איראן ברקע האירועים

איראן עשתה כמיטב יכולתה כדי לבלום את ההתקוממות העיראקית כנגד מערכת פוליטית המבוססת על תכניתה להפצת המהפכה , אבל לא רק כדי להגן על השפעתה , אלא למנוע מהרחוב האיראני ללמוד מהמודל של ההתקוממות העממית  בעיראק.
אולם עד מהרה התפשטה ההתקוממות כמחלה מדבקת לערים איראניות רבות בשילוב עם החלטת הרשויות להעלות את מחירי הדלק. מעניין שהמפגינים קיבלו השראה מהמודל העיראקי והלבנוני של שריפת סמלי המעמד הפוליטי המושחת בשתי המדינות, הם שרפו את תמונותיו של המנהיג העליון עלי חמינאי וקראו נגדו קריאות גנאי כמו להפיל את הדיקטטור, כמו כן גם מוסדות ממשלתיים נשרפו, בכוונה ברורה שהם רוצים לשנות את המשטר ולא רק רפורמות חלקיות או נסיגה מההחלטה להעלות את מחירי הדלק.

הרשויות מנסות לסיים את ההפגנות ללא עימות ביטחוני קשה שמשאיר מספר רב של הרוגים ופצועים, דבר שיקשה על השליטה, במיוחד כאשר המשטר חי בלחץ אבידותיו החיצוניות עקב התמוטטות המערכת העדתית בעיראק, והטלטול של המערכת הפוליטית שמאחוריו מסתיר חיזבאללה את אחיזתו ההדוקה בלבנון.

אזרח אחד נהרג וכמה נוספים נפצעו בעיר סירג'אן, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית למחצה של ISNA ביום שבת וזאת כדי להמעיט בתמונת ההתקוממות, יום לאחר ההפגנות נגד עליית מחירי הדלק.

"לרוע המזל, אדם אחד נהרג", צוטט בפועל מושל העיר סירג'אן מוחמד מחמודאדי והוסיף כי סיבת המוות לא הייתה ברורה.

משקיפים אומרים כי הרשויות האיראניות אינן מעוניינות לפתוח חזית חדשה בבית לאחר זעזועים שונים בחו"ל, במיוחד נוכח הידוק הסנקציות האמריקניות על משק הנפט, ובנקים באיראן,

הם ציינו כי חמינאי כבר לא יכול לפנות לתאוריית קונספירציה ולהאשים את ארצות הברית או את ישראל בהפעלת הפגנות, מכיוון שהאשמה הזו כבר לא משכנעת את הרחוב האיראני, כולל אלה שהריעו לססמאותיו ולשומרי הסף, כפי שקרה בעיראק.

בהפגנות בסוף 2017 ותחילת 2018 האשים עלי חמינאי את "אויביה" של איראן ב"קשירת קשר נגדה ", וכי" האויבים התאחדו תוך שימוש באמצעים, בכסף, בנשק, בפוליטיקה ובביטחון שלהם כדי ליצור בעיות למשטר האסלאמי. "

תמונה

איראן מעלה את מחירי הדלק עם גל השלג שפוקד את איראן.

התקשורת הרשמית עצמה מחפשת הצדקות מציאותיות להפגנות על ידי קישורם להחלטה להעלות את מחירי הדלק, לא בגלל "קונספירציה" ישראלית או אמריקאית כמו חמינאי באיראן, חסן נסראללה בלבנון ומנהיגי המיליציה בעיראק.

התיקון במחירי הדלק הוצג כאמצעי שיחלק רווחים למשפחות הנמצאות בקשיים, בערי הנפט שכלכלתם משותקת , בגלל הסנקציות של ארה"ב, והצורך להתמודד עם התכווצות של 9 אחוזים בכלכלתה.

הפגנות התרחשו בכמה ערים באיראן ביום שישי בערב, יום לאחר הודעתה המפתיעה של הממשלה על עלייה משמעותית במחירי הדלק בשיא המשבר הכלכלי.

סוכנות הידיעות הרשמית IRNA אמרה כי ביום שבת ההפגנות היו "גדולות" בעיר סירג'אן המרכזית, שם "אנשים תקפו מחסן דלק בעיר וניסו לשרוף אותה", אולם המשטרה התערבה כדי לעצור אותם.

הפגנות "ספורדיות" התקיימו בערים בהן משהד (בצפון), בירג'נד (במזרח) ובנדר עבאס (בדרום), כמו גם בגששאראת, אחווז, עבאדן, חוראמשר ומאהשר (דרום-מערבי), כך נמסר מהסוכנות.

על פי סוכנות הידיעות הרשמית למחצה של פארס, מאות אנשים מחו נגד עליית מחירים באזורים כמו העיר משהד בצפון-מזרח, בפרובינציית דרום-מזרח קרמן ובמחוז ח'וזסטן העשיר בנפט.

הרפורמיסט מוסטפא טאג'דה אמר כי העלאת מחיר הדלק עם אינפלציה, אבטלה וסנקציות היא בחירה לא טובה.
בסרטון שפורסם באינטרנט נראו מפגינים באחוואז, בירת ח'וזיסטן, דוחקים בנהגים לשבש את התנועה, וצועקים  "כבוד אחוואזיס" .

בדצמבר 2018, נשיא איראן, חסן רוחאני, ניסה להעלות את מחירי הדלק, אולם מועצת השוראא' חסמה את אימוץ ההחלטה תוך טלטול המדינה בהפגנות חסרות תקדים שנבעו מהטלת אמצעי צנע.

תמונה

איראן החלה ביום שישי במלחמה במיתון ובסנקציות והעלתה את המחירים של הדלק ב -50 אחוזים ומעלה, מהלך חדש שמטרתו לקצץ בסובסידיות יקרות שהגבירו את צריכת הדלק ועודדו את ההברחות המשתוללות.

ההברחות גברו בתקופה בה הריאל נפל מול הדולר מאז שנטשה וושינגטון באופן חד צדדי את עסקת הגרעין שנקבעה על ידי המעצמות הגדולות עם טהראן והחזירה מחדש את הסנקציות הקשות.

רוחאני אמר כי לא הגיב לקריאות בממשלה להעלות את מחיר הדלק לרמות הקרובות לעלייה במדינות אחרות באזור, והדגיש כי הדבר יעלה את האינפלציה.

הפוליטיקאי השמרני אחמד טוקליי אמר בטוויטר כי עלייה זו "רק תעביר את נטל חוסר היעילות של הממשלה לכתפי העם."

הרפורמיסט מוסטפא טאג'אדה אמר עוד כי העלאת מחיר הדלק, יחד עם עלייה באינפלציה, אבטלה וסנקציות, הייתה בחירה גרועה.

גורמים רשמיים ואנליסטים אומרים כי הלחץ הגובר של ארה"ב, יחד עם חוסר שביעות רצון עממי בקרב איראנים רבים מהמצב הכלכלי, מטלטל את המשטר שלמנהיגיו אין פתרונות.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

תמונה

 

כתיבת תגובה