בניסיון לעקוף את הסנקציות נגד איראן 6 מדינות מצטרפות ל-INSTAX

ביום שישי פרסמו שש מדינות אירופאיות הצהרה משמעותית משותפת בה הן הכריזו על כוונתן להצטרף ל- INSTEX, שהוא מנגנון שהוקם כדי לתמוך בסחר שאינו מבוסס על מטבע הדולר האמריקאי, ואמור לשמש כאלטרנטיבה למנגנון העולמי לתקשורת פיננסית בין-בנקאית, SWIFT, ובכך לעקוף את הסנקציות של ארצות הברית נגד איראן.

פינלנד, בלגיה, דנמרק, הולנד, נורווגיה ושוודיה פרסמו הצהרה משותפת בה נאמר כי ישנה "חשיבות גבוהה ביותר לשמירה וביצוע מלא של הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית (JCPOA)על ידי כל כל הצדדים המעורבים".

"לאור התמיכה המתמשכת של אירופה בהסכם והמאמצים המתמשכים ליישום החלק הכלכלי שלו, וכדי להקל על סחר לגיטימי בין אירופה לאיראן, אנו נמצאים כעת בתהליך להפוך לבעלי מניות במנגנון תמיכה בבורסות סחר  (INSTEX) – בכפוף להשלמת הנהלים הלאומיים", כך הוסיפה ההצהרה.

בחודש ינואר 2019 צרפת, גרמניה ובריטניה יזמו את מנגנון הסחר, INSTEX, כדי למתן את השפעתן של הסנקציות האמריקאיות נגד איראן – מנגנון INSTEX הוא למעשה תגובה של מעצמות אירופה לאחר שבחודש נובמבר 2018 האגודה העולמית לתקשורת בין-בנקאית (SWIFT) השעתה את הבנקים האיראניים מפעילות עולמית, בעקבות לחצים אמריקאיים.

למרות שהמנגנון הפיננסי האלטרנטיבי החדש, INSTEX, התעכב בשל האיומים של ארצות הברית בסנקציות, המנגנון המשיך להתקדם לעבר שלב הבדיקות המעשיות שלו.

האיראנים מצידם טוענים כי מנגנון INSTEX הוא "מעט מדי ומאוחר מדי".

אולם, כעת שש מדינות אירופאיות נוספות הכריזו על כך כי הן יעשו שימוש במנגנון האירופי, INSTAX, כדי "להקל על סחר לגיטימי בין אירופה לאיראן", וזאת בניסיון להעניק לאיראן תמריץ לחזור להתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם איתה בשנת 2015, ובמיוחד כדי שאיראן תוכל לחזור בה מההפרות שהיא מבצעת לאחרונה במסגרת המגבלות שהוטלו עליה על העשרת אורניום.

בתגובה להצהרה על הצטרפותן של שש מדינות אירופאיות נוספות למנגנון האירופאי החדש, INSTAX, שגריר ארצות הברית בגרמניה, ריצ'רד גרנל, צייץ:

"תזמון נורא – מדוע לממן את המשטר האיראני בזמן שהוא הורג את העם האיראני ומכבה את האינטרנט? אתם צריכים לעמוד בעד זכויות אדם ולא לממן את המתעללים".

הציוץ בטוויטר של שגריר ארצות הברית בגרמניה מלמד כי הממשל האמריקאי משתמש במחאות האחרונות באיראן ובכיבוי האינטרנט במדינה, כדי להדגיש את נושא הפרת זכויות אדם בניסיון להפעיל לחץ נוסף על איראן על ידי השגת קונצנזוס בין-לאומי רחב יותר נגד המשטר האיראני.

למרות הכעס האמריקאי, צרפת מצידה אמרה כי ההחלטה של שש מדינות אירופאיות נוספות להצטרף למנגון, INSTAX, מסמנת את ה"אוטונומיה של אירופה".

שר החוץ של צרפת, ז'אן-איב לה דריאן, אמר כי זוהי "החלטה חשובה" שמראה את "אוטונומיית הפעולה של אירופה".

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה