טורקיה חוסמת את תוכנית ההגנה של נאט"ו עבור פולין והמדינות הבלטיות

טורקיה סירבה לתמוך בתוכנית של נאט"ו, המיועדת להגנה על פולין והמדינות הבלטיות, זאת מכיוון כי לטענתה של טורקיה בזמן הפעולה הצבאית האחרונה שלה בצפון סוריה נגד המיליציה הכורדית (YPG) היא לא קיבלה תמיכה דיפלומטית מספקת מהמדינות החברות בברית נאט"ו, כך עולה מדווח של רויטרס.

בתמורה לתמיכתה של טורקיה בתוכנית ההגנה של נאט"ו היא דורשת כי מדינות הברית יתייגו את יחידות ה-YPG כ"טרוריסטים".

נאט"ו נדרש שיהיה לו אישור רשמי של כל 29 המדינות החברות בארגון, כדי שיתאפשר לו לקיים את התוכנית המיועדת להגנה במקרה של מתקפה רוסית על פולין, ליטא, לטביה ואסטוניה.

היעדר הסכמה טורקית לתכנית ההגנה פירושה עיכוב משמעותי בתוכנית המיועדת לחזק את האזור של מדינות מזרח אירופה, החברות בברית נאט"ו.

"עד שהם [הטורקים] יקבלו ויתורים, הטורקים תופסים את המזרח אירופאיים כבני ערובה וחוסמים את האישור של התוכנית הצבאית הזו", כך אמר מקור דיפלומטי לסוכנות הידיעות רויטרס.

בהקשר לכך, דוברת נאט"ו, אואנה לונג'סקו, אמרה: "לנאט"ו יש תוכניות להגן על כל מדינות הברית והמחויבות של נאט"ו לספק הגנה וביטחון למדינות החברות בברית אינה מעורערת".

תוכנית ההגנה החדשה של נאט"ו תעלה לדיון ככל הנראה בוועידה של המדינות החברות בברית, שתתקיים בלונדון בתחילת חודש דצמבר.

על פי אמנת נאט"ו משנת 1949, תקיפה צבאית נגד אחת ממדינות ברית נאט"ו תחשב שווה לתקיפה נגד כל המדינות החברות בברית.

"המדינות החברות מסכימות שבכל מקרה של התקפה חמושה כנגד אחת או כנגד יותר מהן, באירופה או בצפון אמריקה, תיחשב התקפה כזו כהתקפה כנגד כולן. בהתאם לכך, הן מסכימות שבמקרה של התקפה כזו, כל אחת מהן, בהתאם לזכותה להגנה עצמית המוכרת על פי סעיף 51 לאמנת האומות המאוחדות, תסייע לפי הנחוץ למדינה או למדינות שהותקפו, באופן עצמאי או בשיתוף פעולה עם המדינות האחרות. הסיוע יכול לכלול, לפי הנחוץ, גם שימוש בכוחות צבא. כל זאת, על מנת להחזיר את הביטחון למדינות הברית הצפון אטלנטית [נאט"ו], כך על פי אמנת נאט"ו.

אם טורקיה אכן תדחה את החתימה שלה על תוכנית ההגנה החדשה של נאט"ו זה עשוי להפוך לתקדים מסוכן עבור פולין.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה