השבוע שבין ה-20.8.19 ל- 26.9.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- ההפגנות בגבול הרצועה נמשכות אם כי בהיקף פחות, כשמנגד, דווקא בגזרת איו"ש נרשמת התחממות, בעקבות שביתת רעב שניהלו חלק מהאסירים הביטחוניים,והסתיימה היום.

*- סגן נציג קטר מגיע לרצועה במטרה לקדם הקמת קו מתח עליון חדש ולפקח על חלוקת סיוע למשפחות נזקקות, בעוד הממונה עליו נמנע עדיין מכניסה לרצועה,נוכח המתיחות בינו לבין ראשי החמא"ס. מנגד, מותח משרד הרווחה ברש"פ ביקור על השת"פ בין נציגות קטר לאנשי החמא"ס בבחירת המשפחות המקבלות את הסיוע.

*- בחמא"ס מוטרדים מהביקורת הציבורית ומתנצלים על מעשי בני שניים מבכירי התנועה. ביקורת גם על בת של אחד מבכירי הפת"ח, ועל הרש"פ, שאינה מיישמת את ההחלטה להתנתק מההסכמים עם ישראל.

*- ביקורת קשה על הרש"פ שאינה מיישמת את ההחלטה להתנתק מההסכמים עם ישראל,ומשיכה בשת"פ בטחוני. בתגובה, הרש"פ מכריזה על איסור הכנסת מספר מוצרים ישראליים, ועל השקת מטבע דיגיטלי שאמור להוות תחליף לשקל.

*- 8 ארגוני שמאל מכריזים על עוד יוזמה לפיוס פנים- פלסטיני.

ובהרחבה:

ההפגנות על גדרות הרצועה בימי שישי נמשכות גם אם בהיקף מצומצם יותר בהשוואה לעבר. ביום שישי האחרון עמדו ההפגנות בסימן סולידרים עם תושבי מחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון, על רקע המגבלות על תעסוקתם מצד ממשלת לבנון, ויום השנה לטבח במחנות צברא ושאתילא. גם השבוע נרשמו התפרעויות,יידוי מטענים לעבר כוחות צה"ל, ומספר מתפרעים נפצעו רובם באורח קל, ולא נרשמו הרוגים. הפגנות יום שישי הקרוב אמורות לעמוד בסימן יום השנה לפרוץ מה שמכונה" אנתפאדת אלאקצא", בסוף ספטמבר 2000, לאחר עליית אריק שרון להר הבית, וכן לסולידריות עם מאבק האסירים.

על רקע מאבק האסירים נרשמו השבוע באיו"ש מספר לא מבוטל של עימותים אלימים עם כוחותינו, כאשר כ- 140 אסירים שובתים רעב זה השבוע השני במחאה על חידוש הצבת משבשי הסלולאר בבתי הכלא בהם מוחזקים אסירים ביטחוניים. בסוף השבוע הודיעו האסירים כי השב"ס נכנע לתביעותיהם והשביתה מסתיימת, כשמנגד בשב"ס טענו שכל תביעות האסירים נדחו על הסף, וכשהם הבינו שאין למאבקם תוחלת הם החליטו לסיים את השביתה.

הנה תמונות מהפרות סדר שקיימו סטודנטים מאוניברסיטת ביר זית באזור מפקדת איו"ש בבית אל:

לצד זאת נרשם השבוע פיגוע דקירה בצומת שילת. מחבל פלסטיני פצע קל תושבת מודיעין עילית ונלכד.

ובחזרה לרצועה, ח'אלד ח'רדאן, סגן השליח הקטרי לרש"פ הגיע לאזור במטרה לפקח על הקמת קו מתח גבוה חדש לרצועה, ובמקביל שוב שולמה התמיכה הקטרית בסך מאה דולר לחמישים אלף משפחות נזקקות ברצועה. מחמד עמאדי עצמו נמנע מלהגיע לאזור לאחר המתח שנוצר בינו לבין אנשי החמא"ס אותם האשים בגביית
מסים לא צודקת ורצון להפיק רווחים מפרויקט חקלאי אותו ביקש לכונן ברצועה. עמאדי נאלץ להתנצל על דבריו, אך המתיחות עדיין לא שככה.

השבוע ספג עמאדי ביקורת ממשרד הרווחה של הרש"פ לאחר שהכריז שהמשפחות שזכו לסיוע נבחרו ע"י משרד הרווחה של הרצועה, כלומר המשרד שבשליטת החמא"ס. בהודעת משרד הרווחה הודגש שמשרד הרווחה החמא"סי אינו חוקי, ועצם פעילותו וכל שת"פ עמו מהווה הנצחה של הפילוג הפנים – פלסטיני.

לצד זאת החלה הקמת בית חולים שדה אמריקאי ברצועה, כאשר הפרויקט מעורר לא מעט מבוכה לחמא"ס, המואשמת כמי שמאפשרת פעילות של ארה"ב ברצועה, בעוד הממשל האמריקאי מבקש לקדם את "עסקת המאה". אנשי החמא"ס פרסמו הודעות מתפתלות לפיהן בית החולים הוא פרויקט הומניטרי שהקמתו היא חלק מההבנות לרגיעה, והוא מוקם ע"י ארגון לא ממשלתי, ולא ע"י הממשל האמריקאי.

אנשי החמא"ס ספגו השבוע ביקורת ציבורית נוספת בעקבות סרטון שהפיקו חבריו של מחמוד בנו של בכיר החמא"ס ראזי חמד, לרגל יום הולדתו ה- 20. הסרטון שהופץ ברשתות החברתיות, חשף את חיי הפאר בהם חיים בכירי החמא"ס מול העוני והמצוקה של רוב האוכלוסייה העזתית. בעקבות הסרטון התנצל חמד על החגיגה
הראוותנית שערכו בנו וחבריו אבל בחמא"ס לא הסתפקו בהתנצלות הזו ויצאו בגילוי דעת גם כלפי בנו של בכיר
אחר בתנועה: אנס בנו של אסמאעיל רדואן, כנגדו נמתחה ביקורת על שיצא לחג' במכה במסגרת משלחת של בני משפחות ה"שהידים" בתרומה של מלך סעודיה, בעוד שאר עולי הרגל נאלצו לממן את המסע מכספם. בהודעת החמא"ס נאמר, כי למרות שהנסיעה נעשתה בהמנת מוסד ה"שהידים" של אש"ף בראשות אנתיצאר אלוזיר (אלמנתו של אבו ג'האד שר"י), מדובר במעשה לא מוסרי, ולכן נקנס רדואן במחיר הנסיעה בסך 5,000 דולר. רדואן דחה את ההודעה וטען שנעשה לו "משפט שדה", בניתוק מהעובדות.

ביקורת מוטחת גם כלפי בני בכירי הפת"ח, ובחמא"ס מנסים להשתמש בזה כדי להסיט מעליהם את הביקורת. כך פרסם אתר אינטרנט המזוהה עם החמא"ס, כי תאלא, בתו של חסין אלשיח', הממונה על העניינים האזרחיים ברש"פ, התעמתה עם בעל דוכן באזור ביר זית וצעקה בפניו: אינך יודע מי אני, ואינך יודע שהארץ הזו שייכת לנו?

בד בבד, בפת"ח ברצועה נמשכים המתחים, לא רק בין מחנה דחלאן לאבו מאזן,אלא גם בתוך מחנה אבו מאזן, כאשר אחמד חלס, מזכיר הפת"ח ברצועה ואחמד אבו הולי, ראש מחלקת הפליטים באש"ף מתעמתים בשאלת הרכב הועדות העממיות של הפליטים ברצועה, לאחר שאבו הולי דחה חלק מהשמות שחלס ביקש למנות הרכבי
הועדות, המייצגות את הפליטים בעיקר מול אונר"א ובמקביל, על רקע גל ביקורת על ממשלת הרש"פ שאינה מיישמת בפועל את ההחלטה להתנער מכל ההסכמים מול ישראל, כאשר מנגנוני הביטחון של הרש"פ ממשיכים
לקיים שת"פ הדוק עם השב"כ הישראלי וצה"ל, מודיע מחמד אשתיה על מספר צעדים שמטרתם להפיג את הביקורת, ובככלל זה, איסור על יבוא מספר מוצרים מישראל בניגוד להסכמי פריז, וכן על השקת מטבע דיגיטלי האמור להוות תחליף לשקל, מהלך שלכל ברור שאין לו כל משמעות.

ובחזרה לרצועה, נציגים של שמונה מארגוני השמאל הפלסטיני קיימו מסיבת עיתונאים משותפת ברחבת החייל האלמוני שבלב העיר עזה, במסגרתה קראו לקידום יוזמת פיוס פנים – פלסטינית חדשה, במשולב עם מגעי הפיוס שמקיימים ללא הצלחה, אנשי המודכ"ל המצרי. כמובן, שאין ציפיות של ממש מהיזמה הזו, והיא בעיקר בבחינת "הוצאת קיטור".

הנה תמונות מהאירוע:

עד כאן להשבוע: שבת שלום ושנה טובה לכל בית ישראל.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

 

כתיבת תגובה