מבזקי חדשות ליום 29-9-2019. מתעדכן

*- החות'ים בתימן מסרו כי היא ביצעו פיגוע בסמוך לגבול של אזור דרום-סעודיה שבנג'ראן ולקחו בשבי "אלפים" מכוחות האויב, כולל כמה קצינים מצבא סעודיה, אך לא התקבל לכך אישור מיידי של הרשויות בסעודיה.

דובר המורדים בתימן אמר בהצהרה ביום שבת כי שלוש "חטיבות צבאיות של האויב נפלו" בתקיפה, שלדבריו בוצעה 72 שעות קודם לכן בסביבת אזור נג'ראן ונתמכה על ידי מל"טים, טילים ויחידות הגנה אווירית.

הטלוויזיה "אלמאסירה" המנוהלת על ידי החות'ים ציטטה את הדובר באומרו כי הם לכדו "אלפים" מכוחות האויב, כולל קצינים וחיילים רבים של הצבא הסעודי, כמו גם "מאות כלי רכב משוריינים".

דובר כוחות החות'ים אמר כי המבצע חושף בפני ערב הסעודית כי הלוחמים התימנים מסוגלים לחדור עוד יותר לשטחי סעודיה "למקרה שימשיכו בתוקפנות נגד תימן".

*- על פי דיווח של Fox, הבית הלבן שוקל למחוק מניות סיניות מהבורסות בארה"ב.

*- במובנים רבים לא ממש משנה מי התקיף את מתקני הנפט בסעודיה- החות'ים בתימן? האיראנים? השיעים בעיראק? – אין זה משנה…מי שעשה זאת שינה את כללי המשחק, ולא רק במזרח התיכון – "זהו הרגע בו הוכחה חולשת מערכות ההגנה של המערב, וכעת לחזקים יש סיבה לחשוש מפני החלשים", כך טען ההיסטוריון הצבאי, ג'ק ראדי.

*- סעודיה החליטה ליישם הפסקת אש חלקית בתימן בעקבות מהלך מפתיע של המורדים החות'ים שהכריזו על הפסקת אש חד-צדדית בשבוע שעבר, כך על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל (WSJ).

בתגובה למהלך של החות'ים, סעודיה הסכימה להפסקת אש מוגבלת בארבעה אזורים, בינהם צנעא, בירת תימן, עליה שלטו המורדים מאז 2014, כך נמסר בעיתון האמריקאי.

*- משרד החוץ הצרפתי מסר כי יש לשפוך אור על שימוש בכלי נשק כימיים בסוריה וכי הוא "דואג ללמוד" מידע מארצות הברית על השימוש בכלי נשק כאלה בסוריה בחודש מאי.

"יש לשפוך אור על כל נושא השימוש האפשרי בנשק כימי. יש לנו אמון מלא בארגון איסור הנשק הכימי (OPCW)," כך מסר משרד החוץ הצרפתי ביום שישי.

כפי שפורסם הבוקר מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, אמר ביום חמישי כי ארה"ב הגיעה למסקנה כי ממשל נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, השתמש בכלור כנשק כימי במהלך תקיפה בחודש מאי על מורדים באידליב.

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי שתיקת האו"ם ביחס למעשים של ארצות הברית נגד איראן תשקע בהיסטוריה.

"העם האיראני יתגבר על הבעיות בצורה כזו או אחרת, אך בושת השתיקה על הטרור הכלכלי מצד ממשל תוקפני תשקע בהיסטוריה", כך אמר רוחאני במהלך פגישה עם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, בניו יורק ביום רביעי.

רוחאני גם אמר: "כיום פלסטין עוברת זמנים קשים והמשטר הציוני מבצע מעשי תוקפנות נגד פלסטין, סוריה, לבנון ועיראק על בסיס יומיומי, והאו"ם שותק לפשעים אלה".

"יש לשנות גישה זו ועל הארגון הבינלאומי החשוב הזה לבצע את אחריותו", הדגיש נשיא איראן בפניו של מזכ"ל האו"ם.

גוטרס מצידו שיבח את איראן על מאמציה לסייע ביישוב משברים באזור.

*- רוסיה לא שוללת דיון עם איראן על שיתוף של נכסי הגנה אווירית וציוד רדיו-אלקטרוניקה, כמו גם הקמת מערכת הגנה משולבת בכדי לאבטח את המפרץ הפרסי, כך אמר דמיטרי שוגייב, מנהל השירות הפדרלי הרוסי לשיתוף פעולה צבאי-טכני.

שוגייב הדגיש כי רוסיה פועלת בקפדנות בהתאם לתקנות הבינלאומיות, וציין כי לא ניתן להתחיל את שיתוף הפעולה הביטחוני בנשק עם איראן לפני אוקטובר 2020.

"[עוד]לפני שיפוגו תוקף הסנקציות שמטילה מועצת הביטחון, נוכל לדון בשיתוף פעולה בנושאים הבאים: משלוחי נכסי הגנה אווירית, יצירת מערכת פיקוח משולבת, ביטחון והגנה לחופי המפרץ הפרסי, משלוחים של ציוד רדיו-אלקטרוני, מודרניזציה של הגנה אווירית ציוד שנמסר לאיראן בעבר, משלוחי נשק ותחמושת ", הוא הוסיף.

*- נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר ביום שישי כי טורקיה לא תפסיק לרכוש נפט וגז טבעי מאיראן, למרות האיום של הסנקציות האמריקאיות.

לדבריו, הסחר בין המדינות יימשך למרות האיום של סנקציות אמריקאיות, כך דווח ברויטרס.

ארדואן דיבר בפני עיתונאים בטיסתו חזרה מהעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, וטען כי טורקיה אינה חוששת מסנקציות אפשריות של ארצות הברית בשל הסחר שלה עם איראן, והוסיף כי טורקיה אינה מעוניינת לנתק את שיתוף הפעולה שלה עם איראן.

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה