"משחק השליטה" של רוסיה במזרח התיכון

בשל העובדה כי הטעויות והשגיאות של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, במזרח התיכון החליפו את צרות ההדחה שלו מהנשיאות, השבוע גם התאפשר לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, להתבונן על "המשחק" בשביעות רצון כאשר ה"קלפים חולקו" לטובתה של רוסיה.

מאחר ונסיגתם הפתאומית של החיילים האמריקאים מצפון סוריה הותירה את בני בריתם לשעבר, הכורדים, לחסדים של הכוחות הטורקיים, יכולה רוסיה להכריז על עצמה באופן לגיטימי כמעצמה היחידה, שמסוגלת לתווך בין טורקיה, סוריה והכורדים, תוך ניהול יחסים הדוקים עם איראן, שגם לה יש אינטרסים באזור.

רוסיה הפציצה בתי חולים ואתרים אזרחיים אחרים כדי להביס את אויביו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אשר הצבא שלו מואשם בשימוש בנשק כימי.

למרות כל זאת, כפי שנהג נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, כך נוהג כעת גם טראמפ ובוחר להסיט את מבטו מסוריה במקום לעצור את המנהיג הסורי ואת הרוסים מהמעשים שלהם.

למרות כי לשני הנשיאים האמריקאים האחרונים אין הרבה במשותף, שניהם אפשרו לפוטין ומנהיגים אנטי-דמוקרטיים אחרים לשחוק את כוח ההשפעה של ארצות הברית הרחק מאזור הנוחות שלה.

כמו כן, התמורות שהתרחשו בעולם בזמן כהונתו של אובמה מתרחשות כעת גם בזמן כהונתו של טראמפ, זאת כאשר מדינות שהאמינו כי ארצות הברית תישאר נאמנה לבני בריתה, תקיים את דבריה במעשים בפועל ותשתמש בכוחה להגן על ערכים מסוימים, מתחילות להבין כעת כי המדיניות האמריקאית אינה יציבה לאורך זמן.

רוסיה בקושי שילמה מחיר על הפלישה שלה לגאורגיה בשנת 2008 ולקיחת שני אזורים תחת חסותה. שש שנים לאחר מכן רוסיה כבשה את קרים ופתחה מלחמה במזרח אוקראינה, שהרגה למעלה מ 13,000 איש, וגם על כך ארצות הברית מגיבה למעשיה של רוסיה בסנקציות כלכליות שלא משנות את התנהגות הקרמלין.

בעוד טראמפ בחר לנטוש את הכורדים בסוריה ונתן דוגמה בולטת למה שפוטין מכנה: "הצביעות הצינית של המערב", רוסיה מכורח הנסיבות נהייתה גורם מרכזי במזרח התיכון בכך שהיא דבקה בנחישות שלה לשמור על בני בריתה כמו משטר אסד בסוריה, המשטר האיראני כמו במקביל גם עם ישראל.

בעקבות מהלכיו האחרונים של טראמפ, הדיפלומטיה הרוסית כעת תצטרך להיות מזוקקת על ידי פוטין וצוותו לגבי טורקיה.

ארדואן מבחינתו נהנה כרגע מתמיכה כפולה כאשר גם האמריקאים וגם הרוסים מעוניינים להראות נאמנות לטורקיה ובכך להוביל אותה לצד שלהם.

רוסיה אומנם יכולה להיות מאושרת מ"חלוקת הקלפים במשחק" לטובתה, אך היא גם יודעת כי הבלבול שנוצר ב"משחק האמריקאי על הבמה העולמית" עלולה גם לבסוף להיות הזמנה עבור האמריקאים לפעול ללא רחם מעבר לגבולותיהם.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה