ה-"קונספירציה" המתואמת בתקשורת האיראנית לגבי המהומות בעיראק

כלי תקשורת איראניים, המזוהים עם חלקים שונים בספקטרום הפוליטי של המדינה, מפעילים רטוריקה המאשימה את ארצות הברית, סעודיה וישראל במחאות, המטלטלות את רחובותיה של עיראק.

דברי התקשורת באיראן מגיעים כאשר המפגינים בעיראק טוענים כי גורמי שלטון במדינה, המקושרים לאיראן, ניהלו את המדינה בדרך לא נכונה והביאו אותה לשחיתות.

העיתון היומי של איראן, "כיהאן", המזוהה עם המנהיג העליון של המדינה, עלי חמינאי, הרחיק לכת וקרא לתפיסת שגרירות ארצות הברית בבגדד.

הרפורמיסטים האיראנים כתבו על השפעה הזרה לכאורה מאחורי המחאות בעיראק וגם סוכנות הידיעות הרשמית IRNA, הפועלת בחסותו של רוחאני, הטילה את האשמה על סעודיה כי היא הוציאה "עשרות מיליוני דולרים כדי לשנות מגמות פוליטיות בעיראק".

זמן קצר לאחר מכן נטען ב-IRNA כי ארצות הברית וסעודיה העבירו למנהיגי עיראק מסרים, שבתוכנם היו איומים על הפלת המשטר במדינה על ידי יצירת התלקחויות של הבדלים עדתיים.

העורך הראשי של העיתון "כיהאן", חוסין שריאטמדארי, שהוא גם הנציג של חמינאי בעיתון, כתב:

"[אף על פי שההפגנות בעיראק היו בתחילה בעקבות] בעיות כלכליות של האזרחים וגם בעקבות שחיתות ושירותים חברתיים ירודים, בעלי האינטרסים שרצו לדוג במים הבעייתיים שינו את הסיסמאות כדי להשמיע את האידיאלים של אויבי העם העיראקי".

"סיסמאות נגד חאשד אל-שעבי וגם נגד הקשרים בין המדינות [איראן ועיראק], והתנגדות לעולי הרגל מאיראן, המבקרים בעיראק לרגל חג ערבי", כך הוא טען כדי לחזק את דבריו.

"ישנם מסמכים רבים הנוגעים לנוכחותם של סוכנים ווהאבים, אמריקאים, ישראלים, סעודים וגם גורמים בעת'יסטים, העומדים מאחורי המחאות בעיראק", המשיך לטעון עורך העיתון "כיהאן".

"כיהאן" התייחס רבות לסיסמאות הנקראות נגד המשטר האיראני במחאות בעיראק, והוסיף:

"חצי מבט על הסיסמאות אינו מותיר ספק כי קיימת קונספירציה אמריקאית, סעודית וישראלית".

הנציג של חמינאי ב"כיהאן" המשיך לטעון: "שגרירויות ארצות בכל מקום הם מוקדי הקונספירציות", ואז הרחיק לכת וקרא לנוער העיראקי "לשים קץ לנוכחות שגרירות ארצות הברית בבגדד".

"לתפיסת שגרירות ארצות הברית בטהראן היו הישגים רבים עבור איראן האסלאמית. מדוע הצעירים המהפכניים בעיראק צריכים לשלול מארצם הישגים כאלה", פנה עורך העיתון לצעירים העיראקיים.

בצד השני של הספקטרום הפוליטי האיראני, כתב היומון הרפורמיסטי, "ארמן", מאמר מערכת בכותרת: "עקבות של זרים במחאות בעיראק" והוסיף: "יש אנשים שמאמינים שגורמים זרים עומדים מאחורי ההסלמה והתסיסה [בעיראק]".

למרות ש"ארמן" לא היפנה אצבע מאשימה באופן גלוי על הגורמים הזרים, העיתון טען כי מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, הזהיר את ראש ממשלת עיראק, עבד אל-מהדי, לפני ביקורו המתוכנן בסין להישאר במדינה.

סוכנות הידיעות הרשמית IRNA האשימה כי התסיסה בעיראק היא דרך:

"להפעיל לחץ על מנהיגים עיראקים להיכנע למדיניות של ארצות הברית וסעודיה, ולהפסיק את קשריה של עיראק עם איראן על ידי צמצום מספר המבקרים האיראניים במדינה, ויצירת מהומות המביאות לפגיעה ביחסים בין שני העמים".

הניסיון המתואם של כלי התקשורת האיראניים, הקשורים לגורמים פוליטיים רשמיים במדינה, להפיץ תאוריית קונספירציה מתואמת לגבי הסיבות לתסיסה בעיראק, עשוי להצביע כי הנחייה על כך מגיעה באופן מתואם על ידי צמרת הדרג המדיני באיראן.

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה