הדלפת מסמכים מאיראן: פרטים על יחסי בכירים עיראקים עם טהראן

ההדלפות מספקות תמונה מפורטת, על אופן השתלבותה של טהראן בענייני עיראק, תפקידו הייחודי של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, ופרטי מספר בכירים עיראקיים וקשריהם ההדוקים עם טהראן, כולל ראש הממשלה הנוכחי אדל עבדול מהדי, ופקידים לשעבר בהם חיידר אל-עבאדי, איברהים אל-ג'עפרי וסלים אל-ג'ובורי.

הדו"ח המשותף של ה-"ניו יורק טיימס" מצביע על מטרותיו של סולימאני, מבקר מוכר בעיראק, כאשר המדינה גולשת לגל חדש של אי שקט באמצע אוקטובר 2019.

גורמים עיראקים כבר דיברו על ביקורים של הפקיד האיראני, בכדי לטפל במחאות חסרות תקדים בעיראק, בדרישה להפסיק את השחיתות ואת הפלת ממשלת מהדי, ובגנות השפעתה הרבה של איראן בפוליטיקה של מדינתם.

על פי הדיווח, ביקורו של סולימאני נועד להחזיר את הסדר על כנו בעיראק, על ידי שכנוע של בעלי ברית בפרלמנט העיראקי, כדי לסייע לעבדול מהדי לשמור על תפקידו.

שערוריות ההדלפות של איראן נמשכות כאשר נאמר לגנרל עיראקי: קח זאת תחת פיקודך.
על פי המודיעין האיראני, עבדול מהדי, שהיה בגלות, עבד בצמוד עם טהראן כשסדאם חוסיין היה בשלטון, קיים "מערכת יחסים מיוחדת עם איראן" כאשר כיהן כשר הנפט בעיראק בשנת 2014.

אופיה המדויק של מערכת יחסים זו אינו מפורט במסמכים שהודלפו, אולם בכיר לשעבר בארה"ב הזהיר כי "למערכת יחסים מיוחדת יכולה להיות משמעות רבה. אין זה אומר שהוא סוכן של הממשלה האיראנית."

אך לא יתכן שאף פוליטיקאי עיראקי יהיה ראש ממשלה ללא ברכת איראן. עבד אל-מהדי, כאשר התמנה לראש ממשלה בשנת 2018, נתפס כמועמד של פשרה, המקובל גם על איראן וגם על ארצות הברית.

המסמכים שהודלפו נותנים הצצה יוצאת דופן למשטר האיראני, כמו גם פירוט כיצד עיראק נפלה תחת השפעת שכנתה מאז הפלישה של ארה"ב בשנת 2003.

Related image

המדיניות האיראנית בעיראק, לבנון וסוריה,מראה שאיראן מחשיבה אותה שהיא חיונית לביטחונה הלאומי, קובעים משמרות המהפכה, ובמיוחד כוח קודס בראשות סולימאני , שגרירי טהראן במדינות אלו הגיעו מהשורות הגבוהות ביותר של משמרות המהפכה, ולא ממשרד החוץ המפקח על משרד המודיעין, כך על פי מספר יועצים של ממשלות איראן הנוכחיות וגם הקודמת.

היועצים אמרו, כי קצינים ממשרד הביון ומשמרות המהפכה בעיראק, עבדו במקביל זה לזה, ודיווחו על ממצאיהם במטה שלהם בטהראן, שבתורם עבדו על הכנת הדו"חות שהוגשו למועצה לביטחון לאומי העליונה של איראן.

הגעה לפקידים עיראקיים הייתה חלק מהותי בעבודתם, תוך הקלה על הבריתות שכוננו מנהיגים עיראקיים רבים עם איראן כשהיו שייכים לקבוצות אופוזיציה שנלחמו בסדאם.
מסמכים שדלפו מהמודיעין האיראני טוענים כי  עיראקים נלחמו בדאעש וטהראן ריגלה אחריהם.

"במערכת יחסים מיוחדת"
על פי המסמכים, בכירים רבים בפוליטיקה, צבא וביטחון בעיראק כוננו יחסים סודיים עם טהראן. במסמכי 2014, שדיברו על "מערכת היחסים המיוחדת" של עבדול מהדי, ציינו כמה חברי מפתח נוספים בממשלתו של ראש הממשלה לשעבר חיידר אל-עבאדי כי היו להם קשרים הדוקים עם איראן.

עליית דאעש במקביל, הביאה לקרע בין ממשל אובמה לחלק גדול מהדרג הפוליטי העיראקי. אובמה דחף להפלת ראש הממשלה נורי אל-מליקי, כתנאי לחידוש התמיכה הצבאית של ארה"ב בעיראק, וראה כי מדיניותו של מליקי הביאה להתמוטטות מדינתו במאבק נגד דאעש, וסייעה להניע את המיליטנטים.

מליקי, שחי בגלות באיראן בשנות השמונים, הועדף על ידי טהראן, ואילו יורשו המשכיל מבריטניה, היידר אל-עבאדי, נתפס כידידותי יותר למערב ופחות עדתי.

מול אי הוודאות סביב ראש הממשלה החדש, חסן דניבר, שגריר איראן בעיראק באותה תקופה, קרא לפגישה חשאית של בכירים בשגרירות איראן, מחוץ לאזור הירוק בבגדאד.

Image result for iraq

'השרים האחרים היו מונחים בכיס של איראן'
עם התקדמות הפגישה, התברר כי לאיראנים אין שום סיבה לדאוג לממשלה העיראקית החדשה. עבאדי נחשב ל"גבר בריטי " ו-"מועמד אמריקאי", אך האיראנים ראו שיש להם שרים רבים אחרים בכיסם. הוא קרא את רשימת שמותיהם, וברשימה אף צויין אופי היחסים שלהם עם איראן.

איברהים אל-ג'עפרי, שכיהן כראש ממשלת עיראק ושר החוץ ,אז, בסוף 2014, מתואר במסמכים, כמו עבדול מהדי, כמי שמנהל "מערכת יחסים מיוחדת" עם איראן. בעוד ג'אפרי לא הכחיש בראיון כי היו לו קשרים הדוקים עם איראן, הוא אמר שתמיד התמודד עם מדינות זרות בהתבסס על האינטרסים של עיראק.

איראן הסתמכה על נאמנותם של רבים מחברי הממשלה החשובים פחות. בדו"ח האיראני נאמר כי שרי הפנים, התקשורת וזכויות האדם היו "בהרמוניה מושלמת איתנו , ואילו שר הסביבה אמר שהוא "עובד איתנו, למרות שהוא סוני." שר התחבורה, ביאן ג'אבר, שהוביל את משרד הפנים העיראקי כאשר מאות אסירים עונו למוות או נורו על ידי חוליות מוות שיעיות, נחשב "קרוב מאוד" לאירן. שר החינוך ציין כי "לא תהיה לנו שום בעיה איתו".

כל שרי הפנים, התקשורת וזכויות האדם לשעבר היו חברים בארגון "באדר", קבוצה פוליטית וצבאית שאיראן הקימה בשנות השמונים, כדי להתנגד לסדאם, על פי הדיווח ב-"ניו יורק טיימס" .

מסמכים חושפים "פסגה חשאית".כאשר האחים המוסלמים וכוח קודס דנו בטורקיה בברית נגד סעודיה.
שר הפנים לשעבר הכחיש מערכת יחסים קרובה עם איראן, בעוד ששר זכויות האדם לשעבר הודה בקרבתו לטהראן ושיבח את איראן כי סייעה לעיראקים השיעים בזמן הדיקטטורה של סדאם ועזרה להביס את דאעש. שר התקשורת לשעבר אמר כי הוא משרת את עיראק, לא את איראן, וציין כי הוא שמר על יחסים עם דיפלומטים ממדינות רבות. שר החינוך לשעבר, לא זכה לתמיכת איראן ושירת לבקשתו של עבאדי.

Image result for iraq government

 

ברור כי ההגמוניה האיראנית החלה בסתיו 2014
ההגמוניה של איראן על הפוליטיקה העירקית ניכרת בפרק חשוב בסתיו 2014, כאשר בגדאד הייתה בלב מערבולת של אלימות רב-לאומית. מלחמת האזרחים הסורית השתוללה, לוחמי דאעש כבשו כמעט שליש מעיראק, וכוחות ארה"ב פנו חזרה לאזור כדי להתמודד עם המשבר המחמיר.

בתוך כך, שר התחבורה ג'אבר נפגש עם מפקד כוח קודס  סולימני במשרדו, כך על פי מסמך אחד,  שהגיע לבקש כי איראן זקוקה לגישה למרחב האווירי העיראקי כדי להעביר מטוסים עמוסי נשק ואספקה כדי לתמוך במשטר הסורי של בשאר אל-אסד, בקרב שלה נגד המורדים המגובים  ע"י ארה"ב.

פקידי ממשל אובמה לחצו קשה לשכנע את העיראקים להפסיק את הטיסות האיראניות דרך המרחב האווירי שלהם, אולם שר התחבורה בעיראק טען שאי אפשר לדחות את בקשת טהראן.

ג'בר נזכר, על פי המסמכים שהודלפו, שהוא לא היסס ואמר לסולימאני "כמו שאתה רוצה", ואז "סולימאני קם והתקרב אליו ונשק אותו על מצחו."

ג'אבר אישר את הפגישה עם סולימאני, אך אמר כי טיסות מאיראן לסוריה נושאות אספקה הומניטרית, ועולי רגל דתיים הנוסעים לסוריה, כדי לבקר במקומות קדושים, לא כלי נשק וציוד צבאי שיסייעו לאסד, כפי שאומרים גורמים בארה"ב.

מסמכים שהודלפו מהמודיעין האיראני , חושפים את תפקידה הנסתר של טהרן בעיראק.
בתוך כך, גורמים עיראקים שנודעו ביחסיהם עם ארצות הברית היו נתונים לבדיקה ומעקבים מיוחדים, ואיראן נקטה בצעדים למען נטרול השפעת ארה"ב.

תיקים רבים מראים כי בעוד דיפלומטים בכירים בארה"ב נפגשו בדלתיים סגורות עם עמיתיהם העיראקיים בבגדאד, תמליל שיחותיהם נשלחו באופן שגרתי לאיראנים.

Image result for iraq

"היועץ ג'ובורי התגלה כמרגל האיראני הבכיר ביותר "

במהלך 2014 ו -2015, כאשר הוקמה ממשלה עיראקית חדשה, נפגש שגריר ארה"ב סטיוארט ג'ונס מספר פעמים עם סלים אל-ג'ובורי, שהיה יו"ר הפרלמנט העיראקי עד השנה שעברה.

ג'ובורי, למרות שהוא סוני, היה ידוע כמי שמנהל קשר הדוק עם איראן. אולם מהתיקים שהודלפו חושפים כי אחד היועצים הפוליטיים הבכירים שלו, המכונה מקור 134832, היה מהמודיעין האיראני.

"אני מבקר במשרדו על בסיס יומי ועוקב מקרוב אחר המגעים שלו עם האמריקנים", אמר הגורם לפקיד האיראני. בעוד השגריר ג'ונס סירב להגיב, ג'ובורי אמר שהוא לא מאמין שהיועץ או איש מאנשי הצוות שלו היה סוכן של איראן, מה שאישר את ביטחונו בעוזריו לחלוטין.

הסוכן האיץ באיראנים לפתח קשרים הדוקים יותר עם אל-ג'ובורי, כדי לחסום את המאמצים של ארה"ב ,לטפח מעמד חדש של מנהיגים סונים צעירים בעיראק, ואולי גם לקרב בין הסונים והשיעים.

הוא הזהיר כי על איראן לפעול כדי למנוע מהדובר "להחליק לעמדה פרו-אמריקאית, מכיוון שאחד המאפיינים של סלים אל-ג'ובורי הוא אמינות והחלטות חפוזות."

Image result for iraq

פרטים על פגישותיו של ברזני עם האמריקאים
דו"ח אחר מגלה כי ראש ממשלת כורדיסטן, נחירוואן ברזאני, נפגש עם בכירים בארה"ב ובריטניה, ועם ראש הממשלה היידר אל-עבאדי בבגדאד בדצמבר 2014, ואז ניגש מיד לפגישה עם גורם איראני כדי להודיע לו על כל מה שנדון.

ברזאני, שדיבר באמצעות דוברו הרשמי, אמר כי הוא לא יכול היה לזכור שנפגש אז עם גורמים איראנים כלשהם, ותיאר את המסמך כ"חסר שחר ". הוא אמר שהוא "מכחיש לחלוטין" שמסר לאיראנים פרטים על שיחותיו עם דיפלומטים אמריקאים ובריטים.

"עבאדי היה מוכן לחלוטין ליצור קשר סודי עם המודיעין האיראני"
למרות שאיראן הטילה ספק בתחילה בנאמנותו של עבאדי, דו"ח שנכתב חודשים ספורים, לאחר שהגיע לראשות הממשלה, הצביע על כך שהוא היה מוכן לחלוטין ליצור קשר סודי עם המודיעין האיראני.

דו"ח מינואר 2015 מפרט פגישה בין עבאדי לקצין משרד הביון האיראני , המכונה בורוג'ארדי, שהתקיימה במשרדו של ראש הממשלה "ללא מזכירה או אדם שלישי". במהלך הפגישה, נגע בורוג'רדי בנושא החלוקה הסונית-שיעית בעיראק, וביקש לגלות כיצד מרגיש עבאדי לגבי הנושא הרגיש ביותר בפוליטיקה העיראקית.

"היום, הסונים נקלעו לנסיבות הגרועות ביותר ואיבדו את הביטחון העצמי שלהם", אמר גורם הביון האיראני.

הוא אמר כי השיעים בעיראק היו "בנקודת מפנה היסטורית" וכי ממשלת עיראק ואיראן "יוכלו ליהנות ממצב זה."

עבאדי סירב להגיב בנושא ל-"ניו יורק טיימס" .

Qassem Soleimani

 

כתיבת תגובה