"לבנון נמצאת ערב משבר כלכלי החמור ביותר שחוותה מעולם"

העיתון אלקבס טוען כי  לבנון נמצאת ערב משבר כלכלי החמור ביותר שחוותה מעולם , או לפחות מאז שנות ה-80 כאשר מלחמת האזרחים הרסה את המדינה. אם לא יוזרם כסף למדינה היא תאלץ לפחת חדות את המטבע הלבנוני דבר שיגביר עוד יותר את האי שקט החברתי במדינה. המדינות שתרמו בעבר לכלכלת לבנון מסרבים לעשות זאת כרגע בגלל החיזבאללה ובגלל השחיתות השלטונית בו כל אחד דואג לחלקו.

החיזבאללה מצידו הנמצא תחת סנקציות כלכליות כבדות מסתתר מאחורי גבה של ממשלת לבנון ומאיים על ממשלתה שלא להתפטר , אחרת הוא ישתלט על המדינה בכוח הזרוע .

סוכנות הידיעות רוייטרס  ראיינה כ-20 פקידי ממשל לבנוניים , בנקאים ומשקיעים שטענו באוזניה כי אם לבנון לא תקבל תמיכה כלכלית מחו"ל סביר להניח שהיא תצטרך לפחת חדות את המטבע שלה או אפילו תכנס למצב של חדלות פירעון

עם זאת, המרואיינים אמרו לסוכנות הידיעות רוייטרס כי מדינות שנהגו בעבר להתערב כלכלית בכדי להציל את לבנון ממשברים

הן חסרות סבלנות בגלל ניהול לא נכון ושחיתות והן משתמשות במשבר הכלכלי והחברתי ההולך וגובר כדי ללחוץ לשינוי. ביניהן מדינות מהמפרץ שקיררו את התלהבותן מלסייע ללבנון בגלל ההשפעה הגוברת של חיזבאללה, המגובה על ידי טהראן. הם מקווים כי הממשלה תעבור לרפורמה במערכת שפוליטיקאים עדתיים ניצלו כדי לחלק משאבי מדינה לטובתם ולא לבנות מדינה מתפקדת היטב.

המשבר עלול לגרום לתסיסה נוספת במדינה המארחת כמיליון פליטים סורים. "אם המצב יישאר כפי שהוא ללא רפורמות קיצוניות, הפיחות הוא בלתי נמנע", אמר תאופיק גספר, יועץ לשעבר של משרד האוצר וכלכלן לשעבר בבנק המרכזי של לבנון ובקרן המטבע הבינלאומית.

"המצב גרוע מאוד וללבנון יש חמישה חודשים לתקן את המצב, או שתתרחש קריסה לקראת פברואר הבא," אמר גורם רשמי  לסוכנות רוייטרס.

הפרשן הצבאי של האתר – גיא א. מעיר :

הסעודים הבטיחו בעבר 3 מיליארד דולר לתקציב הביטחון הלבנוני כשרוב הכסף נועד לרכישות בצרפת וארה"ב. אחרי שהעבירו קרוב למיליארד דולר הסעודים עצרו הכל בגלל מעורבות חיזבאללה בסוריה והמאבק מול האיראנים.
מדינות המערב יודעות שכל דולר שנכנס ללבנון הולך למושחתים ולכן הם לא יעבירו כסף אלא במקרה הטוב ציוד/אמל"ח. הצבא הלבנוני ידוע בעולם כשנורר ללא בושה שמקבץ נדבות בכל מדינה אפשרית ונשען על תרומות ומתנות אפילו בדברים מגוחכים. במטרה לחזק את צבא לבנון אל מול חיזבאללה הייתה וועידת רומא לתמיכה בלבנון אל היא לא הביאה לשום פתרון למרות ניסיונות לרתום את מדינות אירופה בגלל השחיתות השלטונית של הבכירים הלבנונים ובראשם אנשי מערכת הביטחון.

Lebanon is on the brink

 

כתיבת תגובה