איראן מזרימה לעיראק עשרות אלפי לוחמים במסווה אבטחת עלייה לרגל

כמעט 11,000 מאנשי היחידות המשטרתיות המיוחדות של איראן יגיעו לעלייה לרגל של חג ה"ארבעין", טקס דתי שיעי המתקיים מדי שנה בעיראק.

מפקד  היחידה המיוחדת, תא"ל חסן קראמי, דיבר היום (שני) עם סוכנות הידיעות "מהר ", כי 7,500 לוחמים מכוחותיו, המהווים  24 גדודים, יהיו " מעורבים ישירות " בטקס.

יתרה מזאת, גייסות  משמרות המהפכה האיסלאמית (IRGC) יעמידו בכוננות 3,000 מחייליו  עד סוף טקסי החג שנמשך שבוע.

מפקד משמרות המהפכה – IRGC חשף גם כי עד 30,000 מאנשי המשטרה האיראנית ישתתפו גם הם בטקס, וגם הם יגיעו מאירן לעיראק.

Image result for islamic revolution guards corps

חג ה-"ארבעין", אחד המפגשים הדתיים הגדולים בעולם, חל ארבעים יום לאחר חג העשורה, היום בו נהרג האימאם השיעי השלישי,  חוסין (חוסיין) בן עלי בקרב בשנת 680 לספירה בכרבלה שבעירק.

מאז נפילתו של סדאם חוסיין, בכל שנה, המון עצום של שיעים גודש את העיר קרבלה, שם הם מאמינים כי מקדש חוסין בן עלי נמצא כדי לבצע טקסי אבל.

קראמי אמר כי משטרת היחידה המיוחדת של איראן אחראית לחלק הקשה ביותר בעלייה לרגל כאשר עולי הרגל מצטופפים באזור ששטחו 10-15 ק"מ (רוחב 6-9 מיילים) בגבול איראן-עירק. והוסיף  כי "אנו מבצעים פעולת מודיעין נמרצת ומכניסים כוחות לתוך קהל  עולי הרגל."

על אף שאחריות היחידה המיוחדת הוא להתמודד עם הפגנות הציבור ברחבי איראן, היא הרחיבה את תחומה בשנים האחרונות לעיראק, והיא מופעלת גם במהלך העלייה לרגל השנתית.

בשנה שעברה נכנסו לעיר להשתתף בטקס האבל של חג ה-"ארביין" יותר ממיליון וחצי עולי רגל איראנים.

עם זאת, העלייה לרגל השנה מתבצעת תוך כדי הפגנות נרחבות נגד השלטון בעיראק. מפגינים רבים האשימו את הרפובליקה האיסלאמית האיראנית בכך שיש לה מעורבות ישירה בדיכוי המפגינים העיראקים.

גורמים מעיראק שהתראיינו לסוכנות רויטרס בשבוע שעבר אמרו כי איראנים דוברי פרסית, לא כוחות עיראקיים, ירו לעבר אנשים במהלך ההפגנות הקטלניות האחרונות בעיראק.

Image result for islamic revolution guards corps

"אין עבודה. אתה בא למחות, הם יורים עליך. ירי חי. הם (המדכאים) כולם איראנים, מדברים בפרסית. אתה רוצה לדבר איתם; הם עונים בפרסית. העיראקים לא היו יורים עליך ", אמר מפגין עיראקי לסוכנות הידיעות רויטרס.

יחידות המשטרה האיראניות סיפקו אבטחה לעולי הרגל בשנים האחרונות במהלך ה-ארבעין, אך ברור כי השנה ישנם תנאים שונים בגלל ההפגנות ברחבי עיראק.

טהראן מצידה האשימה את ערב הסעודית ואת ארה"ב בהסתה להפגנות למניעת טקס ה-ארבעין.

מנהיגה העליון של הרפובליקה האיסלאמית, איתאללה עלי חמינאי, בתגובתו הראשונה לאלימות בעיראק תיאר את ההפגנות כ"עלילה "שתוכננה על ידי" האויבים "[ריאד, תל אביב וושינגטון] וניסיון" לזרוע זרעי מחלוקת " בקרב האיראנים והעיראקים.

נציגו הישיר של חמינאי , חוסין שריאטמאדרי, האשים גם הוא בצורה דומה. הוא טען כי ההפגנות בעיראק מתקיימות בהשראת אמריקה וגורמים זרים אחרים, והפציר בעיראקים "לכבוש את שגרירות ארה"ב בבגדד כמו שהאיראנים עשו בשנת 1979 בטהראן."

Shi'ite Muslim pilgrims beat their chests as they commemorate the Arbaeen in Karbala, October 30, 2018

הידיעות האחרונות המגיעות מעיראק מצביעות כי אלפי חיילים במסווה של שוטרים איראנים כבר נכנסו לשטח עיראק יחד עם עולי הרגל וכי איראן מנצלת את הפניית תשומת הלב העולמית לפלישה הטורקית לצפון סוריה כדי להכניס במהירות עוד אלפים רבים של לוחמים לשטח עיראק על מנת לבסס את שלטונה במדינה.

אין גם ספק כי איראן מנצלת עיתוי זה להכניס לשטח עיראק טילים באליסטיים ומערכות הגנה אווירית על מנת ליצור אופציה צבאית לפעולה נגד מדינות האזור.

כתיבת תגובה