המצב האזורי. דעה

*רעידת אדמה באיראן*

ביום שישי היכתה באיראן רעידת אדמה חזקה. רעש האדמה היה בעצמה של 5.9 ריכטר, והוא התרחש בצפון-מערב איראן. ברעידה נפגעו אזרחים רבים – לפחות כ- 500 איש נפצעו, וכ 5-10 נהרגו. הפרסומים הראשונים על הרעידה כללו דיווח על מספר קטן של נפגעים, אבל בהמשך התפרסמו תמונות רבות ודיווחים מהאזור של אזרחים, והנתונים הרשמיים עודכנו, והם עומדים כעת על לפחות 520 נפגעים. יתכן שהנתונים ימשיכו להתעדכן.

*המהומות בעיראק ובלבנון נמשכות*

בימים האחרונים המשיכו המהומות האלימות ברחבי עיראק. בעיר בצרה לבדה היו 10 הרוגים ביום השבת בעימותים אלימים של המפגינים עם כוחות הביטחון. הפגנות ועימותים אלימים היו גם בעיר הבירה בגדד וכן במקומות רבים נוספים. המפגינים מוחים נגד המשטר העיראקי המושחת, האבטלה הגואה, ותנאי המחיה הקשים, ויעד מרכזי עבורם הוא סילוקה של ההשפעה האיראנית ושל המיליציות האיראניות. באחת ההפגנות אף שרפו המפגינים למוות מפקד של מיליציה איראנית שהיה מעורב בירי על מפגינים.

ההפגנות נמשכות גם בלבנון. מדינה זו סובלת מאי יציבות כלכלית מזה זמן רב, החוב החיצוני שלה (ביחס לתוצר המקומי הגולמי) – הינו מן הגבוהים (והגרועים) בעולם. הכלכלה הלבנונית שקרטעה מזה זמן רב, ואינה מסוגלת לייצר מספיק מקומות עבודה עבור הצעירים, ספגה מכה אנושה בשנים האחרונות, כאשר מדינות המפרץ העשירות הפסיקו את תמיכתן בה. הפסקת התמיכה נעשתה על רקע העימות שהתחדד בין סעודיה לבין חיזבאללה.

יש להזכיר כי הליגה הערבית כולה (למעט סוריה) הכריזה על החיזבאללה "ארגון טרור". בחסדי שמים, עימות זה הינו באופו ברור ומוחלט לטובת עם ישראל.

כיום, מוחים המפגינים ודורשים את הפלת המשטר המושחת, שחיזבאללה מהווה את אחד הכוחות המרכזיים ביותר שלו. ראש הממשלה כבר התפטר, ונראה כי גם הממשלה כולה תוחלף לממשלה של פקידים מקצועיים (טכנוקראטים) שיחליפו את הפוליטיקאים (ביניהם 3 שרים של חיזבאללה). זוהי מכה קשה ביותר עבור חיזבאללה.

*ההפגנות במזה"ת – יכולות להביא גם להפגנות באיראן*

על רקע המתיחות בין איראן לבין ארה"ב וישראל, ברור שההפגנות הענקיות בלבנון ובעיראק, והאיום שהן מייצרות על איראן ועל השפעה במזה"ת – הינן נס גלוי לטובת עם ישראל.
נכון לעכשיו, נראה שההנהגה באיראן לא תרצה להסתבך בהרפתקה צבאית מול ישראל וזאת בשל המצב הקשה בו נמצא חיזבאללה כרגע בלבנון, והמיליציות האיראניות בעיראק.

כמו כן, להערכתי, יתכן שנראה גם פריצה מחודשת של גל ההפגנות בתוך איראן עצמה – הן על רקע המצב הכלכלי ההולך ומחמיר בתוכה, והן בשל הצלחתן הגוברת והולכת של המחאות החברתיות בלבנון (שם התפטר ראש הממשלה כנ"ל) ובעיראק (שם כבר הודיע רה"מ על נכונותו לרפורמות). ניתן להעריך שהחשש מהתעוררות מחודשת של ההפגנות בתוך איראן עצמה, גורם גם לריסון של פעולות המשטר האיראני עצמו.

בשבועות האחרונים הגבירה איראן את קצב ההעשרה במתקניה הגרעיניים, וגם חזרה להעשיר אורניום במתקן התת-קרקעי בפורדו. אולם, רמת ההעשרה כרגע היא נמוכה ועומדת על 5% בלבד. רחוק מרמת ההעשרה הנדרשת עבור ייצור נשק גרעיני שעומדת על 90%.
יוזכר, כי טרם חתימת הסכם הגרעין, כבר הגיעה איראן לרמת העשרה של 20%, ואף היו ברשותה מאות ק"ג ברמת העשרה זו, ולמרות זאת, היא הייתה רחוקה אז מהשגת נשק גרעיני. מכאן מובן, שגם עכשיו, כאשר היא חוזרת להעשיר אורניום ברמת 5% בלבד, היא בוודאי רחוקה מיכולת להשיג נשק גרעיני.

נראה כי בשלב זה המשטר האיראני בוחר "ללכת על הסף" – ולהתקדם בצעדים מדודים, זהירים ומתונים, שלא יביאו את נשיא ארה"ב טראמפ ו/או את ישראל לנקיטת צעדי מנע צבאיים נגד פרויקט הגרעין האיראני. כמו כן, המשטר האיראני חושש מאוד, להערכתי, גם מהתפרצות אלימה של הפגנות בתוך איראן עצמה, שתגובה ותועצם ע"י סיוע מבחוץ, ולכן הוא מתנהל בזהירות רבה, ומתוך חשש רב בשל המחאה הגוברת ברחבי המזרח התיכון נגד המעורבות האיראנית.

כמו כן, למרות מה שהיה נראה בהתחלה כנסיגה אמריקנית כוללת מסוריה, מתברר כעת כי ארה"ב ממשיכה לשמר, ואף מחזקת את כוחותיה הצבאיים במזרח סוריה. התפתחות זו, שעליה הודיע טראמפ בעצמו, נועדה, לדבריו, על מנת לשמור על שדות הנפט תחת שליטה אמריקנית. מטרתם של האמריקנים הינה למנוע משרידיו של דאעש להשתלט על שדות הנפט וכן על מנת לאפשר לכורדים להמשיך ולהשתמש בהם, על מנת לממן את כוחותיהם הצבאיים ואת הממשל דה-פקטו שהם מנהלים במזרח סוריה. כמו כן נראה כי יש בכך גם אינטרס כלכלי אמריקני. בכל אופן, מבחינת ישראל מדובר בהתפתחות מבורכת.

הכוחות האמריקנים שנפרסים באזור, כוללים בניה של בסיסים רבים (קטנים) בקרבת שדות הנפט, וכן הפעלה של כוחות רגליים – שעושים שימוש בכלי רכב משוריינים, יחידות סיור וקומנדו, יחידות מודיעין ותצפיות, וכן הפעלה מסיבית של כוחות אוויריים – מסוקי ומטוסי קרב. כוחות אלו פועלים באופן ישיר על מנת למנוע השתלטות של איראן וסוריה על רוב האזור שממזרח לנהר הפרת, וכן מסכלים את ניסיונותיה של איראן לייצר מסדרון יבשתי, שדרכו היא רצתה להעביר בחופשיות נשק ומיליציות – מאיראן, דרך עיראק, ולתוך סוריה, ועד לקרבת ישראל ח"ו. הנוכחות האמריקנית הגוברת באזור מזרח סוריה מסכלת כוונה איראנית זו.

לסיכומם של הדברים, המחאות הנרחבות באזור נגד איראן (והפעילות המתחזקת של ארה"ב במזרח סוריה), הן ברכה גדולה עבור עם ישראל, ונסי וחסדי ה' הגלויים, והם ממתנים ומרסנים בתקופה זו את המתיחות הביטחונית, ובנוסף לכך הם מהווים גורם משפיע שיכול לגרום למחאה חזקה בתוך איראן עצמה בעזרת ה' יתברך.

קרדיט: אבישי אפרגון – ראש ישיבת "דרכי תמימים", פרשן לענייני צבא ובטחון

כתיבת תגובה