דו"ח חדש של המודיעין האמריקני: איראן על סף משבר פיננסי קשה

דו"ח חדש של המודיעין האמריקני מצביע על כך שהמשאבים הכספיים של איראן  במטבע חוץ הולכים ואוזלים והם מציבים אותה על סף משבר פיננסי מתקרב כך מדווח ה- וול סטריט ג'ורנל.

על פי העיתון, ממשלת איראן ביטלה  את עתודות יתרות מטבע החוץ שהיא תלויה בה, בגלל הפסדים מיצוא נפט נמוך יותר מהמצופה כתוצאה מהסנקציות האמריקניות.

גורמים רשמיים אומרים כי מחסור בעתודות מטבע זרים, בנוסף לירידה בהכנסות נפט וגירעון סחר הולך וגובר, העמידו את איראן תחת לחץ כלכלי גדול יותר ממה שהיה בשנת 2013, מה שהניע ,אז,את ממשלת הנשיא חסן רוחאני לפתוח במשא ומתן רשמי בנושא הגרעין עם מעצמות העולם.

Image result for iran economy

המצב הכלכלי הפנימי עדיין אינו ידוע במדוייק, מכיוון שלא ניתן להסתמך על דיווחים כלכליים פנימיים חסרי שקיפות ואמינות, אולם דו"ח המודיעין החדש, אותו הצליח העיתון להשיג, מעיד כי ממשלת איראן החלה להסתמך על מקורות כספיים לא רשמיים בכדי לכסות את הגירעון הכלכלי שאותה היא חווה.

זה ניכר לאחר שהממשלה העלתה את מחיר הדלק באופן מקומי, מאחר שהיא מנסה להפחית את הביקוש לדלק בבית כך שתוכל למצוא מקורות הכנסה חדשים על ידי מכירת דלק נוסף בחו"ל דרך ערוצים חשאיים.

על פי הדיווח המודיעיני, איראן מתקרבת לנקודה קריטית ביותר, שתאלץ אותה או לחזור לשולחן הדיונים  כאשר מופעל עליה  הסנקציות , או שהיא תהיה חייבת לפתוח בפיגועי טרור חדשים נגד בעלות ברית של ארה"ב שמטרתן לפגוע באספקת אנרגיה גלובלית זו – כך אמר  בכיר בבית הלבן בהתייחס לפעולותיה התוקפניות של איראן נגד מכליות נפט ותשתיות נפט באזור.

הדו"ח החדש מבוסס על הערכה של עתודות המט"ח בחו"ל של כל מדינה, מה שמצביע על יכולתן של מדינות אלה לשלם חובות חיצוניים ולהגן על המטבע המקומי שלהן מפני סערה פיננסית.

קרן המטבע הבינלאומית מעריכה את עתודות החוץ של איראן בכ- 86 מיליארד דולר, 20% פחות מיתרות המזומנים שלה בשנת 2013, שזה שיא הלחץ הכלכלי שחוותה איראן לפני שהיא ניהלה משא ומתן על תכנית הגרעין שלה.

Image result for iran economy

בריאן הוק, השליח המיוחד של משרד החוץ האמריקני לאירן, אמר כי מידע מסווג מצביע על כך שטהרן יכולה לגשת רק ל -10% מהיתרות  הללו בגלל הסנקציות שהוטלו על המגזר הפיננסי האיראני.

קרן המטבע הבינלאומית צופה כי איראן תצרוך 20% מיתרות החוץ כדי לשמור על שער יציב למטבע שלה ולשלוט במצב האינפלציה בשווקים, אם היא תצליח לגשת לכספים המוקפאים הללו. הציפיות מצביעות על כך שהבנק המרכזי האיראני יוכל לכסות את היבוא בפרק זמן שלא יעלה על שנה.

מרק דובביץ, מנכ"ל הקרן להגנת הדמוקרטיות, אמר: "אם איראן סובלת מירידה קשה ברזרבות אלה, פירוש הדבר משבר תשלומי מאזן התשלומים, קריסה נוספת של המטבע שלה, אינפלציה מופרזת ופיטורים המוניים מכיוון שהיא לא יכולה לרכוש ציוד. ולממן את המנגנון ולממן את קניות הטכנולוגיה הדרושים לה כדי לתמוך בכלכלה שלה. "

יצוא הנפט האיראני צנח בשיעור של 70% בגלל הסנקציות האמריקאיות על מכירות נפט גולמי איראני שהגיע לחצי מיליון חביות ליום, שזה פחות ממחצית מהמכירות בשנת 2013, שהגיעו ל- 1.1 מיליון חביות ליום.

איראן עומדת בפני גירעון סחר של 3% מהתמ"ג, בעוד שבשנת 2013 עודף סחר היה של 7% מהתמ"ג. המדינה סובלת מהתכווצות כלכלית קשה שהיא הגדולה ביותר בשלושה עשורים, על פי נתוני הקרן הבינלאומית.

Image result for iran economy

 

כתיבת תגובה