רוסיה ממשיכה לנטוש את הדולר האמריקאי: "יש לנו מטבע יציב!"

רוסיה מתכננת לנטוש את הדולר האמריקאי בסחר האנרגיה העולמי לטובת אירו ורובלים, זאת על מנת למזער את ההסתמכות על המטבע האמריקאי.

"יש לנו מטבע טוב מאוד, מטבע יציב. מדוע לא להשתמש בו לעסקאות גלובליות?", כך אמר ביום ראשון שר הכלכלה הרוסי, מקסים אורשקין, בראיון ל"פייננשל טיימס".

אורשקין ציין כי השאלה היחידה היא, האם החלפת הדולר האמריקאי בסחר האנרגיה תהיה כרוכה בעלויות מוגזמות כלשהן.

"אנו מעוניינים בשלב מסויים [ לעבור למכירת נפט וגז] ברובלים. השאלה כאן היא שלא יהיו עלויות מוגזמות מלבצע זאת, אבל אם נוצרת התשתית הפיננסית הרחבה, אם העלויות הראשוניות נמוכות מאוד, אז מדוע לא?" הצהיר שר הכלכלה הרוסי.

הוא הוסיף כי רוסיה תוכל לנהל את יצוא האנרגיה שלה במטבע מקומי, לאור הפופולריות של אגרות החוב במדינה בקרב משקיעים זרים, המחזיקים בערך 29 אחוזים של אגרות החוב אשר נקובים במטבע הרובל הרוסי.

כמו כן, בחודש שעבר הודיעה רוסיה כי לא תעביר עוד הלוואות בדולרים אמריקאיים בהמשך של שנת 2019 ובמהלך כל שנת 2020, ובמקום זאת היא תעניק הלוואות בטבע הסיני, יואן, ובאירו.

"נלווה במטבעות שאינם דולר", כך אמר שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב.

באותו הקשר, בספטמבר קבעה חברת הנפט הגדולה ברוסיה, "רוסנפט", את השימוש במטבע האירו במקומו של הדולר האמריקאי כמטבע ברירת המחדל עבור כל היצוא של נפט גולמי ומוצרי אנרגיה.

כל המהלכים הללו באים כאשר רוסיה מנסה לצמצם את התלות שלה ב"שטר הירוק" באמצעות מדיניות "דה-דולריזציה", בין היתר במטרה לקזז את השפעתן של הסנקציות האמריקאיות על כלכלת המדינה.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה