התקיפה על סעודיה – ניסיון איראני לפגוע בסיכוייו של טראמפ להיבחר

לאחר התקיפה האיראנית המוזרה על מתקני הנפט בסעודיה, בסוף השבוע שעבר, היה נראה שמחיר הנפט הגולמי העולמי יעלה, אך התברר כי השוק עדיין ניתן לניהול.

לאיראן היו עשרות שנים לחפש שלום וידידות עם מדינות המערב, אך בשל שאיפותיה הגרעיניות והגיאו-פוליטיות בכל פעם היא נותרה בעמדתה העקשנית ודחתה ניסיונות משא ומתן עם ארצות הברית.

גם כאשר מדינות המערב התפשרו על "מזבח הפיוס" עם איראן, כפי שקרה במהלך הסכם הגרעין שנחתם, בזמן ממשל אובמה בשנת 2015, האייתולות השולטים באיראן הוכיחו עצמם כלא אמינים.

מאז שנת 2015 איראן יצרה גל גדול של "פעילות ממאירה" בכל האזור, ולמעשה בכך אישרו האייתולות כי הם אינם משטר המעוניין להשיג שלום עם מדינות המערב, וכי הם מעוניינים להשיג הגמוניה אזורית בכל מחיר.

עם או בלי קשר להסכם הגרעין, איראן מבקשת להשיג השפעה אזורית ובמקביל להחליש את השפעתה של ארצות הברית.

אולם, למרבה המזל, מאז שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ התמנה לנשיא בשנת 2016, ארצות הברית הפכה לחלוטין את מסלול הסכם הגרעין שנחתם עם איראן בשנת 2015, על ידי ממשל אובמה יחד עם חמש מעצמות – רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה.

במקום חולשה באמצעות מתנות חסרות מחשבה למדינה תומכת הטרור, ממשל טראמפ התעקש כי איראן תעמוד בחוק הבינלאומי והטיל סנקציות כלכליות קשות על איראן.

אולם, למרות הפרובוקציות של איראן ובמקביל הגברת מדיניות הלחץ של הסנקציות הכלכליות, מצידה של ארצות הברית, איראן הצליחה ליצור מצב בו היא חיזקה והגדילה את הלכידות בינה למדינות אחרות בעולם שעליהן גם ארצות הברית מטילה סנקציות כלכליות.

מדיניות הסנקציות שמנהל ממשל טראמפ נגד מדינות רבות בעולם, שדרכם מבקש הנשיא טראמפ באופן עקיף להשתלט על שוק האנרגיה הגלובלי, למעשה סייעה לאיראן תחת הסיוע האדיב של רוסיה וסין לבודד את ארצות הברית מהסיכון הגיאו-פוליטי של תקיפות איראניות על מתקני נפט בעולם – איראן הצליחה בכך לשלול מארצות הברית את ה"קלות" שממשל טראמפ יוכל לפנות לאופציה הצבאית.

מהי מטרת התקיפה שהפעילה איראן על מתקני נפט אסטרטגיים בסעודיה?

באופן שבולט על פני השטח מטרת התקיפות של איראן על מתקני הנפט המשמעותיים של סעודיה, הייתה תקוותה של איראן להשפיע לרעה על שוק הנפט העולמי עד שמחיר השוק של הנפט העולמי יגיע למחיר שהוא בלתי ניתן לשליטה, ובכך להקשות על צרכני האנרגיה מהמערב – אנשים כמונו למשל בישראל ובמיוחד בארצות הברית.

טראמפ מנע את רצונה של איראן בכך שאישר להשתמש "במקרה הצורך" במאגרי נפט אסטרטגיים של מדינתו ובכך למעשה תמך ב"הרגעת" הבלבול של המשקיעים, שנוצר בשוק הנפט העולמי ובמקביל גם נהנה טראמפ ממחיר עולה שהוא בעל שליטה.

מהו ההיגיון של איראן בזעזוע שוק הנפט העולמי?

ההיגיון של המשטר האיראני היה פשוט – האמריקאים ואזרחי מדינות המערב מצביעים לפי מצב הכיס שלהם (מצבם הכלכלי).

איראן מנסה למעשה להגדיל את העלויות הכלכליות הישירות של הבוחרים האמריקאים ושל אזרחי מדינות המערב.

נראה כי לפי תפיסת הנהגה האיראנית היא מכוונת להכריח שינויים פוליטיים בארצות הברית ושינוי דעת הקהל של אזרחי מדינות המערב – שינויים חיוביים לטובתה של איראן.

נכון לציין כי מדיניות הסנקציות של טראמפ מייצרת לחץ כבד על כלכלתה של איראן והיא נמצאת למעשה בתהליך של "גסיסה איטית", מה שמגביר את ההתנגדות הפוליטית הפנימית למשטר באיראן.

מסיבות אלה המשטר האיראני נדחק לפינה ומנסה לחלץ עצמו בנועזות מתגברת מהלחץ הכלכלי שמוטל על המדינה, מצידה של ארצות הברית.

בנוסף לזעזוע דעת הקהל בקרב אזרחי מדינות המערב ובמיוחד בקרב אזרחי ארצות הברית לפני הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, במידה והיו מצליחים האיראנים לפגוע ביכולות תפוקת הנפט של סעודיה לטווח הרחוק, הם גם יכלו להועיל לעצמם כלכלית, שכן מדינות נואשות התלויות בנפט סעודי, כמו הודו או כל אחת ממדינות אירופה, היו מתחננות לנפט איראני.

למרות אסטרטגיית הפגיעה בשוק הנפט העולמי, שאותה מנהלת איראן, עלולה לבסוף להתברר עבורה ככישלון, כאשר איראן יכולה להזמין על עצמה מכה צבאית אמריקאית מוחצת, נראה כי איראן מסרבת בעקשנות לנהל משא ומתן עם ארצות הברית.

איראן מנהלת כבר ארבעים שנה להיטות דתית המבקשת בגלוי לסיים את ההגמוניה הגיאו-פוליטיות של ארצות הברית.

האייתולות באיראן מעולם לא ריככו את הלהט הדתי שלהם כדי להפיץ את המהפכה האסלאמית שלהם בעולם. ההנהגה האיראנית מניחה שארצות הברית כפי שהוכיחה כבר בעבר אינה מסוגלת להחזיק מעמד לאורך זמן, למרות הרצון העז שלה, שכן היא חסרה את מרכיב האמונה הדתית במטרתה.

מכאן ברור כי למרות שהתקיפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה לא הצליחה להשיג את יעדיה, ההנהגה האיראנית אינה תופסת את התקיפה ככישלון. סביר יותר כי הנהגת איראן מתכוונת להגדיל את ההמולה העולמית בשוק הנפט, זאת בכדי לנסות לפגוע בסיכוייו של טראמפ להבחר לנשיאות ארצות הברית מחדש ולהחזיר לעצמה את האפשרות לסחור בנפט שלה.

התקיפה האחרונה חשפה את הייאוש בהנגת איראן ואת נכונות המשטר להמשיך ולהסתכן כדי לקדם את היעדים הגיאו-פוליטיים של המהפכה האיראנית.

זהו הזמן של ארצות הברית להקשיח את עמוד השדרה נגד איראן גם אם במהלומה צבאית. בסופו של דבר איראן אינה יכולה להביס את ארצות הברית, ואין סיבה להתפשר על שאיפותיה הגרעיניות או הגיאו-פוליטיות הרחבות של המהפכה האיסלמית כל עוד ברור כי איראן הולכת להמשיך במסלול הנוכחי.

סביר כי עמידה איתנה צבאית תרתיע את איראן יותר מסנקציות, נראה שרק באמצעות שימוש בכוח וערנות יכולה ארצות הברית לקוות אי פעם לקבל פיתרון לסכסוך הנוכחי עם איראן.

קרדיט:  שיר בניש- פרדס+ 

 

כתיבת תגובה