תוכנית רוסית בדרום סוריה להגבלת ההשפעה האיראנית

מחוז דרעא, הנמצאת בדרום סוריה, על עיירותיה, חוזרת שוב לקדמת הבמה, עם הידרדרות במצב הביטחוני בה, עם מקרים של חיסולים וחטיפות המתרחשים ברחבי המחוז שכוחות המשטר הצליחו להשתלט עליה, לאחר "הסולחה" שנעשתה עם יחידות המורדים החמושים הסורים  באזורים אלו, בחסות רוסיה באמצע 2018.

מוסקבה מבקשת שוב למנות פיקוד צבאי חדש לעיר דרעא ובסביבתה, בדומה לזה שהוביל את "ההתפייסות" עם כוחות המשטר לפני יותר משנה וחצי, כך טוענים גורמים באופוזיציה החמושה.

המקורות אמרו גם ל- Al-Arabiya.net כי "מוסקבה פועלת כך כדי להגביל את ההשפעה האיראנית בכל רחבי מחוז דרעא ולהיפטר מכמה מיליציות מורדים חמושות שסירבו לעשות סולחה עם המשטר."

מאז "הפיוס" שכלל את מרבית אזורי מחוז דרעא, נהרגו מרבית מפקדי מיליציות המורדים שסייעו ל-"סולחה". על פי נתוני המצפה הסורי לזכויות אדם, מספרם עלה על 27 שנהרגו בנסיבות מסתוריות ובדרכים שונות.

מיליציות המורדים המזוינות שהסכימו ל"סולחה "עם כוחות המשטר, הצליחו לאחרונה לחזור לדרעא לאחר נסיגות של השנים האחרונות, ולוחמים ממיליציית חיזבאללה הלבנונית חזרו יחד עם הרוסים שפיקחו על תהליך " פיוס " זה.

לאור הנאמר לעיל טוענים גורמים בכירים במורדים כי  "מהלכי פיוס אלה תרמו לכך שהמיליציה של חיזבאללה בעיר דרעא ובאזור כפריה הצליחו להשתלט על כל האזור ואף להגיע לגבולות הערים שבמחוזות א-סווידה וקוניטרה," וציין כי "ההשפעה הגוברת של מיליציה זו בדרעא באה כתוצאה מהיעדר נאמנות או ציות מוחלט לרוסיה."

מורת רוח עממית

המקורות הוסיפו גם כי "הרוסים נבדלים זה מזה ביחס למיליציות המזוהות עם איראן והנמצאים במחוז, יחד עם אנשי חיזבאללה."

הצד הרוסי מנסה, לפי המקורות, לשקם את כוחות המורדים בדרעא כרגע, בכדי ליצור איזון עם הנוכחות האיראנית באותם אזורים, בשיתוף עם יועצים אמריקאים בבסיס אל-טנף.

"ניסיון" רוסי זה בא כתוצאה מחוסר שביעות רצון עממי נרחב מההגמוניה האיראנית על דרעא וסביבתה, שכן הפגנות האופוזיציה עולות מדי פעם, ודוחות את נוכחות המיליציות של טהרן במחוז.

"נקודות ביקורת" וגיוס צעירים

מיליציות איראניות נוכחות בהרחבה במחוז דרעא, ומגיעות לגבולות המינהליים של מחוזות א-סווידאא' וקוניטרה, סמוך לגבול עם ירדן וישראל. שם הקימו משהו כמו "נקודות בקורת" כדי לפקח על תנועות היחידות הצבאיות השונות באותם אזורים, בנוסף לגיוס צעירים לשורותיהם בתמורה למשכורת חודשית.

Image result for ‫דרעא‬‎

על פי גורמים מקומיים בעיר, "שכרם של צעירים אלה לפעמים אינו עולה על יותר מ 80 $ דולר לחודש."

כמו כן נאמר לרשת – Al Arabiya.net כי "הצעירים הללו נאלצים להצטרף ליחידות הללו על מנת להבטיח את צורכיהם היומיומיים, אך ישנם אחרים שהצטרפו למיליציות האיראניות  כדי לסייע בהברחת חומרים ומוצרים בין סוריה לירדן, ולעתים עיראק."

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה