משפחת השאה הפרסי מתייחסים לראשונה למהומות באיראן

המלכה האיראנית לשעבר, פרח פהלווי, אמרה בראיון בלעדי לרדיו ורדה, כי היא תומכת בדרישות ה"צודקות של האיראנים, ועומדת לצד העם האיראני ".

פרח, שהייתה אשתו של שאה מוחמד רזא פהלווי האיראני לשעבר, דחתה את האשמותיו של המנהיג העליון עלי חמינאי, כי משפחת המלוכה לשעבר, הייתה מעורבת בתדלוק הפגנות ברחוב האיראני.

Image result for persian shah

היא אמרה כי חמינאי צריך "לחשוב על הסיבות להפגנות מלכתחילה."

בציוץ בחשבון הטוויטר שלה, הודיע פהלווי, יורש השאה, הנסיך רזה, מהגלות, על תמיכתו בעם האיראני שיצא לרחובות במחאה על עליית מחירי הדלק.

מלכת איראן לשעבר פרח פהלווי אומרת: "הרפובליקה האסלאמית רק הביאה עוני וסבל לעם האיראני", והוסיפה כי הדבר היחיד שאיראן הציעה בחינם היה "נפט לבעלות בריתה באזור".

המלכה לשעבר הביעה את תנחומיה למשפחות המפגינים שנהרגו במהלך ההפגנות, והדגישה כי היא מעריכה את הסיסמאות שנשאו על ידי כמה מפגינים התומכות בבית המלוכה, ושולחת רפואה שלמה לפצועי ההפגנות.

Image result for persian shah

במהלך ההפגנות, שפרצו בעשרות ערים איראניות,נשמעו סיסמאות שתמכו וקראו להחזרת משפחת השאה, רזה פהאלווי.
ההפגנות שפרצו במספר ערים איראניות, במחאה על החלטה שניתנה ביום שישי, על ידי המועצה העליונה לתיאום כלכלי, המורכבת מנשיא ויו"ר מועצת השוראא' וראש הרשות השופטת.

ההפגנות החלו שעות, לאחר ההכרזה על עלייה של 50 אחוז במחירי הדלק עבור 60 ליטר הבנזין הראשונים שנרכשו כל חודש ו -300 אחוז לכל ליטר נוסף בכל חודש.

כמה מהמפגינים נהרגו כתוצאה מההפגנות ואחרים נפצעו בהפגנות שהתרחבו ביום שבת. המפגינים חסמו את הכבישים הראשיים, ואף הציתו את סניף בנק באחווז וכן שרפו בניינים ציבוריים ותחנות דלק.

המנהיג העליון של איראן, איתואללה עלי חמינאי, גיבה ביום ראשון את ההחלטה להעלות את מחירי הבנזין ולהכשיר את חלוקתה.

"אני לא מומחה ויש דעות שונות, אבל אמרתי שאם מנהיגי השלטון יקבלו החלטה, אני תומך בה", אמר חמינאי בנאום טלוויזיוני.

חמינאי ציין כי כמה מתנגדי המשטר הנוכחי באיראן "הריעו" לפני יומיים, בהתייחס למשפחת פהלווי, שהמהפכה האסלאמית הדיחה מהשלטון בשנת 1979, כמו גם לאופוזיציה "מוג'היידן חאלק" שבגלות, שאיראן מחשיבה אותה כארגון "טרור".

"מה שאני מבקש זה לא לעזור לאחד הפושעים האלה", אמר וקרא לאזרחים להתרחק מהמבולבלים.

ההפגנות מגיעות בשלב עדין עבור הרשויות, חודשים ספורים לפני הבחירות לרשות המחוקקת המתוכננות לחודש פברואר הבא.

תמונה

הבית הלבן גינה היום (א ') את השימוש של ממשלת איראן ב"כוח קטלני " נגד מפגינים.

סטפני גרשם, קצינת התקשורת של הבית הלבן, אמרה: "ארצות הברית תומכת בעם האיראני בהפגנות שלהם נגד המשטר שאמור להוביל אותם. " אנו גם מגנים גם את הכוח הקטלני ואת ההגבלות הקפדניות בתקשורת".

כלכלת איראן נכנסה למיתון עמוק כאשר ארצות הברית נסוגה בשנת 2018 מההסכם הבינלאומי על תכנית הגרעין של איראן שנחתם בשנת 2015 והטילה מחדש את הסנקציות הקשות על טהראן.

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) צופה כי התוצר המקומי הגולמי של איראן יירד השנה ב -9.5 אחוזים, לאחר ירידה של 4.8 אחוזים בשנת 2018.

שיעור האינפלציה הרשמי היה 40 אחוז, במיוחד עם קריסת המטבע האיראני -הריאל  כנגד מטבעות זרים.

*- קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

תמונה

 

כתיבת תגובה