הרמטכ"ל הבריטי: בריטניה נמצאת במלחמה יומיומית נגד רוסיה

אומנם לא הייתה הצהרת מלחמה רשמית. אין טילים ורקטות, אשר משוגרים לעבר לונדון, אין צוללות או אוניות בריטיות שטבעו במצולות הים, ובכל זאת רמטכ"ל הצבא הבריטי אמר כי בריטניה נמצאת "במלחמה כל יום" נגד רוסיה ומדינות אחרות.

כלי הנשק אינם נפיצים אלא הפכו לדיגיטליים, שטח הקרב עבר לזירת הסייבר במקום חול ובוץ, כך אמר הרמטכ"ל הבריטי, ניק קרטר.

"אופי המלחמה המשתנה חשף את ההבחנות שאינן קיימות עוד בין שלום למלחמה", כך אמר קרטר במהלך נאום שנשא בכנס ספרות.

"אני מרגיש שאני עכשיו במלחמה, אבל זו לא מלחמה בדרך שהיינו מגדירים אותה בעבר, וזאת כי תחרות הכוח גדלה וגם המאבק על הרעיונות נגד שחקנים שהם לא-מדינה מאיימים עלינו על בסיס יומי", הוא הוסיף.

קרטר הסביר כי האופן שבו רוסיה וסין מפרשות את החוקים הבין-לאומיים שמסדירים סכסוכים, מאיים על "הבסיס האתי והחוקי שעליו אנו [מדינות המערב] מיישמים את הניהול של הסכסוך הצבאי".

"[בימים אלה] רוסיה מהווה איום הרבה יותר מאשר הייתה לפני חמש שנים. אופי הלוחמה מתפתח … יש דיאלוג שעלינו לקיים לגבי איך נראית המלחמה העתידית", הדגיש קרטר.

קרטר אמר כי התפיסה המסורתית של מלחמה, המתנהלת ביבשה, בים ובאוויר אינה מיושנת. – "עדיין ברור שתהיה אינטראקציה אנושית – מלחמה היא למעשה תפקיד פוליטי, אבל היא [המלחמה] תהיה הרבה יותר מתוחכמת ותכלול את התחומים החדשים של החלל והסייבר".

"המפתח שיעניק את היתרון שזקוקים לו הוא האופן שבו המידע מתחבר יחד, בכך שאנו משולבים כראוי בכל הרמות. מידע עומד להיות הליבה של כל כך הרבה ממה שאנחנו עושים. המלחמה העתידית הולכת להיות משמעותית מאוד במידע", הסביר קרטר.

לפי דבריו של הרמטכ"ל הבריטי יש שתי סוגיות, אשר מדאיגות את בריטניה, ארצות הברית ונאט"ו:

  • הסוגייה הראשונה היא מתקפת סייבר – מתי מלחמה אינה נקראת מלחמה? האם מתקפת סייבר נחשבת מעשה מלחמה? מה עם התערבות רוסית בבחירות זרות?
  • מהסוגייה השנייה נפגעות המעצמות הבינוניות כמו בריטניה, אשר נאבקת לתכנן ולממן צבא קונבנציונלי יקר של טנקים, מטוסים ומשחתות – האם המצב הנוכחי מצדיק השקעת משאבים בהתמודדות עם מלחמה קונבנציונלית ובמקביל להזניח את ההתמודדות עם המלחמה ב"אזור האפור?"

עבור הרמטכ"ל הבריטי, התשובה היא שבריטניה כבר נמצאת במצב של "פסאודו-מלחמה".

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה