ישראל מאשרת שהיא מעניקה סיוע לכורדים בסוריה

סגנית שר החוץ אמרה אתמול (רביעי) בדיון מיוחד בכנסת, כי ישראל מסייעת לכורדים בסוריה ורואה בהם משקל כנגד השפעתה של איראן באזור.

טורקיה פתחה במתקפה נגד מיליציית הכורדים, המכונה: YPG, זאת לאחר נסיגה פתאומית של 1,000 חיילים אמריקאיים מצפון סוריה בתחילת חודש אוקטובר, מהלך שהכורדים רואים בו מעשה בגידה מצידה של ארצות הברית.

ב-10 באוקטובר ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הביע התנגדות ציבורית נדירה לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, זאת כאשר נתניהו הציע להעניק סיוע הומניטרי ל"עם הכורדי האמיץ" ואמר כי הכורדים עומדים בפני "טיהור אתני" אפשרי על ידי טורקיה ובעלי בריתה.

על פי דבריה של סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, נראה כי דבריו של נתניהו אכן ננקטו בפועל.

"מאז תחילת הפלישה הטורקית לצפון סוריה קיבלה ישראל פניות רבות לסיוע, בעיקר בתחום המדיני וההומניטרי, זאת עקב הריגתם של מאות אזרחים, פציעתם של אלפים ועקירתם של מאות אלפים. אנו מזדהים עם המצוקה הקשה של הכורדים ואנו מסייעים להם במגוון ערוצים", כך אמרה חוטובלי בדיון מיוחד שנערך בכנסת בנושא הכורדים בסוריה.

חוטובלי לא הרחיבה על הסיוע שישראל מעניקה לכורדים, מלבד לומר שבמהלך ה"דיאלוג עם האמריקאיים, אנו [ישראל] אומרים את האמת שלנו לגבי הכורדים, ואנחנו גאים בכך שאנחנו נוקטים עמדה לצד העם הכורדי".

מאז שנות השישים, ישראל שמרה על קשרים דיסקרטיים עם הכורדים, הכוללים קשרי צבא, מודיעין ועסקים.

אוכלוסיית הכורדים מפוצלת בין עיראק, טורקיה, סוריה ואיראן ומשמשת חוצץ עבור ישראל נגד יריבים משותפים.

"לישראל יש אכן אינטרס מובהק לשמור על כוחם של הכורדים והמיעוטים הנוספים באזור צפון סוריה, כגורמים מתונים ופרו-מערביים, שהוכיחו את חשיבותם פעמים רבות לאורך השנים, ובמיוחד בזמן הלחימה נגד דאעש", כך אמרה חוטובלי.

"ההתמוטטות האפשרית של האחיזה הכורדית בצפון סוריה היא תרחיש שלילי ומסוכן מבחינת ישראל, וברור לחלוטין שאירוע כזה יביא להתחזקות גורמים שליליים באזור, בראשות איראן", הוסיפה חוטובלי.

חבר הכנסת מהליכוד, גדעון סער, אמר בדיון כי ישראל חייבת לדאוג "להשאיר את עניין הכורדים על סדר היום".

"ישראל יכולה לסייע בהסברה ובהצגת העניין שלהם [הכורדים] בארצות הברית, שהיא כמובן מפתח בעולם הדמוקרטי לקידום עניינים. לישראל יש יכולות לסייע לכורדים, אני משוכנע שהדבר הזה יניב תועלת גדולה בעתיד ועל כן אני חושב שאנחנו חייבים להשאיר את העניין על סדר היום של הכנסת", כך אמר סער.

עם זאת, נשמעו גם קולות ביקורת מהאופזיציה על התנהלות הממשלה בסוגייה של הכורדים.

"עתידה של האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה עומד בסכנה קיומית וישראל כשלה בזיהוי פוטנציאל הנזק ההיקפי הנשקף מכך, הן בממד הביטחוני אסטרטגי והן בממד ההומניטרי. מאז הפלישה הטורקית לאוטונומיה הכורדית בצפון סוריה כמעט כל פרלמנט בעולם המערבי קיים דיון בנושא, ובחלקם של אותם דיונים באותם פרלמנטים אף יצאו גינויים חדים וברורים למתרחש, ואילו כאן אצלנו יש סוג של דממה דקה", כך טען חבר הכנסת של כחול לבן, צבי האוזר.

חבר הכנסת של ישראל ביתנו, אלי אבידר, טען:

״לעם היהודי יש כשל גנטי בתחום הזיכרון הקולקטיבי ואנו מסרבים לזכור את אלה שנהגו בנו בכבוד או שסייעו לנו, וזה בדיוק מה שקורה לנו עם העם הכורדי. איפה משרד החוץ הישראלי? איפה שר החוץ הישראלי ישראל כץ? גם לבושה יש גבול. קולו של שר החוץ חייב להישמע".

האישור הרשמי של ישראל לתמיכה שהיא מעניקה לכורדים בסוריה מגיע לאחר ששר החוץ הטורקי, מבלוט קבוסוגלוהאשים ב-2 בנובמבר את ישראל וצרפת כי הן מבקשות להקים "מדינת טרור" בתוך סוריה באמצעות התמיכה שהן מעניקות לכורדים בסוריה.

✏אברהם תמקר

כתיבת תגובה