הנקודה המודיעינית סביב נושא חקירת המתקפה על מתקני הנפט בסעודיה

לאחר תקיפות מתקני נפט במזרח סעודיה והשבתת יותר ממחצית הפקת הנפט במדינה, נזק הנאמד בעשרות מיליארדי דולרים, שלחה ארה"ב לאזורי הפגיעה מומחים מיוחדים מזרועות המודיעין השונות שלה על מנת לנסות ולברר מי עומד מאחורי מתקפה זאת ? באיזה כלי נשק השתמשו ? ואיזה טכנולוגיה גרמה לפגיעות המדויקות להפליא במטרות ?

Related image

בימים האחרונים שהביאה ארה"ב לידיעת הציבור רק מקצת ממסקנותיה, שעל פניהם לא נראות ברורות וכאלו שיודעות להצביע על הגורם שעמד מאחורי מתקפה זאת.

שגריר ארצות הברית באו"ם, קלי קרפט, אמר ביום חמישי למועצת הביטחון: "הנזק במתקני הנפט מראה שהתקיפה הגיעה מצפון ולא מדרום, כפי שהיינו מצפים אם החות'ים היו אחראיים".

השליח המיוחד של ארצות הברית לאיראן, בריאן הוק, אמר כי המידע שהושג לאחרונה מעיד באופן ברור יותר כי איראן עומדת מאחורי התקיפה בסעודיה.

הוק אמר כי "המל"טים טסו לסעודיה מצפון, והשברים ששוחזרו תואמים את החומר המיוצר באיראן".

לאור ההצהרות האמריקאיות האחרונות, נשאלו ,ברשתות החברתיות ,כמה שאלות סביב מתקפת הטילים והכטב"מים על מתקן הנפט של ארמקו באל בוקייק כגון איך הושג המודיעין שגרם לפגיעות כה מדוייקות במטרות ? האם היו סמנים מתריעים שקדמו לתקיפה זאת ? האם לא ניתן היה להבחין מלווייני הריגול את השיגור עצמו? ועוד.

Related image

המומחה הצבאי של האתר נציב.נט – גיא א. מנסה לענות על השאלות וסוקר גם את אמצעי האיסוף המודיעיניים המעורבים באירוע כגון זה:

*- לעניין גילוי מוקדם של המתקפה. ידיעה מוקדמת על הכנות והתארגנות למתקפה כזו נמצאים עמוק בעולם הסיגינ"ט ומעט בויזינ"ט. מי שיש לו אחיזה ביחידות הטילים או חיל האוויר של משמרות המהפכה יכול היה לדעת מראש ״שמשהו״ מתארגן. סביר שהאיראנים שמודעים ליכולות ארה״ב פעלו במידור רב, במיעוט קשר ובמילות קוד.
בתחום הויזינ"טי, היערכות משגרים במספר גדול, הכנות לשיגור, הוצאת אמל"ח ממחסנים וכו׳ יכולה להיות מאותרת ברמה התאורטית באמצעות לווייני צילום וכטב"מים. בגלל גדולה של איראן אירוע כזה מכוסה רק אם יש קצה חוט סיגינ"טי או אחר. אין כיסוי הרמטי על כל היחידות, בטח לא באירוע תקדימי.

*- לשאלת הגילוי תוך כדי שיגור. לארה״ב לווייני חישה תרמיים שייעודם גילוי שיגורים של טילים בליסטיים עם מנוע בעירה גדול ולזמן ארוך. הצורך עלה בעיקר במסגרת המלחמה הקרה לאיתור שיגורים מרוסיה. היכולת הזו גם הודגמה במהלך מלחמת המפרץ כשטילי סקאד שוגרו לעבר ישראל.
היכולת הזו לא רלוונטית לטילי שיוט ובוודאי שלא לכטב"מים. אין יכולת לוויינית לאיתור כזה, בטח לא לישראל שלה אין לוויין התחום הזה.

*- מגוון המכ״מים הישראלים לא אפקטיבי לטווח של איראן ולא יאתר טילים אלא בשלב המעוף מעל גובה מסויים. כבר צויין כי אין היום פתרון יכיל לטילי שיוט, בטח בתחילת דרכם. האמצעים האמריקאים בסעודיה היו אמורים לזהות מתקפה כזו ולו חלקית או באיחור אך הפעלתם ע"י כ״א לא מיומן סעודי ומיקוד הקשב לזירה התימנית היו בעוכריהם.

*- לצורך מתקפה מדויקת ואיכותית כפי שראינו נדרש נ.צ. מדויק של כל מטרה. באמת דיוק גבוהה ומוחלטת. כמובן שגם האמל״ח צריך להיות תואם ובעל יכולת לנווט ולהגיע לנ.צ. הזה.
נתון כזה לא ניתן לקבל ברזולוציה כזו מכלים גלויים כמו googlearth אלא נדרש מידע נוסף. הפקת המידע אפשרית ע"י טיסות איסוף כטב"מ במתארים מיוחדים ויכולת מיפוי גבוהה, ע"י מקורות יומינ"ט שאוספים בשטח בכלים פשוטים יחסית ומידע רשת של תשתיות שכולל מידע כזה. אין ספק שהאיראנים עבדו יפה גם בציר המודיעיני.

*- אין לוויין שקורא כותרות עיתונים. הלוויין האמריקאי הצבאי שהוא הטוב שיש כיום מגיע לרזולוציה מקסימלית של 10-12 ס״מ. עם זה לא קוראים כותרות אבל יכולים בהחלט להביא מידע איכותי.

בניגוד לנראה בסרטים שונים, לוויין מצלם שנייה בזמן במיקום נתון. הוא בתנועה מתמדת ולא יכול לצלם וידאו או לקלוט תנועה אלא פריים בזמן. הלוויןי שנע בחלל לא יכול לעקוב אחר תנועה של גוף אחר ולכן אין לו יכולת לזהות כטב״מ ובטח לא טיל כשהוא במעופו. הדבר דומה ליכולת שלך לזהות ממרחק צרעה במעופה כשאתה נמצא באוטובוס נוסע.

*- לעניין המטוס הצ’יליאני הנעלם, ראשית כבר פורסם שלא ישראל מצאה את השברים אבל נעזוב את זה, אי אפשר להשוות בין אירוע בלייב לתחקור אוחר.

*- לעניין התחקור לאחור הרי שיש בוודאות בידי האמריקאים וישראל את כל המידע המוכיח שאיראן מעורבת במתקפה, מהיכן יצאה, איך בוצעה ומי פיקד עליה. המידע הזה בכוונה לא יוצא החוצה ולא הועבר לאו״ם כי הוא חושף מקורות ויחבל ביכולת העתידית לזיהוי מוקדם וסיכול של מהלך כזה.

אגב, הערכה שלי שהאיראנים כבר הפיקו כמה לקחים ומאמצים את שיטת המתקפה המשולבת הזו אבל תחת שרידות וחשאיות גבוהים יותר. יש לזה עדויות בשטח אבל צריך עוד להעמיק במחקר.

שברי טילי השיוט שפגעו בשדות הנפט בסעודיה:

Image result for iranian cruise missile attack

 

כתיבת תגובה