשן ולכתוב הכל תוך הסבר למה נכון לעשות משהו או למה לא נכון לעשות משהו והכל מפוזיציה. הבעיה של ידלין שהוא מהלך בין הטיפות, הוא מנסה להמעיט מיכולת הקבינט אבל לשמור על עצמאות הצבא. בפועל בהסתכלות לאחור היו קבינטים נטולי גנרלים שביצעו החלטות הרות גורל ואמיצות וקבינטים עמוסי פלאפלים שדווקא פחדו על התחת שלהם.
הקבינט נשען בראש ובראשונה על המלצות הצבא ודרכי הפעולות השונות שהוא מציב. אין כמעט ממשלה שתצא נגד עמדת הצבא ותחייב אותו לצאת למתקפת מנע או הפוך, תמנע ממנו מתקפת מנע אם הדבר יוצג כהכרחי.
לדעתי כוכבי מתחיל את ההכנות לאפשרות שבאביב נידרש לפעולה מול פרוייקט התיאום, פעולה שתסריטים מסוימים יכולה לגרור אותנו למערכה חלקית או מלאה מול חיזבאללה. זה ממש לא באינטרס האיראני עכשיו ולכן ייתכן וזה יוכל בצורה כזו או אחרת או תהיה תגובה שניתן לקבל בצד שלנו.
מתקפת מנע על הטילים המדויקים היא אמירה קצת חלולה. זה או שהולכים על הפרויקט עצמו, היינו מפעלים, סדנאות, מחסני ציוד או שהולכים על הטילים כולם, היינו כל מה שידוע ומוכר מיקומו, כי אין יכולת להפריד באמת בין המדויקים לאלו שלא הוסבו. זה יקרה רק בתסריט המערכה הגדולה ולא כאקט פתיחה.

Related image

 

כתיבת תגובה