איראן –"כלי נשק" באסטרטגיה הסינית לביטול הדומיננטיות של ארה"ב.חלק 1

חלק-1

לאחרונה מתפתחים זרמים מהירים של שינויים, המשפיעים על הזירה הגיאו-פוליטית הבינלאומית. זוהי תחילתה של מהפכה שמובילה את העולם מסדר עולמי שהוא "חד-קוטבי" לסדר עולמי שהוא "רב קוטבי".

💡קוטביות הוא מונח במדע המדינה המתאר מרכזי עוצמה במערכות של יחסים בינלאומיים. לדוגמה, בעידן המלחמה הקרה היו שני מרכזי עוצמה – ארצות הברית וברית המועצות. מערכת יחסים בינלאומית זו הוגדרה כדו-קוטבית. עם פירוק ברית המועצות וסיום המלחמה הקרה תם עידן הדו קוטביות, ויש הטוענים כי ארצות הברית נחשבת כיום כמעצמת-על יחידה, ויש להגדיר את המערכת הבינלאומית כחד-קוטבית. עם זאת, ישנן מעצמות נוספות המתעצמות ומתפתחות בקצב מהיר, למשל סין, ומשפיעות על סדר היום העולמי – התפתחויות אלה מביאות את העולם להיות מוגדר כרב-קוטבי.

למעשה אנו צופים בשילובם של מספר גורמים משמעותיים, הכוללים:

  • יישום תעריפים אמריקאיים גבוהים על היצוא הסיני, זאת בתוך מלחמת הסחר המתפתחת עם ארצות הברית.
  • הסנקציות של ארצות הברית נגד איראן.
  • אפשרות יכולת אספקה אנרגיה עצמאית ובלתי תלוייה בגורמים חיצוניים של ארצות הברית, המאפשרת לה לספק את התוצרת המקומית שלה גם בתקופות של משברים גיאופוליטיים משתנים.
  • חשיפת רמת הפגיעות של מתקני הנפט בסעודיה, כמו גם יכולות איראניות אשר שחקו את כוח ההרתעה של ארצות הברית.
  • ייצוא כמויות גדולות של נפט וגז מאיראן וגם מסעודיה לסין.

כל אלה מתהווים לגורם אחד והוא הירידה המתמשכת באחזקת עתודות הדולר האמריקאי.

מדיניות אגרסיבית של ארצות הברית כלפי איראן, המורכבת מלחץ דיפלומטי וסנקציות, הביאה לאחרונה את התעשייה הצבאית האמריקאית לסוג של משבר מוניטין, משבר אשר חלק מהמשקפים צפו כבר לפני מספר חודשים.

בין היתר, התקיפה על לב מתקני הנפט של הממלכה הסעודית, חושפת את חוסר היעילות והחסרונות של מערכות ההגנה האמריקאיות, שבנוסף לכך גם מאוד יקרות.

כשמתבוננים מעט על ההשלכות של התקיפה הזו, ניתן לראות כי התקיפה הזו זעזעה את קובעי המדיניות ברחבי העולם, וזאת בשל החשיפה של העובדה כי על ידי אמצעי לוחמה א-סימטריים במחירים נמוכים ניתן להפוך ליעילים ומרתיעים מעבר לכל הציפיות. כמו כן, ניתן גם לגרום נזק בשווי של מיליארדי דולרים וזאת על ידי הוצאות כספיות שלא עולות על אלפי דולרים בודדים.

להבדיל אלף הבדלות – את תבנית הסיטואציה המתוארת כאן ישראל חווה "על בשרה" במלחמתה נגד ארגוני הטרור ברצועת עזה.

ההיקף האמיתי של הנזק אשר נגרם כתוצאה מהתקיפה על לב מתקני הנפט בסעודיה עדיין נותר לא ידוע, וזאת מכיוון כי השלכותיה של התקיפה אינן כוללות רק את ההיבט הכספי או הביטחוני, התקיפה שהתרחשה ב-14 בספטמבר בסעודיה הייא בעלת השלכות עמוקות על הגיאו-פוליטיקה העולמית – השלכות שברובן עוד יתבררו בעתיד.

רמז – חשיבותה של הזירה הסעודית

סעודיה אומנם התגברה על המשבר האחרון במהירות מרשימה, אך על פי הדיווחים שלאחר הפגיעה במתקני הנפט של סעודיה, כ-50% מתפוקת הנפט הסעודית נפגעה, ואף היו כמה דיווחים שבמידה ומשבר הנפט בסעודיה יימשך לאורך זמן, סעודיה תאלץ לייבא כמויות גדולות של נפט מעיראק.

על מנת לסבך את תכניות הישרדותם של משפחת בית המלוכה הסעודית מספיק רק התרחיש של משבר ארוך טווח בתעשיית הנפט הסעודית, תוך הצבת אפשרות של תקיפות אסטרטגיות נוספות בעתיד, אך לזה מצטרפת גם ישראל וכן גם הנצים בבית הלבן, שדוחפים לתגובה צבאית נגד איראן, אשר ודאי תביא על סעודיה פגיעות אסטרטגיות משמעותיות – פגיעות אשר גם כעת זה נראה ברור – הממלכה הסעודית היא זאת אשר תצטרך לשאת לבדה בכל העלויות, הכוללות בין היתר נזקים כלכליים, שבעקבותם יבואו השלכות משמעותיות על משפחת בית המלוכה הסעודית – בית סעוד.

נראה כי משפחת המלוכה הסעודית, הבינה את היכולות הצבאיות של איראן, וכן מצד שני את חוסר יעילותן של מערכות ההגנה האמריקאיות, כמו גם את חוסר תגובתו הצבאית המעשית של טראמפ, ולכן זמן קצר לאחר התקיפה על מתקני הנפט המרכזיים בממלכה, משפחת בית המלוכה הסעודית החלה לרכך את נימתה הלוחמנית כלפי איראן.

בתוך המצב הגיאו-פוליטי החדש שנוצר במזרח התיכון, שגם כך נמצא בסכנת התלקחות בלתי נשלטתהסיכונים עבור הסעודים הפכו כעת די ברורים, וככל הנראה גם נלקחים בחשבון במערך השיקולים של משפחת המלוכה הסעודית.

הממלכה הסעודית נמצאת במצב רעוע, הרווחה של האזרחים מוטלת על שירותי הרווחה במדינה. בתוך כל זאת גם די ברור – המלחמה נגד איראן תביא למוות והרס, כמו גם תוביל המלחמה להתרוששות הקופה הכלכלית של הממלכה הסעודית.

כמה זמן יתאפשר למשפחת בית סעוד להמשיך את שליטתם בסעודיה, בתוך הרוחות המוכרות של "האביב הערבי" בהנחייתה של איראן?… או דווקא שאולי בהנחייתה של ארצות הברית?

גם לארצות הברית וגם לאיראן, בהתחשב בתמורות האחרונות המתפתחות בגיאו-פוליטיקה העולמית, יכולות להתפתח סיטואציות מסוימות, אשר יגבירו אצלן את הצורך ליזום את רוחות "האביב הערבי" בסעודיה.

על מנת להבין זאת, נכון להתבונן על חשיבותה של סעודיה ב-OPEC:

חשיבותה של סעודיה ב-OPEC היא הקלף היחיד הבטוח של ארצות הברית, אשר מאפשר את המשך סחר הנפט העולמי בדולרים אמריקאים ובכך למעשה להמשיך ולהבטיח את מרכזיותה של הכלכלה האמריקאית בכלכלה העולמית. כל זאת כאשר נעשה ניסיון מעשי ומשמעותי, בעל השלכות מרחיקות לכת על נוף הכלכלה העולמית, מצידן של סין, איראן, רוסיה ועוד מדינות, חלקן גם מאירופה, להפחית ולהחליף את עתודות הדולר האמריקאי.

השתלבותה של סין במשחק

המהלך האחרון של סין להעניק לאיראן מסגרת אשראי של בין 280 ל-400 מיליארד דולר אמריקאים הוא חלק מאסטרטגיה סינית רחבת מימדים בעלת השלכות נראות לעין גם בעתיד ולא רק בטווח המיידי.

איראן בהחלט תהנה מהסיוע הכלכלי שמעניקה לה סין, זה יפצה אותה על חוסר הרווחים ממכירת נפט בעקבות הסנקציות של ארצות הברית.

על פי ההסכם סין תשתלב בשוק הגז והנפט האיראני, ותסייע לחברות, הנמצאות בבעלות של המדינה האיראנית, לפתח שדות, מפעלים, לוגיסטיקה, נמלים ומתקני אנרגיה.

סין תבטיח בכך לעצמה אספקת נפט וגז ​​עתידית, שאותם היא מעוניינת להבטיח, כדי להמשיך את צמיחתה הכלכלית אל מול ניסיונותיה של ארצות הברית לפגוע בכלכלתה על ידי פגיעה בתעשייה שלה, וזאת באמצעות הטלת סנקציות על מדינות שמהן סין רוכשת נפט.

במידה ונרחיב את ההתבוננות על מה שעומד מאחורי כוונותיה של סין, ונבחן אותן ביחס לאינטרסים של ארצות הברית ובנות בריתה, בעיקר במזרח התיכון, עולה תמונה מאוד דרמטית, כזו שאליה ארצות הברית ובנות בריתה צריכות להיערך בקפידה.

 

כתיבת תגובה