האם המו"מ בין ארה"ב ואיראן בנושא הגרעין כבר בעיצומו ?

מופתעים?

התקדמות המשא ומתן בין טהראן-לוושינגטון עשויה להפתיע רבים בקרוב מאוד, גם אם הגישור הצרפתי לא הראה סימנים מעידים על כך בניו יורק, בשיחת טלפון בין חסן רוחאני, דונלד טראמפ בעוד המתווך הצרפתי היה על הקו מסקנתו: הארכת הסכם הגרעין בתמורה להסרת כל הסנקציות. זה עולה בקנה אחד עם הפרטים שרוחאני יודיע היום על הסכמה ואשרור הפרטים.

מגזין בניו יורק חשף כי מקרון הסדיר קו טלפון מאובטח בין הנשיאים חסן רוחאני לדונלד טראמפ האמריקני בו שוחחו פעמים רבות. ביום שלישי בערב ביקר נשיא צרפת במלון Millennium הילטון, מעונו של רוחאני לסכם את הפרטים בין השניים.

כאשר נשאל שר החוץ האיראני ג'וואד זריף מדוע סרב להיפגש עם דיפלומטים אמריקאים בכירים הוא הסביר למגזין שהוא סירב ליצור עימם קשר בטענה :
"זה היה רק משחק כדי לגרום לפגישה בדרגים הגבוהים ללא שום תנאים מוקדמים שטראמפ היה עשוי להציע."

סכום הדברים בין השניים בראשי פרקים;

1.הימנעות מכל תוקפנות מצד איראן לרבות בנות בריתה וניהול משא ומתן למען שלום כולל ואמתי באזור.

2.איראן מתחייבת שלא להמשיך בפרויקט הגרעין האיראני ולאפשר פיקוח מלא של הסוכנות לאנרגיה אטומית לרבות נציג מיוחד ממדינות הG7.

3.איראן מתחייבת שלא להתחמש בנשק גרעיני בלתי קונבנציונאלי מכל סוג שהוא לעולם.

4. ארה"ב הסכימה במילואי תנאיי איראן להסיר את כל הסנקציות שהוטלו מחדש מאז 2017 ולאיראן יכולת מלאה לייצא את הנפט שלה ולהשתמש בהכנסותיה בחופשיות וללא מעקב אחר כספיה.

מה שראוי לציון בהסכם כתנאי יסודי ובלתי ניתן לגישור שהוצב על ידי רוחאני, הוא לא לדבר על תכנית הטילים הבליסטיים של איראן, ובפועל להסיר את הסנקציות על הסכם הגרעין מ2015 אשר יאפשר לאיראן להמשיך בפרויקט "מרכז הטילים הבליסטים", ובמיוחד למשך זמן בלתי מוגבל מה שמעיד על ויתור מטריד ורחב של ארה"ב על התנאים הקודמים. על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס "

"מסגרת הפגישה ומרכיביי ההסכם מגובה בין שבע המדינות … זהו צעד חשוב אמר רוחאני ואסביר יותר במהלך מושב הממשלה ביום רביעי הבא (הכוונה להיום)".

יש הסכם שרוחאני ידבר עליו היום, וושינגטון תחזור לישיבותיהם עם החותמים על הסכם הגרעין מ-2015, בקיצור רוחני השאיר את פרטיי ההסכם לנאומו היום בו ירחיב יותר, וככל הנראה העיר שושן שמחה וצהלה. נראה בהמשך היום אם אכן ישנה פריצת דרך מהותית,על כל פנים יהיה מעניין מאוד במיוחד אחריי שאיראן נשארת עם פרויקט הטילים הבליסטיים.

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה