אולמרט: נתניהו נכשל אסטרטגית נגד איראן

תחת הנהגתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התמקדה ישראל באיום הגרעיני של איראן, וזאת על חשבון ההתעלמות מחדירתה של איראן לסוריה, כך אמר ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בראיון שהעניק ל"ג'רוזלם פוסט".

"הכישלון הביטחוני הגדול ביותר של ישראל – הגדול ביותר בחמישים השנים האחרונות, מאז מלחמת יום כיפור – הוא שאפשרנו לאיראן לחדור לסוריה", כך צוטט אולמרט.

אולמרט גם תקף את נתניהו על כך שהוא מנהל פוליטיקה של פחד וטען כי נתניהו הבין לא נכון את מדיניותו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ.

אולמרט השתתף בסוף השבוע בפורום רודוס לדיאלוג בין תרבויות, שם דיבר על האתגרים הפוליטיים הנוכחיים של ישראל ועל ניסיונו האישי כראש ממשלה.

בראיון שהעניק אולמרט לאחר מכן ל"ג'רוזלם פוסט" הוא שוחח על הדילמות הנוכחיות של ישראל בסוריה, על ממשל טראמפ ובכישלונותיו של נתניהו.

אולמרט ציין כי נתניהו "הניח את יסודות המדיניות האסטרטגית" באזור והזכיר כי "נתניהו היה אובססיבי לנסות להילחם נגד איראן בשטחה של איראן ולהשמיד את האטום, או את מה שהוא ראה מתקני הגרעין שלה".

לטענתו של אולמרט, בזמן שנתניהו עסק באיומים על תקיפה ישראלית בשטחה של איראן, היא החלה לחדור לסוריה, במיוחד בהקשר של מלחמת האזרחים במדינה – איראן שלחה את משמרות המהפכה שלה כדי לחזק את כוחותיו של המנהיג הסורי, בשאר אסד.

"בשלב מסוים בזמן שהאיראנים כבר נמצאים בסוריה, התחלנו לתקוף אותם עם התקיפות האוויריות שלנו. [לא רק זאת] אלא גם בעקבות כל תקיפה פרסמנו הצהרות פרובוקטיביות פומביות, שהזהירו ואיימו על האיראנים בהרס מוחלט", אמר אולמרט.

"האפשרות לתקוף אותם [את האיראנים] ישירות ולדבר על כך בפומבי היא הוכחה חיה לכך שיכולנו לעשות את אותו הדבר בזמן שהם ניסו להיכנס לסוריה, מה שהיה משנה לחלוטין את תפיסת הסכנה, העומדת בפנינו בצפון המדינה", הסביר אולמרט את דבריו.

זהו כישלון אסטרטגי גדול, אמר אולמרט והאשים את נתניהו ברטוריקה "בומבסטית", שמטשטשת מדיניות כושלת.

אולמרט הוסיף שהוא לא מופתע מהמהלכים האחרונים של טראמפ, כולל בסוריה, מכיוון שטראמפ היה בדלן מההתחלה.

"אפשר להתווכח או לחוות דעה, אבל אתה לא יכול להיות מופתע שהוא לא מתלהב במיוחד מהרחבת הנוכחות של ארצות הברית בעולם מבחינת הכוחות ומה שמגיע איתם", אמר אולמרט.

בעוד טראמפ העביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים וגם הכיר בסיפוח של רמת הגולן לישראל, אולמרט אמר שטראמפ היה זהיר יותר מהפרשנויות שניתנו בארץ למהלכים שלו.

"זהו מהלך הצהרתי: אין ממש – רמת הגולן סופחה כבר בדצמבר 1981, לפני 38 שנה" אמר אולמרט והוסיף כי הצהרתו של טראמפ רק גרמה למחלוקת רבה יותר על שליטתה של ישראל בגולן, תוך שהיא ממקדת את תשומת הלב העולמית ברמת הגולן, בזמן שהקהילה הבין-לאומית התעלמה מכך במידה רבה.

"אין שום סתירה באסטרטגיה של טראמפ להפחתת מעורבותה של ארצות הברית מחוץ לאמריקה", טען אולמרט.

"מדוע עלינו להיות מופתעים מהנסיגה מסוריה? הוא כבר שלף כוחות מסוריה ומדרום-מזרח אסיה. ראינו את התבנית [הזו] שוב – זה משהו שצריך לנתח בראש ובראשונה לגבי ארצות הברית. אני לא יודע מה טוב או רע לארצות הברית – הם חייבים לקבוע את זה", הוסיף אולמרט.

אולמרט היה ספקן לגבי הרטוריקה ה"בומבסטית" שמגיעה מטראמפ. הוא אמר כי אומנם היא מלווה באיומים, אך ארצות הברית נראית למעשה מוכנה יותר לוויתורים ולנהל משא ומתן – אפילו עם איראן או צפון קוריאה.

"התברר כעת שטראמפ מוכן לנהל משא ומתן עם איראן. הסיבה לכך שאין משא ומתן היא כי איראן מסרבת לשבת עם טראמפ", טען אולמרט.

התוצאה עבור ישראל היא שעלינו להיות תלויים בעצמנו, הדגיש אולמרט.

"אני לא מופתע ולא מאוכזב או הרוס, כי לא ציפיתי לשום דבר אחר. כשהייתי ראש ממשלה, מדיניות הביטחון הישראלית הייתה תלויה לחלוטין ביכולתה של ישראל להתגונן ולא להסתמך על  אמריקאים שילחמו עבורנו", אמר ראש ממשלת ישראל לשעבר.

אולמרט טען גם כי שיקול הדעת הפוליטי והאסטרטגי של נתניהו מוטעה.

"נתניהו אובססיבי לחלוטין למדיניות הפחד – מדיניות הפחד יוצרת תפיסה מוגזמת של סכנות שאינן קיימות, כחלק מניסיון מחושב לשכנע את הבוחרים, שרק אדם עם ניסיון ארוך ומוכח מאוד יכול להיות בפסגה בנסיבות שכאלה. מדיניות פחד זו מתעלמת לחלוטין מהאפשרויות, המציאותיות העומדות בפנינו, והדרך המאוזנת והאחראית יותר להתמודד איתן. כאן נתניהו נכשל שוב", טען אולמרט.

נתניהו מבקש למנוע את חדירתה של איראן לסוריה, באמצעות תקיפות אוויריות ואמצעים אחרים: אולמרט נתן לנתניהו קרדיט על כך, אך עם זאת הוא הזהיר כי איראן עברה את הקו אדום.

"פרוטוקול לא כתוב שהבינו שני הצדדים" – שאיראן יודעת שהיא תענה בהתנגדות ישראלית על ידי הימצאותה בסוריה, "אבל כשלא מנענו מהם והם ביססו את נוכחותם, הם מבינים שישראל תצטרך להגיב – והם [הכינו את עצמם להיות] מסוגלים לקלוט את התגובות האלה, אפילו כשזה אומר נפגעים בקרב עמם".

"מכיוון שאיראן יודעת שהיא תתמודד עם התנגדות ישראלית, כולל תקיפות, אין זה הכרחי שישראל תצהיר הצהרות פומביות פרובוקטיביות. קאסם סולימאני יסבול את התקיפות הישראליות, אך ייתכן שלא יהיה סבלן עם ההצהרות. והצורך בהצהרות מנותקות מהמצב בשטח – זה משקף את האילוצים הפוליטיים, המאפיינים את נתניהו ובאים לשרת רק את שאיפותיו הפוליטיות, וזה על חשבונה הישיר של ביטחון מדינת ישראל", טען אולמרט.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה