השבוע שבין ה-17.10.19 ל- 24.10.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- קבוצת פעילי פת"ח מהרצועה המתגוררים בחו"ל מבקשים להניע מהלך מחאה נגד שלטון החמא"ס ברצועה. רוב התושבים ברצועה לא מתלהבים מיוזמה של מי שמבקשים לשלוח אותם להילחם, בעוד ה"יזמים" מסתתרים אי שם באירופה.

*- הרש"פ מכריזה, כי לאחר קבלת כספי המסים מישראל היא תשלם לעובדיה את הפרשי הכספים שניכתה משכרם. חצי מהכסף שולם כבר החודש, והמחצית השנייה אמורה להיות משולמת בתוך חודשיים לכל היותר.

*- הרש"פ מכריזה על 52 אתרי אינטרנט חדשותיים המקורבים לחמא"ס והגא"פ כ"בלתי חוקיים". ברחוב הפלסטיני גל מחאה נוכח "סתימת הפיות".

*- הרש"פ והחמא"ס ממשיכות להביע מורת רוח, ולקרוא לציבור הפלסטיני להתקומם,נוכח הגידול במספר היהודים העולים להר הבית.

ובהרחבה:

קבוצת פעילי פת"ח מהרצועה המתגוררים בחו"ל מבקשים להניע מהלך מחאה נגד שלטון החמא"ס ברצועה. זאת, תוך חיקוי המחאה שפשטה לאחרונה בלבנון ובעיראק.
יוזמי המהלך החלו בהשקת מסע פרסום ברשתות החברתיות תחת הסיסמאות: "רוצים לחיות" (בדנא נעיש) ומספיק התעייפנו (ביכפי תעבנא), תוך שהם מפרסמים סרטונים של תושבים מהרצועה המפרטים את מצוקותיהם. אחד מהסרטונים הבולטים ביותר היה של שוטר במשטרת החמא"ס ממחנה הפליטים מגאזי, המספר שהוא נאלץ ללכת מדי בוקר למקום עבודתו בדיר אלבלח בהעדר כסף למונית. למרות שרק פירט
את מצבו ולא האשים איש הפך השוטר למבוקש למעצר, ולאחר מספר שעות הוא הוסגר ע"י בני משפחתו למשטרת החמא"ס שמצאה עצמה במבוכה נוכח הדברים.

יוזמי המהלך, קראו לשביתה כללית ולהפגנות ברצועה ביום חמישי הזה – 24 אוקטובר. החמא"ס מצידה כבר מכינה תגובה ומבצעת מעצרים בקרב כל מי שנחשד כמעורב במהלך זה. להתרשמותנו, לא מדובר במהלך בעל פוטנציאל אמתי לזעזע את שלטון החמא"ס ברצועה. רוב התושבים ברצועה לא מתלהבים מיוזמה של מי
שמבקשים לשלוח אותם להילחם, בעוד ה"יזמים" מסתתרים אי שם באירופה.

הנה סרטון שהפיצו יוזמי המחאה:

בתוך כך, מנסים גורמי הרש"פ לקדם את יוזמת אבו מאזן לעריכת בחירות כלליות, ולשגר לרצועה משלחת מטעם ועדת הבחירות המרכזית לקדם את המהלך.
בחמא"ס מבהירים חד משמעית שאין להם כוונה להיות חלק מהמשחק. רשמית, משום שלא מדובר לבחירות לנשיאות ולמוסדות אש"ף. בפועל, מתוך הבנה שאין להם מה להרוויח ממנו, למרות טענות אנשיהם, כי אם תתקיימנה בחירות הם צפויים לנצח בהם, טענה שבהחלט ניתן לפקפק בה, כאשר הכל רואים את התוצאות העגומות של שלטון החמא"ס ברצועה.

אנשי החמא"ס גם סופגים ביקורת ציבורית על התוצאות הדלות של מהלכי ההסדרה מול ישראל, והפגנות השיבה, ועל רקע זה הם מנסים להבליט את פעילות להשגת "עסקת חליפין" נוספת מול ישראל, תוך שהם מצביעים על "עסקת שליט" כמודל לחיקוי מבחינתם.

הנה סרטון שהפיצו השבוע "גדודי אלקסאם", המציג את "השבויים והנעדרים הישראלים" שברשות התנועה:

לצד זאת, הרש"פ מכריזה על 52 אתרי אינטרנט חדשותיים המקורבים לחמא"ס והגא"פ כ"בלתי חוקיים". ברחוב הפלסטיני גל מחאה נוכח "סתימת הפיות". הצו הוצא ע"י בית משפט השלום בראמאללה לבקשת התובע הכללי, כאשר חלק ניכר מהאתרים נחשבים לאתרי חדשות מובילים הזוכים למיליוני כניסות ביום אם לא למעלה מזה.

הרש"פ והחמא"ס ממשיכות להביע מורת רוח, ולקרוא לציבור הפלסטיני להתקומם,נוכח הגידול במספר היהודים העולים להר הבית.

בד בבד, גורמים בפת"ח באיו"ש מניעים מהלך של הסרת שלטים בעברית ברחבי איו"ש, במטרה להביע התנגדות לכל סוג של "דו קיום" עם ישראל, או "הכיבוש",כהגדרת יוזמי המהלך. בין היתר מתנהלים מבצעי הסרת שלטים במוקדים שונים,דוגמת העיירה אלעיזריה שבגזרת עוטף ירושלים וכו'.

ובשטח נמשכת עונת "מסיק הזיתים", בצל שורה של עימותים אלימים בין מוסקים פלסטינים ומתנדבים זרים, כמו גם פעילי שמאל ישראלי המלווים אותם למתנחלים. התקרית הקשה ביותר נרשמה באזור שילה, שם ניסו תושבים מהכפר תורמוסעיא, למנוע מסיק ישראלי בגזרה, בטענה שמדובר בקרקע פלסטינית. האירוע הוביל להתפרעויות אלימות ולפציעת שוטר מג"ב. תקריות נוספות נרשמו גם באזור יצהר, שם התייצבות כוחות צה"ל לצד הפלסטינים הביאה לפגיעה של מתפרעים יהודים באנשי צה"ל ומג"ב. על רקע המתיחות מיהר גם מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ להגיע ולהצטרף למסיק זיתים באזור.

הנה תמונות מההתפרעות הפלסטינית בתורמוסעיא:

ברקע לדברים, עצרו מנגנוני הרש"פ איש עסקים בולט מבית לחם בטענה שהיה שותף בעסקת מכירת קרקעות לישראלים. המוכר הובל לחקירה באזור יריחו.

מנגד, מנסים הפלסטינים להבליט את סובלנותם הדתית, בביקורי חג אצל בני העדה השומרונית בהר גריזים לרגל חג הסוכות.

הנה כתבה המציגה את הסוכה השומרונית הצבעונית כל כך:

במישור הכלכלי, הרש"פ מכריזה, כי לאחר קבלת כספי המסים מישראל היא תשלם לעובדיה את הפרשי הכספים שניכתה משכרם.
ובעזה, הנציג הקטארי מחמוד אלעמאדי, צפוי להגיע היום לרצועה כדי לפקח על חלוקת מענק נוסף של 10 מליון דולר למאה אלף משפחות נזקקות באזור. לאחר למעלה מחודשיים של נתק בעקבות הביקורת שמתח כלפי מושחתים החמאס.

לצד זאת, בלטה הפגנת עובדי חברת החשמל המזרח ירושלמית במספר מוקדים באיו"ש במחאה על שרשרת ניתוקי חשמל לערים המרכזיות באיו"ש, מצד חברת החשמל הישראלית, כחלק ממסע לחצים על החברה, שתחל לפרוע חלק מחובותיה.
עובדי החברה מציגים מהלכים אלו כ"התנכלות" לא מוצדקת, ומנגד דורשים מהרש"פ להתערב במשבר. זאת, על רקע שורה של התקפות על עובדי החברה באיו"ש במהלך פעילות גביה. בעבר ניכתה ישראל חלק מהחוב מכספי המסים שהיא מעבירה לפלסטינים, אך מאז פרוץ המשבר בנושא תמיכת הרש"פ במשפחות המחבלים, מסרבת הרש"פ להמשך ההסדר.
מנגד, הודיעה שרת האנרגיה הירדנית, כי ירדן תגדיל את אספקת החשמל לרש"פ מ-30 ל-100 מגהואט, בזכות עודפי החשמל של הממלכה.

ולסיום: משחק הכדורגל בין נבחרות סעודיה והרש"פ שהתקיים בשבוע שעבר באצטדיון "פיצל חוסיני" באלראם הסתיים בתיקו אפס. הנהגת הרש"פ ביקשה להציג את הארוע כ"מפגן תמיכה ברש"פ", מול אנשי החמא"ס שטענו שמדובר במהלך של "נרמול יחסים מול ישראל. בעקבות המשחק הודיעה התאחדות הכדורגל הפלסטינית על כוונה להקים באזור יריחו אצטדיון כדורגל ענק ובו 90 אלף מושבים.

הנה תמונות מהמשחק:

קרדיט לתמונה:האוניברסיטה של טורונטו-קנדה

עד כאן להשבוע: שבת שלום עשיר בגשמי ברכה.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה